D Daniel 109 skrev:
För att bilen inte ska dra för hög ström. Det är normalfunktionen. Skyddsfunktionen i form av säkringar eller motsvarande träder in vid felfall.
Om du använder en 2.5 mm2 kabel (helt tillåtet) men byter ut resistorn till värdet för 63A (inte tillåtet) och ställer laddboxen till 63A eller mer så kommer kabeln att belastas med 63A om du kopplar in till exempel en Renault Zoe eller en Tesla Roadster.
 
D Daniel 109 skrev:
För att bilen inte ska dra för hög ström. Det är normalfunktionen. Skyddsfunktionen i form av säkringar eller motsvarande träder in vid felfall.
Laddboxen och säkringarna innan skyddar mot överlast av elinstallationen innan boxen.
Bilen håller koll på överlasten av kabeln.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ah, så du låter Easee tveksamma relä bryta belastningsströmmar på över 13 A.
Och du väljer en adapter för 3000 kr istället för ett CEE-uttag för 200 kr.
Och du trodde du kunde stjäla pengar från nåt energibidrag.
Och det är till en byggfläkt, utomhus?
Jag låter ingen last brytas. Har bara konstaterat att vid överlast kopplar boxen bort. Det är väl så det ska fungera.
Har aldrig skrivit vad adaptern kostar. Inte någon sådan fantasisumna i vilket fall.
Både byggfläkten och boxen finns i garaget, vad gör du med en byggfläkt utomhus?
Tycker du att bidragen är att stjäla? Vad har du för konstig uppfattning om världen.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tolkar som det du klistrade in hör till matningen till laddboxen 🤔
Nej det kommer från standarden för laddstationer. Jag börjar inse att det kanske inte finns ett krav på att laddstationen ska mäta strömmen. Den behöver kanske inte kontrollera att bilen inte drar för mycket. Elbilen kommer ju inte att vägra laddning utan bara ställa in max laddström enligt kabelns kodning. Om elbilen kontrollerar sig själv vet jag inte.

Men jag tror att de flesta laddstationer ändå mäter strömmen för att kunna presentera den. Laddstationen vet ju inte vilken ström som elbilen har ställt in. Den kan vara lägre än den begärda.

Men det ställer frågor kring dessa adapters. För att de ska vara säkra behöver då de i sig mäta strömmen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej det kommer från standarden för laddstationer. Jag börjar inse att det kanske inte finns ett krav på att laddstationen ska mäta strömmen. Den behöver kanske inte kontrollera att bilen inte drar för mycket. Elbilen kommer ju inte att vägra laddning utan bara ställa in max laddström enligt kabelns kodning. Om elbilen kontrollerar sig själv vet jag inte.

Men jag tror att de flesta laddstationer ändå mäter strömmen för att kunna presentera den. Laddstationen vet ju inte vilken ström som elbilen har ställt in. Den kan vara lägre än den begärda.

Men det ställer frågor kring dessa adapters. För att de ska vara säkra behöver då de i sig mäta strömmen.
Frågan är ju vad de menar med "Cable conductor", det är lite otydligt utifrån den inklistrade biten.
 
De menar laddsladden

Textutdrag definierar 'cable assembly' som flexibel kabel eller sladd med kontakter för anslutning mellan elfordon och laddstation.
 
Anledningen till att laddboxen behövs är väl många. Främst säkerhet såsom JFB skydd (AC och DC).
Men funktionellt så är det väl främst ”trip protection”.
Dvs att se till att gruppens dvärgbrytare eller huvudsäkringar inte ska lösa ut.
Det kan ju bli lite jobbigt att vakna utan ström i huset och tomt batteri i bilen.

Edit: först på 3 plats kommer väl prisstyrning, HAN/P1, Tibber mm

Kabeln ”signalerar” med en resistans hur mycket ström kabeln klarar.
Därav följer att det är lämpligt med strömmätning (strömtrafo) vid mätarsäkringarna och att laddboxen får tala om för bilen hur mycket ström den får lov att dra (signaleras via CP/PP pinnarna) utifrån konfiguration och uppmätta strömvärden.

