74 435 läst · 586 svar
74k läst
586 svar
Hur farlig är Easee laddstation för elbilar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 775 inlägg
I princip är det ett motstånd. Men det finns några fler komponenter. Svårt att avgöra vad, då det är ingjutet, men åtminstone några dioder.R Robert-san01 skrev:
Boxen slår dock från om det går över dryga 10A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 775 inlägg
Den är märkt 10A. Och det kan nog stämma att boxen inte slår ifrån förrän vid 13A. Har testat genom att köra värme + bryggare och tekokare i husbilen. Det blir inte en helt exakt siffra.13th Marine skrev:Jo, jag är rätt säker på att den funkar så.
Det finns ett par signaler när det gäller laddningen.
Dels är det vad laddboxen signalerar som max ström via PWM, det är vad den förväntar sig att bilen begränsar till.
Dels är det vad kabeln signalerar genom spänningsdelning att den tål. Jag är osäker på om ens 10A finns som valbart (det är 13A som lägst enligt denna iaf: [länk] ).
Och slår verkligen säkringen från, jag antar att du menar att laddboxen stänger av? 🤔
Jag har inte skrivit att säkringen går, utan det är boxen som stänger av. Återställs genom att ta ur adaptern. Funkar inte att bara koppla bort lasten.
En ganska onödig kommentar. Men jag är inte av den lättkränkta sorten. Så sån skit biter inte.Bo.Siltberg skrev:
Självklart vet jag att laddboxen är ämnad för laddning, men ser inga problem eller hinder för att nyttja den på annat sätt.
Skulle vara grön el avdraget då, men mestadels används det för laddning.
Men Bo har ju rätt.lilytwig skrev:
Självklart sätter man upp ett CEE uttag om man har behov av det, att ansluta annat till laddboxen än vad den är avsedd för är dumheter.
En genialiskt snilleblixt dök upp!lilytwig skrev:
Varbergs energi har en affärsmodell där de halverar kWh-priset om man laddar via en uppkopplad laddbox. Vet inte riktigt mer detaljer än så men med en 3fas CEE -adapter ut via laddaren kanske man kunde driva bergvärmepumpen och större delen av i sitt hus? Detta har ESV nog inte tänkt på haha!
Detta är såklart på skoj men jag tyckte det var en intressant och säkert görbar tanke
Nu har du missförstått.
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Sorry, jag som blandade ihop dina två sista meningar när jag skrev mitt svar 😳lilytwig skrev:Den är märkt 10A. Och det kan nog stämma att boxen inte slår ifrån förrän vid 13A. Har testat genom att köra värme + bryggare och tekokare i husbilen. Det blir inte en helt exakt siffra.
Jag har inte skrivit att säkringen går, utan det är boxen som stänger av. Återställs genom att ta ur adaptern. Funkar inte att bara koppla bort lasten.
Men min ursprungsfråga i inlägg 512var om adaptrarna inte reglerar utan förlitar sig på att laddboxen stänger av om man drar mer än vad laddboxen "tillåter".
Vad laddboxen tillåter beror väl på vad eventuell lastbalanserare berättar att det är för maxström på någon fas, eller vad den är inställd på för maxström. (Det sker ingen balansering egentligen med lastbalanserare, har du 20A säkring och drar 10A på en fas så stryper boxen till 10A på alla faser).
Men enligt denna bild så är det inte laddboxen som håller koll på kabeln, det är det bilen som ska göra, och i adapterns fall är det ju adaptern själv som får hålla koll, så frågan är hur laddboxen visste den skulle lösa, eller om det var adaptern som trots allt har inbyggda relä?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
R6 i bilden sitter alltså i handsken på laddkabeln, eller i adapterns fall själva adaptern, och signallerar hur mycket ström kabeln tål (R7 i kombination med S3 är för att avbryta laddning när man börjar dra ut den äldre CCS1-kontakten).
Tiden före dagens laddstandard fanns det faktiskt elbilar.Bo.Siltberg skrev:
Med hjälp av en sån adapter så kan man också ladda ute på stan när de behövs.
Hade det funnits ett vanligt uttag så hade det varit smidigt men..
Adaptern är ju inte bara kabel, den Den agerar även fordon. I den sitter inte bara ett motstånd, utan det är fler komponenter. Svårt att se då allt är ingjutet, men det ser ut som dioder och så finns en IC. Det kan finnas fler komponenter inne i gjutmassan, men det går inte att avgöra.13th Marine skrev:Sorry, jag som blandade ihop dina två sista meningar när jag skrev mitt svar 😳
Men min ursprungsfråga i inlägg 512var om adaptrarna inte reglerar utan förlitar sig på att laddboxen stänger av om man drar mer än vad laddboxen "tillåter".
Vad laddboxen tillåter beror väl på vad eventuell lastbalanserare berättar att det är för maxström på någon fas, eller vad den är inställd på för maxström. (Det sker ingen balansering egentligen med lastbalanserare, har du 20A säkring och drar 10A på en fas så stryper boxen till 10A på alla faser).
Men enligt denna bild så är det inte laddboxen som håller koll på kabeln, det är det bilen som ska göra, och i adapterns fall är det ju adaptern själv som får hålla koll, så frågan är hur laddboxen visste den skulle lösa, eller om det var adaptern som trots allt har inbyggda relä?
[bild]
R6 i bilden sitter alltså i handsken på laddkabeln, eller i adapterns fall själva adaptern, och signallerar hur mycket ström kabeln tål (R7 i kombination med S3 är för att avbryta laddning när man börjar dra ut den äldre CCS1-kontakten).
Jag har Easee boxar. Fungerar de som ditt exempelschema, eller har de utökad funktionalitet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Ja precis, om den ska agera bil så behöver den ju enligt standarden faktiskt reglera hur mycket ström den släpper genom.lilytwig skrev:Adaptern är ju inte bara kabel, den Den agerar även fordon. I den sitter inte bara ett motstånd, utan det är fler komponenter. Svårt att se då allt är ingjutet, men det ser ut som dioder och så finns en IC. Det kan finnas fler komponenter inne i gjutmassan, men det går inte att avgöra.
Jag har Easee boxar. Fungerar de som ditt exempelschema, eller har de utökad funktionalitet?
Min fundering var om den gör det, och hur den gör det i så fall.
Vad är det för utökad funktionalitet som du tänker att Easee ska ha?
Min bild är ju egentligen bara hur kommunikationen mellan laddbox och bil sker.