49 294 läst · 2 095 svar
49k läst
2,1k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 441 inlägg
Det är uppenbarligen inget som du och jag kan roa oss med för att sänka elräkningen i alla fall... 😂
Power purchasing agreement, dvs ett långvarigt kontrakt (storleksordningen 15-20 år) att köpa el.M Myckling skrev:
Det är extremt vanligt t.ex. för vindkraftparker, och är ofta en förutsättning för att de ska kunna byggas. Investerare upplever projektrisken som lägre om de vet att någon kommer köpa en stor del av elen till ett känt pris.
Tack!K krfsm skrev:Power purchasing agreement, dvs ett långvarigt kontrakt (storleksordningen 15-20 år) att köpa el.
Det är extremt vanligt t.ex. för vindkraftparker, och är ofta en förutsättning för att de ska kunna byggas. Investerare upplever projektrisken som lägre om de vet att någon kommer köpa en stor del av elen till ett känt pris.
Karlmb:D Daniel 109 skrev:
Jag väntar. Ser att du skriver på annat håll så hade du något svar eller blir det som vanligt när du saknar argument?
Jag brukar nog lägga en order något under aktuell kurs. Men som Zodde förklarade är det inte någon generellt bra strategi. Det jag undrar är dock vad det har med elpriser att göra. Det var inget sidospår som jag tyckte behövde dras längre, därför svarade jag inte.
Vem som tar den större risken beror väl bara hur goda förhandlare vardera parten är. Risken kan ju lika gärna hamna till största delen på köparen (att denne betalar mer för elen i avtalet än det skulle blivit utan avtal).pacman42 skrev:
Ja vindkraftsbranschen led hårt när de hade ingått långa leveransavtal baserade på elpriser då gaspriset var lågt (dvs det som de skulle behövs stödköpa när det inte blåser så mycket).pacman42 skrev:
Nu lär väl ingen vindkraftsproducent längre lova att sälja så billigt.
Här är det inte riktigt sant det du skriver för visst har bolag som köper mycket bensin tex. Mycket högre rabatt än du o jag som köper till en bil!pacman42 skrev:Om du tar bensin vid pump så får inte ens större företag några större rabatter på denna då det inte finns särskilt stora hanteringskostnader som kan effektiviseras. Betalar man en sådan vara (som bensin) vid pump med kreditkort så finns det inga pengar för säljaren att tjäna på volymen om de skall upprätthålla sina marginaler.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
PPA handlar främst om riskfördelning som en indirekt försäkringspremi snarare än att uppnå maximala marginaler.Mikael_L skrev:
Ja med lika goda förhandlingsparter på vardera sidan så bör ju PPA leda till en ganska lika risk för bägge parterna att göra en sämre/bättre affär.Boilerplate4U skrev:
Men uppsidan för bägge är att de har fått en garanterad intäkt resp en garanterad energikostnad, under perioden som PPA gäller.
Så det är som du skriver, inte till för att maximera vinsten för ena parten.
Jag har svårt att se att det skulle ge en annan prisbild än motsvarande avtal på terminsmarknaden. Är det alltså här ni menar att storköpare får ett bättre pris?