Och kabelns kapacitet styrs av en resistans mellan CP och PE.
Resistansen utgör också ett enkelt sätt att se om kabeln är ansluten.

Utdrag ur en Typ 2 kabel spec från Harting.
Tabell över elektriska egenskaper för laddinfrastruktur, inklusive spänning och strömstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så i fallet med en 22kW laddare eller större ansluten och konfigurerad för 22kW eller mer, så kommer en 11kW typ 2 kabeln att skyddas mot överbelastning av att bilen inte drar mer laddström än den får och laddbox tillsammans med kabel bestämmer strömmen.

Indirekt kan väl en smart laddbox mäta och se att strömmen vid huvudsäkringarna minskade lika mycket som den ber bilen minska laddströmmen.
Det skulle vara intressant att se om man kan lura en kommersiell laddbox genom att stänga av någon annan last isf minska laddströmmen?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De menar laddsladden

[bild]
Fast där skriver de cable assembly, jag tror inte de menar samma sak.
Jag tycker att allt i det förra urklippet tyder på att det är installationen/kabeln innan boxen som avses.
 
Känns som att det skulle vara rätt enkelt att bygga en säker laddbox för 2-3000:- även om man handlar på Ahsells som dödlig.
3 strömmätare
en styrning-nån RaspPI?
en förreglad huvudsäkring
en Jordfelsbrytare-B
En högklassig 4-polig kontaktor med 4 mm kontaktavstånd
en IP54 kapsling
ett laddkabeluttag
Vad mer?

Enda utmaningen skulle vara att lyckas kommunicera med bilen på rätt sätt.
Ingen som byggt en egen laddbox som uppfyller alla krav?
 
Easee Home og Charge er solgt i Norge med påstand om at det innebygde overstrømsvernet erstatter kravet om separat sikring for hvert ladepunkt i installasjoner hvor flere ladebokser mates fra en hovedsikring. Jeg vet ikke om det kravet gjelder i alle land. Easee hevder samsvar for det vernet med EN 61851-1:2019 som er ladeboksnormen.

Easee home er spesifisert for maks tre bokser i serie og 40A hovedsikring, mens Easee Charge er spesifisert for maks 101 bokser i serie og 80A hovedsikring. Begge har krav om IkMax på maksimum 10kA.

Dette overstrømsvernet er ikke en del av saken med ESV, men det har blitt stilt flere spørsmål ved om det holder mål her i Norge.

Den "nye" Charge Lite er også solgt som mulig å ha tre bokser i serie, så det blir interessant å se hva NKOM her i Norge kommer frem til når de blir ferdige med å granske den boksen.


Vedlagt er installsjonsveiledningene for de boksene som er gransket av ESV. Der står også noe om betingelsen for når vernet skal løse ut.

Jeg legger også ved en usensurert utgave av den siste sikkerhetsrapporten som de sendte til ESV. Easee har publisert den selv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
T tronde skrev:
Easee Home og Charge er solgt i Norge med påstand om at det innebygde overstrømsvernet erstatter kravet om separat sikring for hvert ladepunkt i installasjoner hvor flere ladebokser mates fra en hovedsikring. Jeg vet ikke om det kravet gjelder i alle land. Easee hevder samsvar for det vernet med EN 61851-1:2019 som er ladeboksnormen.

Easee home er spesifisert for maks tre bokser i serie og 40A hovedsikring, mens Easee Charge er spesifisert for maks 101 bokser i serie og 80A hovedsikring. Begge har krav om IkMax på maksimum 10kA.

Dette overstrømsvernet er ikke en del av saken med ESV, men det har blitt stilt flere spørsmål ved om det holder mål her i Norge.

Den "nye" Charge Lite er også solgt som mulig å ha tre bokser i serie, så det blir interessant å se hva NKOM her i Norge kommer frem til når de blir ferdige med å granske den boksen.


