74 435 läst · 586 svar
74k läst
586 svar
Hur farlig är Easee laddstation för elbilar?
Jo, jag har funderat på vad som triggar boxen att slå ifrån. Om det går någon signal tillbaka, eller om boxen känner av något mönster. Kan iofs finnas ett relä i adaptern, det finns plats för det.13th Marine skrev:Ja precis, om den ska agera bil så behöver den ju enligt standarden faktiskt reglera hur mycket ström den släpper genom.
Min fundering var om den gör det, och hur den gör det i så fall.
Vad är det för utökad funktionalitet som du tänker att Easee ska ha?
Min bild är ju egentligen bara hur kommunikationen mellan laddbox och bil sker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Vid närmare eftertanke så skulle adaptern kunna skicka till boxen "bil bortkopplad" eller att den går från "redo att laddas" till "bil påkopplad". och då slår boxen ifrån reläna med matning.lilytwig skrev:
Detta sker då via CP-signalen genom att adaptern kopplar bort "R3" eller "R2" i schemat.
Finns mer att läsa under Control Pilot en bit ner här:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
EDIT: för att förtydliga, CP är den som är märkt Pilot i schemat.
Lite opedagogiskt heter den andra signalen Proximity Pilot och kallas PP
Är det nån som vet hur snabbt bilen/enheten ska reagera på en ändring i tillgänglig ström? Jag sökte lite runt efter standarder men landade mest i designupplysningar om att jo, det kan i vissa fall vara så att tillgänglig ström ändras efter att laddningen påbörjats och då bör man bygga sin krets så att den inte bara tittar på tillgänglig ström då laddningen påbörjas.
En möjlighet vore ju att typ2-till-cee-adaptern visar med några lysdioder hur mycket ström som finns tillgängligt ur ladduttaget så att den som använder adaptern kan styra vilken utrustning som ansluts.
Även med elbilar används ju typ2-anslutningen till annat än laddning; på min elbil kör förvärmning enbart från kabeln när den är ansluten.
En möjlighet vore ju att typ2-till-cee-adaptern visar med några lysdioder hur mycket ström som finns tillgängligt ur ladduttaget så att den som använder adaptern kan styra vilken utrustning som ansluts.
Även med elbilar används ju typ2-anslutningen till annat än laddning; på min elbil kör förvärmning enbart från kabeln när den är ansluten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 775 inlägg
Så du tolkar denna text som tvärt nej? Om inte laddstationen själv mäter strömmen så kan inget externt skydd i den fasta installationen avgöra när det ska bryta. Jag tycker att svaret ligger närmare ja än nej.H HenrikHuslöse skrev:
Laddkablar till en elbil har ingen inbyggd elektronik som talar om för laddstationen att bryta strömmen om den blir för hög. Elbilen tror jag inte känner av laddkabelns maximalt tillåtna ström.
Sedan har vi detta krav:
Tillåter Easee några adapters?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Jag tror vi måste skilja på "tillåten nivå" och "överlast".Bo.Siltberg skrev:
Såsom jag tolkar detta är det ett krav med skydd för överlast där exempelvis en säkring gör jobbet.
"Tillåten nivå" är mer ett skydd för att slippa skjuta säkringar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 775 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Bra poäng där Bo, brytarna i laddbox är inte tänkt att bryta en last mer än i nödfall.Bo.Siltberg skrev:
Normalt förlopp när man bryter strömmen till en laddande elbil är att laddboxen skickar signalen "du får inte dra någon ström" vilket gör att bilen stoppar laddningen innan både relä och kontaktdon kopplas bort, nu utan någon last.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 775 inlägg
Jag ser inte skillnaden i hastigheten. Vi pratar väl fortfarande om överlastskyddet av laddkabeln?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Jag har byggt egna laddboxar. Bilen känner av kabelns tillåtna ström genom resistorn som finns i kontakten. Enligt ursprunglig standard tilläts faktiskt kabel med bara resistor utan laddbox (Mode 1)Bo.Siltberg skrev:Så du tolkar denna text som tvärt nej? Om inte laddstationen själv mäter strömmen så kan inget externt skydd i den fasta installationen avgöra när det ska bryta. Jag tycker att svaret ligger närmare ja än nej.
[bild]
Laddkablar till en elbil har ingen inbyggd elektronik som talar om för laddstationen att bryta strömmen om den blir för hög. Elbilen tror jag inte känner av laddkabelns maximalt tillåtna ström.
Vid Mode 2 är skyddsfunktionerna uppdelade som följer:
- Kortslutningsskydd fås av säkringen eller brytaren i installationen.
- Skydd mot jordfel fås av laddboxen.
- Skydd mot överström fås av det anslutna fordonet, baserat på information från resistorn och laddboxen.
Skydd mot överström ska ju ges av säkring eller motsvarande. Bilens normala reglering är inte en skyddsfunktion.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 481 inlägg
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
I just detta fall är den det. Det är unikt för laddning av elfordon.D Daniel 109 skrev:
Edit: Lösningen tillåts inte i Nordamerika. Där krävs fast installerad kabel på laddboxen och PWM-signaleringen från boxen är den enda begränsningen av strömmen.
Redigerat:
För att bilen inte ska dra för hög ström. Det är normalfunktionen. Skyddsfunktionen i form av säkringar eller motsvarande träder in vid felfall.