74 883 läst · 586 svar
75k läst
586 svar
Hur farlig är Easee laddstation för elbilar?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 933 inlägg
Är det inte bara ett specifikt motstånd mellan jord och pilotstiftet som talar om för boxen att den inte får släppa på mer än en viss ström?lilytwig skrev:
Finns inget jag ligger sömnlös över som berör forumet öht och då inte heller något av dina inlägg. Enkelt sett ser jag en del av vad du brukar komma med i denna fråga som likt de andra som helt fastnar i olika formalia. Den kan givetvis vara viktig för konsumenträtt, reklamationer osv men realt ligger de tekniska aspekterna före om man grubblar kring diverse mer eller mindre verkliga risker, faror med boxar av den här typen.B bygges skrev:Du är välkommen att skicka mig ett PM om det är något i mina 700 inlägg på detta forum som du ligger sömnlös över på nätterna.
Nu ville jag genuint höra Byggahus el-expertis åsikt om Easees nya säkerhetsrapport. Den andra tråden verkar fn mest handla om hur användbart 22 kW AC laddning är vilket känns mindre givande.
Med en blind formell inställning, tolkning utan lämpliga kunskaper och försök att förstå givna lösningar kommer man nog snart in i rundgång utan slut. Det blir då mer likt grenar över gränser, meteorer som transiterar mellan olika tillstånd i sitt varande när/var det sker kanske Zenon m.fl får hjälpa till med. Tankar att tillverkares anvisningar definitionsmässigt är vad som ska och måste följas även om de är felaktiga osv är exempel på samma grund och tagna från forumet i närtid.
Du får se boxen mer ur ett marknadsperpektiv och spelen där än den enkla eltekniska produkt den är och i just detta fallet lite framåt genom en bättre integration och nyttjande av den elektronik som redan finns tillhands där. Produkten blir då i vissa avgörande delar bättre än många av konkurrenterna men faller formellt i vissa punkter. Sen håller jag med i stort att de beter sig klumpigt och utan att försöka redan från början och särskilt efter all uppståndelse rätta in sig i ledet och göra läxan rätt både tekniskt och främst formellt. Det ser givetvis illa ut att inte hålla sig till invand praxis i det arbetet och ger knappast öppningar till framgång när hela fällan slagit igen gång på gång.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 872 inlägg
Herre, nej det är frivilligt att skriva för alla. Och du skriver nog inte för min skull, hoppas jag. Försökte dra igång teknisk diskussion då denna rapport trots allt speglar Easees kunnande och deras övertygelse. Jag själv vet inte vad jag ska tycka om Easee rapport, utifrån det område jag arbetar i har jag svårt att ta till mig att man skriver hur laddaren definitivt kommer hantera olika situationer, utan att egentligen hänvisa eller referera till någonting mer objektivt.Bo.Siltberg skrev:
Man undrar ju i vilket syfte denna tagits fram. Det är ju inte detta ESV frågat efter iallafall…B bygges skrev:
Är den ett inlägg i debatten för hur förträffligt laddboxen fungerar oavsett om den uppfyller standarder eller inte?
Vad är det som du tycker är så mycket sämre med den lösningen jämfört med den konventionella?Bo.Siltberg skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 661 inlägg
Ja precis, den behöver ha elektronik för att meddela att den finns.lilytwig skrev:
Men samtidigt så meddelar laddboxen hur mycket som egentligen får dras, finns det någon reglering så att det inte dras 10A när laddboxen bara medger 6A?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 872 inlägg
Jag tror att laddstationen alltid måste mäta strömmen för att kunna bryta den ifall den blir över tillåten nivå.
Varför inte? Uttaget finns där, så varför inte utnyttja det. Det är rejäla nyinstallerade grejer och 6 mm2 kabel. Känns som ett bra alternativ till garagets original uttag med 1.5 mm2 där kablaget dessutom är dubbelt så långt och passerar 3 dosor.Bo.Siltberg skrev:
Adaptern är CE-märkt och inköpt i en elaffär.
Det fungerar fint, men laddboxen släpper inte adaptern när man kopplar bort lasten utan att man "tvingar" den.
Med Tibbers smartladdning fungerar det inte heller. Den levererar ström en stund, men sedan stänger den av.
Utan smartladdning går det bra. Har använt den till husbilen under fyra säsonger.
Det är inte så laddboxen fungerar. Den får information från konfigurationen, eller lastvakten, om hur mycket ström det "finns kvar" per fas innan man närmar sig vad installationen begränsar. Den informationen skickas till bilens laddare. Laddaren anpassar efter det.13th Marine skrev:
Om man kopplar något direkt i ett vanligt uttag så tar förbrukaren det den tar. Blir det för mycket så går säkringen
Om jag försöker ta ut mer är 10A ur adaptern så slår boxen ifrån. Kabeln säger att 10A är max tillåtet.
Jag tror och tycker det kan vara värt en egen tråd så resonemang och jämförelser för lösningar både för andra boxar deras anvisningar mm och då tex det nya tillskottet med en shuntutlösare på matande grupp kan tas upp utan de fokus som ligger i Easee trådarna. Kanske också passar då att se mellan olika andra eltekniska grenars sätt att hantera många av de punkter som brukar dyka upp här.Bo.Siltberg skrev:Vad ser du som behöver tillföras? En inbyggd smältsäkring? Strängare krav på försäkringen?
Strömmen måste brytas på något sätt.
Kan man väga in och kanske attackera sannolikheten för dessa stumma felströmmar och på så vis få godkänt? Det rapporterar om en "stort" antal fall med svetsade reläer utan några detaljer.
Schneider har en lösning att manövrera en extern brytare som jag inte bestämt för mig för vad jag ska tycka om. De borde nog bygga in den.
Just det stora antalet rapporterade svetsningar är intressant finns det mer beskrivningar på det som ger några detaljer?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 661 inlägg
Jo, jag är rätt säker på att den funkar så.lilytwig skrev:Det är inte så laddboxen fungerar. Den får information från konfigurationen, eller lastvakten, om hur mycket ström det "finns kvar" per fas innan man närmar sig vad installationen begränsar. Den informationen skickas till bilens laddare. Laddaren anpassar efter det.
Om man kopplar något direkt i ett vanligt uttag så tar förbrukaren det den tar. Blir det för mycket så går säkringen
Om jag försöker ta ut mer är 10A ur adaptern så slår boxen ifrån. Kabeln säger att 10A är max tillåtet.
Det finns ett par signaler när det gäller laddningen.
Dels är det vad laddboxen signalerar som max ström via PWM, det är vad den förväntar sig att bilen begränsar till.
Dels är det vad kabeln signalerar genom spänningsdelning att den tål. Jag är osäker på om ens 10A finns som valbart (det är 13A som lägst enligt denna iaf: https://en.m.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772 ).
Och slår verkligen säkringen från, jag antar att du menar att laddboxen stänger av? 🤔