Vedlagt er installsjonsveiledningene for de boksene som er gransket av ESV. Der står også noe om betingelsen for når vernet skal løse ut.

Jeg legger også ved en usensurert utgave av den siste sikkerhetsrapporten som de sendte til ESV. Easee har publisert den selv.
Jag tror att detta med säkringar inte togs upp av ESV då det är kravställt av svenska elnäts standarden (som de flesta nätägare följer), att man inte får ha inkommande säkring som skydd för enskilda apparater utan de ska ha en egen avsäkring.
 
K karlmb skrev:
Känns som att det skulle vara rätt enkelt att bygga en säker laddbox för 2-3000:- även om man handlar på Ahsells som dödlig.
3 strömmätare
en styrning-nån RaspPI?
en förreglad huvudsäkring
en Jordfelsbrytare-B
En högklassig 4-polig kontaktor med 4 mm kontaktavstånd
en IP54 kapsling
ett laddkabeluttag
Vad mer?

Enda utmaningen skulle vara att lyckas kommunicera med bilen på rätt sätt.
Ingen som byggt en egen laddbox som uppfyller alla krav?
Jag har ett par trådar i forumet om hur jag byggt egna boxar. Jag använde denna dokumentation som grund:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Det är jätteenkelt. Första boxen kostade under 1000kr, min laddstolpe gömd i en lamppollare kostade ca 2000kr beroende på materialval en förmått få plats i stolpen.

Edit: strömmätning behövs inte.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ett par trådar i forumet om hur jag byggt egna boxar. Jag använde denna dokumentation som grund:
[länk]

Det är jätteenkelt. Första boxen kostade under 1000kr, min laddstolpe gömd i en lamppollare kostade ca 2000kr beroende på materialval en förmått få plats i stolpen.

Edit: strömmätning behövs inte.
Ok! Har du länk till trådarna, hittar inte?
 
R Robert-san01 skrev:
Jag tror att detta med säkringar inte togs upp av ESV då det är kravställt av svenska elnäts standarden (som de flesta nätägare följer), att man inte får ha inkommande säkring som skydd för enskilda apparater utan de ska ha en egen avsäkring.
Det er vel egentlig det samme kravet her i Norge, men hvis det innebygde vernet fungerer likt en sikring (slik Easee har fortalt norske elektrikere) så er det jo egen avsikring.

Problemet nå er at det er tvil om vernet faktisk har den funksjonen. ESV nevnte såvidt mulige problemer på grunn av svake releer i et av de siste svarene de sendte til Easee. Det betyr ingen ting for den opprinnelige saken, men kan skape problemer for den "nye" boksen. Jeg håper NKOM gjør en grundig test av den så det ikke blir tvil om den holder mål eller ikke.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Känns som att det skulle vara rätt enkelt att bygga en säker laddbox för 2-3000:- även om man handlar på Ahsells som dödlig.
3 strömmätare
en styrning-nån RaspPI?
en förreglad huvudsäkring
en Jordfelsbrytare-B
En högklassig 4-polig kontaktor med 4 mm kontaktavstånd
en IP54 kapsling
ett laddkabeluttag
Vad mer?

Enda utmaningen skulle vara att lyckas kommunicera med bilen på rätt sätt.
Ingen som byggt en egen laddbox som uppfyller alla krav?
Jag skippade strömmätningen.
Den löses enklast genom att köpa en färdig elmätare. Behövs ingen huvudsäkring i boxen. Specialfall finns där det blir intressant med säkring.

Jag skippade också jordfelsbrytare typ B och nöjde mig med en elektronisk jordfelsbrytare på 6mA med självtest. Den förlitar sig på kontaktorn. Fusklösning, men bättre än Easee som fuskade bort kontaktorn också till förmån för kretskortsreläer. 63A DIN kontaktorer är billiga. Rejäla industri-kontaktorer är mycket dyrare.

Laddkabeluttag är dyra. Finns visserligen billiga kinesgrejer, men riktiga från Phoenix eller Mennekes är dyra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.