49 258 läst · 2 091 svar
49k läst
2,1k svar
Hur fixar vi prissättningen på elhandelsmarknaden?
Nej, du får inte bättre pris för att du lägger en stor order på börsen.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
Ett PPA avtalas direkt mellan en elproducent och en elköpare och förhandlas om pris precis som vilken annan affär som helst. Själva affärsavtalet kan utformas på en mängd olika sätt och transaktion är helt autonom.
Och dessutom så är detta PPA då oftast på ett fast pris där det finns ett ömsesidigt risktagande (men där vi vet att elbolagen ofta tagit för stor andel av risken då flera har gått i KK eller hamnat i rekonstruktion). Så det man dealar med i de fallen är riskersättningen, det handlar inte om att det egentligen finns en marginal för rabatter på själva elen. Det man får rabatt på är istället försäkringspremien och försäkringsbolaget (i dessa fall ofta elbolaget själva) är de som får ta smällen om elen blir för dyr jämfört med det avtalade priset. När det gäller vindkraftsbolag så har de underskattat elpriset när det inte blåser och de har överskattat elpriset när det blåser. Kombinera sedan detta med att man också ibland har överskattat hur mycket det skall blåsa och man har en dödlig cocktail...
Poängen är i alla fall att elbolaget tar större risker när de förhandlar elpris på detta sättet, men att detta inte har att göra med att man skulle ha stora marginaler på själva elpriset.
Poängen är i alla fall att elbolaget tar större risker när de förhandlar elpris på detta sättet, men att detta inte har att göra med att man skulle ha stora marginaler på själva elpriset.
Medlem
· 2 036 inlägg
Det du beskriver om riskfördelning stämmer och rabatterna rör oftast försäkringspremier snarare än marginaler på själva elen. Dock används PPA främst inom elintensiv industri men skulle lika gärna kunna upphandlas genom kooperation.pacman42 skrev:Och dessutom så är detta PPA då oftast på ett fast pris där det finns ett ömsesidigt risktagande (men där vi vet att elbolagen ofta tagit för stor andel av risken då flera har gått i KK eller hamnat i rekonstruktion). Så det man dealar med i de fallen är riskersättningen, det handlar inte om att det egentligen finns en marginal för rabatter på själva elen. Det man får rabatt på är istället försäkringspremien och försäkringsbolaget (i dessa fall ofta elbolaget själva) är de som får ta smällen om elen blir för dyr jämfört med det avtalade priset. När det gäller vindkraftsbolag så har de underskattat elpriset när det inte blåser och de har överskattat elpriset när det blåser. Kombinera sedan detta med att man också ibland har överskattat hur mycket det skall blåsa och man har en dödlig cocktail...
Och det jag tänkte på var en affär inom samma handelsperiod. Även där kan man givetvis få bättre pris om man vill köpa mer. Som köpare kan man lägga en fetorder som är lite lägre i prisnivå, men som någon som vill sälja snabbt och mkt kan nappa på.Boilerplate4U skrev:
Men enligt experter på fri marknad här inne är det tydligen science fiction.
Medlem
· 2 036 inlägg
Självklart kan du avtala om vad som helst så länge du och producenten är överens.K karlmb skrev:Och det jag tänkte på var en affär inom samma handelsperiod. Även där kan man givetvis få bättre pris om man vill köpa mer. Som köpare kan man lägga en fetorder som är lite lägre i prisnivå, men som någon som vill sälja snabbt och mkt kan nappa på. Men enligt experter på fri marknad här inne är det tydligen science fiction.
Du får aldrig mängdrabatt på börshandel, hur skulle det gå till?K karlmb skrev:Och det jag tänkte på var en affär inom samma handelsperiod. Även där kan man givetvis få bättre pris om man vill köpa mer. Som köpare kan man lägga en fetorder som är lite lägre i prisnivå, men som någon som vill sälja snabbt och mkt kan nappa på.
Men enligt experter på fri marknad här inne är det tydligen science fiction.
Du visar återigen att du förstår noll av Nordpools funktion.
Utanför börs kan avtalas vad som helst.
Det sker kontinuerligt via Nasdaq
Medlem
· 2 036 inlägg
PPA är inte börshandel.
Medlem
· 2 036 inlägg
Medlem
· 2 036 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 441 inlägg
Jag har ingen aning om vad PPA är, frågan är om det går att använda för att fixa prissättningen på elmarknaden, vilket tråden handlar om?
Jag vet vad PPA är.Boilerplate4U skrev:
Citera där jag skrev att PPA handlades på börsen eller knip, du ljuger ju!!
I 1087 nämns inte PPA, ser du i syne?
Tvärtom skrev jag
”Utanför börs kan avtalas vad som helst.”
Redigerat:
Medlem
· 2 036 inlägg