Det är uppenbarligen inget som du och jag kan roa oss med för att sänka elräkningen i alla fall... 😂

• Haha
Myckling
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Och nu vill vi övriga veta, vad är PPA, utan att själv behöva googla?
Power purchasing agreement, dvs ett långvarigt kontrakt (storleksordningen 15-20 år) att köpa el.

Det är extremt vanligt t.ex. för vindkraftparker, och är ofta en förutsättning för att de ska kunna byggas. Investerare upplever projektrisken som lägre om de vet att någon kommer köpa en stor del av elen till ett känt pris.

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Power purchasing agreement, dvs ett långvarigt kontrakt (storleksordningen 15-20 år) att köpa el.

Det är extremt vanligt t.ex. för vindkraftparker, och är ofta en förutsättning för att de ska kunna byggas. Investerare upplever projektrisken som lägre om de vet att någon kommer köpa en stor del av elen till ett känt pris.
Tack!

D Daniel 109 skrev:
Kan du komma med något vettigt i stället för att försöka förolämpa? Jag har inte utgett mig för att vara börshaj, men lite mer än 5 aktier har jag handlar med. Även i små bolag där min handel syntes på kursen. Men det har inte med saken att göra.
Karlmb:
Det har det. Lägger du in en order precis på vad nån vill sälja för kanske? Som en looser?
Du måste prova nån gång att lägga.en order på lägre nivå. Diskutera med dig själv och återkom när du provat.
Jag väntar. Ser att du skriver på annat håll så hade du något svar eller blir det som vanligt när du saknar argument?

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Jag brukar nog lägga en order något under aktuell kurs. Men som Zodde förklarade är det inte någon generellt bra strategi. Det jag undrar är dock vad det har med elpriser att göra. Det var inget sidospår som jag tyckte behövde dras längre, därför svarade jag inte.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är i alla fall att elbolaget tar större risker när de förhandlar elpris på detta sättet, men att detta inte har att göra med att man skulle ha stora marginaler på själva elpriset.
Vem som tar den större risken beror väl bara hur goda förhandlare vardera parten är. Risken kan ju lika gärna hamna till största delen på köparen (att denne betalar mer för elen i avtalet än det skulle blivit utan avtal).

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Så kan det bli, men det verkar som det har varit det motsatta som hänt gång på gång...

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Så kan det bli, men det verkar som det har varit det motsatta som hänt gång på gång...
Ja vindkraftsbranschen led hårt när de hade ingått långa leveransavtal baserade på elpriser då gaspriset var lågt (dvs det som de skulle behövs stödköpa när det inte blåser så mycket).
Nu lär väl ingen vindkraftsproducent längre lova att sälja så billigt.

R
pacman42 pacman42 skrev:
Om du tar bensin vid pump så får inte ens större företag några större rabatter på denna då det inte finns särskilt stora hanteringskostnader som kan effektiviseras. Betalar man en sådan vara (som bensin) vid pump med kreditkort så finns det inga pengar för säljaren att tjäna på volymen om de skall upprätthålla sina marginaler.
Här är det inte riktigt sant det du skriver för visst har bolag som köper mycket bensin tex. Mycket högre rabatt än du o jag som köper till en bil!

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Här är det inte riktigt sant det du skriver för visst har bolag som köper mycket bensin tex. Mycket högre rabatt än du o jag som köper till en bil!
Ja det var det löjligaste idag. Tom jag har över 50 öre rabatt+moms på diesel via ett samköpsavtal. Åkerier lär ju ha över en krona.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vem som tar den större risken beror väl bara hur goda förhandlare vardera parten är. Risken kan ju lika gärna hamna till största delen på köparen (att denne betalar mer för elen i avtalet än det skulle blivit utan avtal).
PPA handlar främst om riskfördelning som en indirekt försäkringspremi snarare än att uppnå maximala marginaler.

Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
PPA handlar främst om riskfördelning som en indirekt försäkringspremi snarare än att uppnå maximala marginaler.
Ja med lika goda förhandlingsparter på vardera sidan så bör ju PPA leda till en ganska lika risk för bägge parterna att göra en sämre/bättre affär.
Men uppsidan för bägge är att de har fått en garanterad intäkt resp en garanterad energikostnad, under perioden som PPA gäller.
Så det är som du skriver, inte till för att maximera vinsten för ena parten.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har svårt att se att det skulle ge en annan prisbild än motsvarande avtal på terminsmarknaden. Är det alltså här ni menar att storköpare får ett bättre pris?

D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att se att det skulle ge en annan prisbild än motsvarande avtal på terminsmarknaden. Är det alltså här ni menar att storköpare får ett bättre pris?
De kan få det på alla ställen man köper nåt.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja det var det löjligaste idag. Tom jag har över 50 öre rabatt+moms på diesel via ett samköpsavtal. Åkerier lär ju ha över en krona.
Jag skrev att det gäller vid betalning vid pump. Har man andra betalningsformer så ändras också overhead kostnaderna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.