Nej, på den punkten är det tydliga skillnader. Försäljning av tex potatis eller andra varor av den typen innebär en hantering. Om du köper 2kg eller 500kg skiljer det inte så mycket i hanteringskostnader. Dessutom sitter säljaren på ett lager som denne inte vet när eller om det blir utsålt. När det kommer till el så kan man utan vidare sälja hela produktionen till marknadspris utan skillnad i hanteringskostnad, oavsett om det är stora eller småkunder. Mängdrabatt existerar inte på optimala marknader, och elmarknaden är en av de marknader som ligger närmast.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, på den punkten är det tydliga skillnader. Försäljning av tex potatis eller andra varor av den typen innebär en hantering. Om du köper 2kg eller 500kg skiljer det inte så mycket i hanteringskostnader. Dessutom sitter säljaren på ett lager som denne inte vet när eller om det blir utsålt. När det kommer till el så kan man utan vidare sälja hela produktionen till marknadspris utan skillnad i hanteringskostnad, oavsett om det är stora eller småkunder. Mängdrabatt existerar inte på optimala marknader, och elmarknaden är en av de marknader som ligger närmast.
Du har fel. Dina argument visar med tydlighet på att du inte har en aning om vad du pratar om.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Varför skulle någon ge mängdrabatt på en vara där det finns en mycket välfungerande marknad och i princip inga hanteringskostnader som skiljer?

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle någon ge mängdrabatt på en vara där det finns en mycket välfungerande marknad och i princip inga hanteringskostnader som skiljer?
Jag måste göra ett undantag och svara på dina dumheter.
Alla som vet något om handel och marknad fattar att större volym ger möjligheter till rabatter. Du mumlar om hantering, ja, elen kanske inte bärs över som några säckar potatis men nog är det hantering när du kommer och vill köpa 100 småkontrakt istf för ett större.
Att någon som sitter på så höga hästar när det gäller hur en marknad fungerar inte ens har koll på detta leder ju till direkt diskvalifikation.

@karlmb, nu är det ju just de hanteringskostnader som @Daniel 109 nämner som är den marginal som gör att man kan få mängdrabatter.

Om du tar bensin vid pump så får inte ens större företag några större rabatter på denna då det inte finns särskilt stora hanteringskostnader som kan effektiviseras. Betalar man en sådan vara (som bensin) vid pump med kreditkort så finns det inga pengar för säljaren att tjäna på volymen om de skall upprätthålla sina marginaler.

Pratar vi om el så är det i så fall overhead i form av fakturahantering och kundtjänst som är det som kan ge möjlighet till rabatter. Jag har ingen aning om hur stor del av priset som dessa utgör, men jag skulle bli mycket förvånad om det är mer än låga ensiffriga procent...

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
@karlmb, nu är det ju just de hanteringskostnader som @Daniel 109 nämner som är den marginal som gör att man kan få mängdrabatter.

Om du tar bensin vid pump så får inte ens större företag några större rabatter på denna då det inte finns särskilt stora hanteringskostnader som kan effektiviseras. Betalar man en sådan vara (som bensin) vid pump med kreditkort så finns det inga pengar för säljaren att tjäna på volymen om de skall upprätthålla sina marginaler.

Pratar vi om el så är det i så fall overhead i form av fakturahantering och kundtjänst som är det som kan ge möjlighet till rabatter. Jag har ingen aning om hur stor del av priset som dessa utgör, men jag skulle bli mycket förvånad om det är mer än låga ensiffriga procent...
Vi handlar upp 30 GWh år. Enda förhandlingsmöjligheten är påslaget. Elen prissäkras enligt fast ställda villkor och handlas till priserna på Nordpool plus valutaomvandling till SEK.
Affären för handlaren utgörs av ett påslag per kWh. Ungefär 2,5 öre/kWh för närvarande.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
S
... kan tillägga att flexibiliteten är 5%. El som konsumeras utanför den marginalen köps till spot + 2öre.

S Snikholt skrev:
Vi handlar upp 30 GWh år. Enda förhandlingsmöjligheten är påslaget. Elen prissäkras enligt fast ställda villkor och handlas till priserna på Nordpool plus valutaomvandling till SEK.
Affären för handlaren utgörs av ett påslag per kWh. Ungefär 2,5 öre/kWh för närvarande.
Och det är helt omöjligt skriva ett avtal utanför Nordpool?

pacman42 pacman42 skrev:

Det är ju även en fördel att göra en affär till ett visst pris för att slippa göra 99 till. Det handlar inte bara om fakturahantering och overhead.

Du kan naturligtvis skriva andra avtal. Men varför skulle någon ge dig ett lägre pris den vägen? Det skulle möjligen vara med villkor om att bara använda el när det blåser eller liknande. Men då är det en annan typ av produkt.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
PPA borde ge den möjligheten. Det borde bli mer av en förhandlingsfråga dessutom, eftersom hela poängen är att täcka längre åtaganden än börshandlade produkter medger.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju även en fördel att göra en affär till ett visst pris för att slippa göra 99 till. Det handlar inte bara om fakturahantering och overhead
Handlar du på Nordpool vet du inte vem motparten är. Du skriver heller inte ut fakturor till motparter i börshandel.

Menmen, det var ju inte så
länge sen du trodde Nordpool var ett geografiskt avgränsat område å inte en elbörs

D Daniel 109 skrev:
Du kan naturligtvis skriva andra avtal. Men varför skulle någon ge dig ett lägre pris den vägen? Det skulle möjligen vara med villkor om att bara använda el när det blåser eller liknande. Men då är det en annan typ av produkt.
Jadu, hur går det till på börsen? Är det samma pris för alla eller kan jag få bättre pris om jag lägger en stor order?

Är det en retorisk fråga som jag inte förstår, eller vet du inte hur en börs fungerar?

D Daniel 109 skrev:
Är det en retorisk fråga som jag inte förstår, eller vet du inte hur en börs fungerar?
Det var en fråga. De flesta förstår nog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.