49 294 läst · 2 097 svar
49k läst
2,1k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Nej, på den punkten är det tydliga skillnader. Försäljning av tex potatis eller andra varor av den typen innebär en hantering. Om du köper 2kg eller 500kg skiljer det inte så mycket i hanteringskostnader. Dessutom sitter säljaren på ett lager som denne inte vet när eller om det blir utsålt. När det kommer till el så kan man utan vidare sälja hela produktionen till marknadspris utan skillnad i hanteringskostnad, oavsett om det är stora eller småkunder. Mängdrabatt existerar inte på optimala marknader, och elmarknaden är en av de marknader som ligger närmast.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
Du har fel. Dina argument visar med tydlighet på att du inte har en aning om vad du pratar om.D Daniel 109 skrev:Nej, på den punkten är det tydliga skillnader. Försäljning av tex potatis eller andra varor av den typen innebär en hantering. Om du köper 2kg eller 500kg skiljer det inte så mycket i hanteringskostnader. Dessutom sitter säljaren på ett lager som denne inte vet när eller om det blir utsålt. När det kommer till el så kan man utan vidare sälja hela produktionen till marknadspris utan skillnad i hanteringskostnad, oavsett om det är stora eller småkunder. Mängdrabatt existerar inte på optimala marknader, och elmarknaden är en av de marknader som ligger närmast.
Varför skulle någon ge mängdrabatt på en vara där det finns en mycket välfungerande marknad och i princip inga hanteringskostnader som skiljer?
Jag måste göra ett undantag och svara på dina dumheter.D Daniel 109 skrev:
Alla som vet något om handel och marknad fattar att större volym ger möjligheter till rabatter. Du mumlar om hantering, ja, elen kanske inte bärs över som några säckar potatis men nog är det hantering när du kommer och vill köpa 100 småkontrakt istf för ett större.
Att någon som sitter på så höga hästar när det gäller hur en marknad fungerar inte ens har koll på detta leder ju till direkt diskvalifikation.
@karlmb, nu är det ju just de hanteringskostnader som @Daniel 109 nämner som är den marginal som gör att man kan få mängdrabatter.
Om du tar bensin vid pump så får inte ens större företag några större rabatter på denna då det inte finns särskilt stora hanteringskostnader som kan effektiviseras. Betalar man en sådan vara (som bensin) vid pump med kreditkort så finns det inga pengar för säljaren att tjäna på volymen om de skall upprätthålla sina marginaler.
Pratar vi om el så är det i så fall overhead i form av fakturahantering och kundtjänst som är det som kan ge möjlighet till rabatter. Jag har ingen aning om hur stor del av priset som dessa utgör, men jag skulle bli mycket förvånad om det är mer än låga ensiffriga procent...
Om du tar bensin vid pump så får inte ens större företag några större rabatter på denna då det inte finns särskilt stora hanteringskostnader som kan effektiviseras. Betalar man en sådan vara (som bensin) vid pump med kreditkort så finns det inga pengar för säljaren att tjäna på volymen om de skall upprätthålla sina marginaler.
Pratar vi om el så är det i så fall overhead i form av fakturahantering och kundtjänst som är det som kan ge möjlighet till rabatter. Jag har ingen aning om hur stor del av priset som dessa utgör, men jag skulle bli mycket förvånad om det är mer än låga ensiffriga procent...
Vi handlar upp 30 GWh år. Enda förhandlingsmöjligheten är påslaget. Elen prissäkras enligt fast ställda villkor och handlas till priserna på Nordpool plus valutaomvandling till SEK.pacman42 skrev:@karlmb, nu är det ju just de hanteringskostnader som @Daniel 109 nämner som är den marginal som gör att man kan få mängdrabatter.
Om du tar bensin vid pump så får inte ens större företag några större rabatter på denna då det inte finns särskilt stora hanteringskostnader som kan effektiviseras. Betalar man en sådan vara (som bensin) vid pump med kreditkort så finns det inga pengar för säljaren att tjäna på volymen om de skall upprätthålla sina marginaler.
Pratar vi om el så är det i så fall overhead i form av fakturahantering och kundtjänst som är det som kan ge möjlighet till rabatter. Jag har ingen aning om hur stor del av priset som dessa utgör, men jag skulle bli mycket förvånad om det är mer än låga ensiffriga procent...
Affären för handlaren utgörs av ett påslag per kWh. Ungefär 2,5 öre/kWh för närvarande.
Och det är helt omöjligt skriva ett avtal utanför Nordpool?S Snikholt skrev:
Det är ju även en fördel att göra en affär till ett visst pris för att slippa göra 99 till. Det handlar inte bara om fakturahantering och overhead.pacman42 skrev:@karlmb, nu är det ju just de hanteringskostnader som @Daniel 109 nämner som är den marginal som gör att man kan få mängdrabatter.
Om du tar bensin vid pump så får inte ens större företag några större rabatter på denna då det inte finns särskilt stora hanteringskostnader som kan effektiviseras. Betalar man en sådan vara (som bensin) vid pump med kreditkort så finns det inga pengar för säljaren att tjäna på volymen om de skall upprätthålla sina marginaler.
Pratar vi om el så är det i så fall overhead i form av fakturahantering och kundtjänst som är det som kan ge möjlighet till rabatter. Jag har ingen aning om hur stor del av priset som dessa utgör, men jag skulle bli mycket förvånad om det är mer än låga ensiffriga procent...
Du kan naturligtvis skriva andra avtal. Men varför skulle någon ge dig ett lägre pris den vägen? Det skulle möjligen vara med villkor om att bara använda el när det blåser eller liknande. Men då är det en annan typ av produkt.
Handlar du på Nordpool vet du inte vem motparten är. Du skriver heller inte ut fakturor till motparter i börshandel.K karlmb skrev:
Menmen, det var ju inte så
länge sen du trodde Nordpool var ett geografiskt avgränsat område å inte en elbörs
Jadu, hur går det till på börsen? Är det samma pris för alla eller kan jag få bättre pris om jag lägger en stor order?D Daniel 109 skrev:
Är det en retorisk fråga som jag inte förstår, eller vet du inte hur en börs fungerar?