D Daniel 109 skrev:
Varför skulle en säljare gå med på lägre priser?
För att få sålt. Har du sålt nån gång?

S Snikholt skrev:
Det finns ju andra möjligheter när man är storspelare, jämfört med sketen villakund. Man kan handla på ett annat sätt så jag vill påstå att man definitivt kan det. Finns inga garantier för att man lyckas dock.
Vad gäller fasta priser alltså.
Fatta vilken nivå vi hamnat på.

K karlmb skrev:
Det är ganska lustigt att du säger dig veta allt om den perfekta elmarknaden men inte fattat att volym spelar roll i all handel. Har jag missat ditt svar tidigare eller ska jag lägga dig till handlingarna igen?
El handlas på börs. Du får INGEN mängdrabatt på börser. Det verkar vara du som har svårt att förstå.
Det är Snarare tvärtom. Vill du köpa stor volym så stiger ju priset ceteris paribus

S
Z Zodde skrev:
El handlas på börs. Du får INGEN mängdrabatt på börser. Det verkar vara du som har svårt att förstå.
Det är Snarare tvärtom. Vill du köpa stor volym så stiger ju priset ceteris paribus
Du har rätt, så är det.
Men för att sansa debatten….

Jag kan lova dig att jag kommer att få ett bättre 1-års fast pris om jag som företag garanterar elhandlaren 30 GWh konsumtion +/- 5%, med reglering till spot utanför denna ram, där uttagsprofilen är relativt känd.

Än vad du kan få med det bästa 1-års avtalet på elskling med 12000 kWh/år.

Storspelare har generellt sett bättre koll på sitt uttag, och blir en relativt låg risk för handlaren.

Annat är det med privatpersoner, alla erbjuds typ samma pris men kan ha väldigt olika uttagsmönster, vilket innebär högre risk för handlaren.

Elen på Nordpool köps däremot till samma pris oavsett mängd du vill ha, precis som du säger.

S Snikholt skrev:
Jag kan lova dig att jag kommer att få ett bättre 1-års fast pris om jag som företag garanterar elhandlaren 30 GWh konsumtion +/- 5%, med reglering till spot utanför denna ram, där uttagsprofilen är relativt känd.

Än vad du kan få med det bästa 1-års avtalet på elskling med 12000 kWh/år.
Problemet är att du försöker jmf B2B med B2C. Det blir inte relevant.

Ja, naturligtvis får du ett bättre pris om du inte har en profilrisk. Men om det fanns en efterfrågan på den typen av avtal till småkunder så skulle det finnas, till motsvarande elpris. Det är olika typer av avtal, inte mängdrabatt.

S
Z Zodde skrev:
Problemet är att du försöker jmf B2B med B2C. Det blir inte relevant.
Nej så är det ju, men jag gissar att det är flera som jämför med det i diskussionen och därför blir det skevt.

S
D Daniel 109 skrev:
Ja, naturligtvis får du ett bättre pris om du inte har en profilrisk. Men om det fanns en efterfrågan på den typen av avtal till småkunder så skulle det finnas, till motsvarande elpris. Det är olika typer av avtal, inte mängdrabatt.
Nej, mängdrabatt är fel ord. Avtalet för handlaren är dock mer värt ju mer el du förbrukar. Inget som vi privatkunder ser röken av dock. Och vi kan lika gärna konsumera 0 kWh… eller 40 000+ på 16Asäkring

D Daniel 109 skrev:
att storköpare får ett bättre pris?
Storköpare har redan sedan begynnelsen alltid fått bättre priser, oavsett vara.
Hur man sedan ordnar det skiljer i vissa fall.

Borde väl du som vuxen sett överallt omkring dig, & sker i liten skala i varje större mataffär & större skala tex en hel oljetanker eller 100 st.

Nu när hela elmarknaden är skev, så är det för tillfället betydligt svårare.
Men förr kunde man köpa upp hela årsproduktionen av några mindre vattenkraftverk för väldigt bra priser, & vattenkraftverkägaren var nöjd med mindre vinst/avkastning/marginaler, för dom hade en stor trygghet i att allt såldes.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Som jag redan skrivit tidigare så kan det finnas olika orsaker till att stor köpare får bättre pris, men på el finns inga större marginaler på själva varan som kan rabatterad utan detmär helt andra saker som gör att priset kan bli billigare. Risker har ni nyss nämnt. Besparingar inom faktureringen kan vara en annan sak (ett kreditkort har ett påslag på 1,5 - 2% för Visa och Mastercard, ca 3% för Amex). Men eftersom el säljs på en börs så finns det inte rabatter på själva varan. Det finns inte heller rabatter för att man bättre kan prediktera när varan skall tillverkas så att man slipper lagerhållning mm.

Det finns nischade bensinbolag som lyckas hålla nere priserna ytterligare mot vanliga bilar, i staden där jag växte upp finns ett sådant. De har enbart pumpar hos de storföretag som de har avtal med och på ytterligare två platser i staden. På detta sätt kunde de rabatterad priset ytterligare ca 20 öre (har jag för mig). Även privatpersoner kan skaffa kort hos dem (Visa/Mastercard accepteras inte), men detta är en ytterst prisoptimerad försäljning. De gör ingen reklam för sig själva heller. Bara de som vet om att de finns blir kunder...

Så, visst kan priset variera lite, men det handlar inte om mängdrabatter i vanlig mening.

Och PPAer är ju något helt annat. Här är det ju (som ni varit inne på här på slutet) risker, banklån/garantier mm som är drivande till att man vill ha avtal,på plats.

