57 952 läst · 2 431 svar
58k läst
2,4k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Du missförstår hur marknader fungerar.
Och varför skulle jag sälja billigare till en kund än vad jag kan få betalt från en annan kund? Marginalen utgår naturligtvis från vad jag skulle kunnat få betalt från en annan kund.K karlmb skrev:
Den andra kunden kan bara köpa en bråkdel av vad jag kan. Marginal är vad som finns kvar när alla kostnader är betalda. Inget annat.pacman42 skrev:
Du får ansöka om att bli elmäklare och testa!K karlmb skrev:
https://www.nordpoolgroup.com/en/trading/join-our-markets/becoming-a-customer/
Vad menar du? Fungerar inte elhandeln på samma vis? Nä, den som lägger högsta köpbudet sätter priserna för alla, jag vet. Vilket är det sjuka i denna handelsform och huvudfrågan för tråden. Att en storsäljare kan acceptera ett lägre bud ifall volymen han behöver sälja är större än de liggande buden på högre nivå är dock ett faktum, eller har jag fel?P paralun skrev:
Nej, den som lägger lägsta accepterade budet sätter priset för alla. Det finns gott om högre bud som inte blir prissättande.
Tjau det "sjuka" är väl mer marginalprissättningen......K karlmb skrev:Vad menar du? Fungerar inte elhandeln på samma vis? Nä, den som lägger högsta köpbudet sätter priserna för alla, jag vet. Vilket är det sjuka i denna handelsform och huvudfrågan för tråden. Att en storsäljare kan acceptera ett lägre bud ifall volymen han behöver sälja är större än de liggande buden på högre nivå är dock ett faktum, eller har jag fel?
Helt förödande när det saknas planerbar elproduktion inom närliggande elområden.
Sen följer då Nordpool till punkt och pricka det gemensamma elhandelsavtalet inom EU.
Problemet är att ni inte förstår att det är så marknadsekonomi fungerar. Det gäller inte bara el. Hur skulle den annars prissättas?
Inte alls, marginalprissättning är en usel konstruktion när det råder brist på planerbar elproduktion.D Daniel 109 skrev:
Vi tar den gode Ekenstiernas hinkar igen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/elexpertens-modell-ska-losa-elkrisen
Det borde sedan finnas en klausul att varje elområde måste ha en viss andel fossilfri planerbar elproduktion.
Ja, det görs riskfördelning via derivat men det är fortfarande inte fråga om mängdrabatt utan även här gäller marknadspriset.L lbgu skrev:
Och likt aktiebörsen kan kursen vara ÖVER eller UNDER aktuell börskurs.
Inte alls? Ska inte el prissättas?P paralun skrev:
Han ger en vilseledande bild med dessa hinkar. Den lilla importen som han vill få till att den drar upp priset, är ju egentligen den som begränsar elpriset från att stiga ännu mer.
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning
Dubbel elförbrukning med ny panna