Jag kan avslutningsvis också nämna att PPA inte är riskfritt för köparen heller, Boliden krävde en halv miljard för ett PPA som inte uppfylldes:
- https://www.dagensnaringsliv.se/202...indkraftbolag-pa-en-halv-miljard-i-skadestand

Och när det blev rekonstruktion så bjöd man på vindparken själva:
- https://www.metal-supply.se/article...pges_ha_budat_pa_konkurshotat_vindkraftsbolag

Nu verkar dock Aldermyrberget gå i konkurs i alla fall:
- https://www.di.se/nyheter/krisen-eskalerar-vindbolagets-raddningsplan-avslas/

Poängen är att med den prisvolatilitet som vi har på elmarknaden så är inte heller PPA riskfritt. Det finns stora risker inbyggda i det för bägge parter.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Nej, mängdrabatt är fel ord. Avtalet för handlaren är dock mer värt ju mer el du förbrukar.
J jawen skrev:
Storköpare har redan sedan begynnelsen alltid fått bättre priser, oavsett vara.
Hur man sedan ordnar det skiljer i vissa fall.

Borde väl du som vuxen sett överallt omkring dig, & sker i liten skala i varje större mataffär & större skala tex en hel oljetanker eller 100 st.

Nu när hela elmarknaden är skev, så är det för tillfället betydligt svårare.
Men förr kunde man köpa upp hela årsproduktionen av några mindre vattenkraftverk för väldigt bra priser, & vattenkraftverkägaren var nöjd med mindre vinst/avkastning/marginaler, för dom hade en stor trygghet i att allt såldes.
Varför skulle ett lägre pris för varan vara mer värt än ett högre pris för samma vara.

Jag tror ärligt talat att du har en uppförsbacke att förklara varför någon producent eller säljare skulle vara intresserad av att avtala om ett lägre pris på denna helt homogena vara som alltid går åt 100% av, precis jämt.

Om säljaren struntar i att teckna ett sånt här avtal, så kommer denne fortfarande helt utan problem att sälja precis 100% vad den har, men till marknadspriset.
Så, som köpare har du ju inget förhandlingskort.

Eller är det så att en del säljare av el vid dagens slut inte har fått sälja allt, för att de var dumma nog och inte teckna stora fastprisavtal till lite lägre pris?

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skulle ett lägre pris för varan vara mer värt än ett högre pris för samma vara.

Jag tror ärligt talat att du har en uppförsbacke att förklara varför någon producent eller säljare skulle vara intresserad av att avtala om ett lägre pris på denna helt homogena vara som alltid går åt 100% av, precis jämt.

Om säljaren struntar i att teckna ett sånt här avtal, så kommer denne fortfarande helt utan problem att sälja precis 100% vad den har, men till marknadspriset.

Eller är det så att en del säljare av el vid dagens slut inte har fått sälja allt, för att de var dumma nog och inte teckna stora fastprisavtal till lite lägre pris?
Vet inte om det är mig du svarar, men jag har aldrig påstått annat än att elen säljs till marknadspris på börsen.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Varför väljer någon att sälja till ett lägre pris än vad börsen på aktier just nu visar? Kanske för att du har 100000 aktier men det finns bara köporder på 1000. Och aktierna brinner inne om 1 min.

Menar du att det existerar något som liknar det?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag redan skrivit tidigare så kan det finnas olika orsaker till att stor köpare får bättre pris, men på el finns inga större marginaler på själva varan som kan rabatterad utan detmär helt andra saker som gör att priset kan bli billigare. Risker har ni nyss nämnt. Besparingar inom faktureringen kan vara en annan sak (ett kreditkort har ett påslag på 1,5 - 2% för Visa och Mastercard, ca 3% för Amex). Men eftersom el säljs på en börs så finns det inte rabatter på själva varan. Det finns inte heller rabatter för att man bättre kan prediktera när varan skall tillverkas så att man slipper lagerhållning mm.

Det finns nischade bensinbolag som lyckas hålla nere priserna ytterligare mot vanliga bilar, i staden där jag växte upp finns ett sådant. De har enbart pumpar hos de storföretag som de har avtal med och på ytterligare två platser i staden. På detta sätt kunde de rabatterad priset ytterligare ca 20 öre (har jag för mig). Även privatpersoner kan skaffa kort hos dem (Visa/Mastercard accepteras inte), men detta är en ytterst prisoptimerad försäljning. De gör ingen reklam för sig själva heller. Bara de som vet om att de finns blir kunder...

Så, visst kan priset variera lite, men det handlar inte om mängdrabatter i vanlig mening.

Och PPAer är ju något helt annat. Här är det ju (som ni varit inne på här på slutet) risker, banklån/garantier mm som är drivande till att man vill ha avtal,på plats.

Jag kan avslutningsvis också nämna att PPA inte är riskfritt för köparen heller, Boliden krävde en halv miljard för ett PPA som inte uppfylldes:
- [länk]

Och när det blev rekonstruktion så bjöd man på vindparken själva:
- [länk]

Nu verkar dock Aldermyrberget gå i konkurs i alla fall:
- [länk]

Poängen är att med den prisvolatilitet som vi har på elmarknaden så är inte heller PPA riskfritt. Det finns stora risker inbyggda i det för bägge parter.
Det här snacket om marginal inte finns mer än nån %.. Det förutsätter ju att en producent aldrig säljer dyrare än vad produktionen kostar. Det stämmer ju inte riktigt på elmarknaden...

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.