21 957 läst · 90 svar
22k läst
90 svar
Hur får jag plats till allt på ett micro kök i en minilägenhet?
För att vara helt ärlig så tycker jag att diskmaskin känns överdrivet. På 15m2 så känns det inte som att det är så många personer som bor där och man skapar således inga större mängder med disk.Hosse skrev:Haha, säkert kloka ord men känns lite off topic. Min dotter på 27 år har hyrt lägenhet i 7 år och har nu äntligen fått till att köpa nåt. Hon kommer att gå från en 3e del av en 100 kvadratare till 15 kvadrat + loft, så ett nytt kök med diskmaskin är inte lyx i mina ögon.Ett nytt kök här med alla vitvaror kommer att stå för en extra investering på 2-2,5% vilket är ingenting i förhållande. Köket som sitter där är för övrigt 19 år gammalt inte intakt.
Förutom mitt boende i Sverige så har jag en lägenhet i Stavanger på...kanske 30m2.
Jag har diskmaskin, men den används bara till att låta det jag diskat för hand rinna av.
Diskmaskinen har använts två gånger och fungerar bara som ett diskställ.
Jag lagar mat, diskar efter att jag är färdig och ställer tallrikar, bestick och stekpanna i diskmaskinen för att rinna av.
Ska man fylla en diskmaskin så bör man nog skölja ordentligt då det lätt skapar en odör innan det är dags att sätta igång maskinen.
Jag får klaustrofobi bara av att titta på bilderna.M mio myotis skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 076 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 076 inlägg
Har du sett Ikeas flyttbara "köksö" med sittplats för två?Hosse skrev:
https://www.ikea.com/se/sv/p/tornviken-koeksoe-off-white-ek-40391657/
I en liten lägenhet där man i princip bor i köket är det faktiskt väldigt skönt att kunna snabbt skyffla undan disken i diskmaskinen itsället för att direkt ta itu med den eller trava i diskhon. Platsbesparingen med att skippa diskmaskinen är mindre än man kan tro då det för handdisk krävs en bänkyta med plats för diskställ och helst också med bra avrinning, kanske även plats för sköljbalja eller två hoar.Fadai skrev:
Ett annat sätt att skaffa förvaringsutrumme är att sätta hyllplan 30cm under taket och ha hanterbara och snygga förvaringslådor för prylar man inte använder så ofta. ELFA-konsoller fungerar bra och även om då har en lång hylla så räcker det med en konsoll i var ände om du köper hyllor som är 10 cm bredare ån de skall vara. Kapa bara av 10cm och limma och skruva biten vinkelrätt mitt på hyllan så får den en ryggrad och kommer inte att sagga. Mina hyllor är 25cm breda och 1,8 m och har varit belastade med 40 kg i tre år utan problem. "Ryggraden" fungerar också bra att sätta belysning i vare sig man vill gömma lysrör bakom den för indirekt belysning eller helt enkelt sätta spots i den. Själv har jag några Ikeas "Nävlinge" på den.
Man får dock lämpligen skaffa en ihopfällbar trappstege för att komma åt lådorna.
Man får dock lämpligen skaffa en ihopfällbar trappstege för att komma åt lådorna.
Mycket bra spottat! Tänkte på det själv i går faktiskt. Det är absolut en spännande tanke. Då tänkte jag plassera en trapp i hallen som man kan fälla upp om det behövs. Tex vid flytta av möbler eller strörre saker. Bredden i hallen är 90 cm, så jag är mycket osäker på om det är plats egentligen.. Ju smalare trapp ju bättre passering., Ju bredare trapp ju lättare åtkomst.Unikt namn skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 323 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 323 inlägg
Repstege kanske?
Skämt åsido, men om det går att ordna den nya placeringen av stegen är en annan fördel att det blir närmare till toaletten om man vaknar och måste springa (klättra) ner. Jag hade loftsäng några månader i en andrahandslägenhet (också pytteliten) och det är ju inte jättekul att klättra när man är trött/dålig i och för sig (flyttade ner på golvet senare men mest för att det blev för varmt där uppe).
Skämt åsido, men om det går att ordna den nya placeringen av stegen är en annan fördel att det blir närmare till toaletten om man vaknar och måste springa (klättra) ner. Jag hade loftsäng några månader i en andrahandslägenhet (också pytteliten) och det är ju inte jättekul att klättra när man är trött/dålig i och för sig (flyttade ner på golvet senare men mest för att det blev för varmt där uppe).
Ja, eller så är det ett alternativ att leda stegen ner till badrummet. Jag kan bara komma på fördelar med det;
×Sista man gör innan läggdags är att borsta tänderna
×Enkelt att komma till toan på morgonen (kan iof vara ett problem främst för medelålders män - vet att vissa i familjen klarar sig timmar utan toabesök på morgonen)
×Sparar plats i hallen alt vardagsrum/kök
×Tofflorna som tas på när nedstigning gjorts gör sig bättre i badrummet än kök/vardagsrum
×Kan med fördel kombineras så att stegen också är handuksvärmare, kolla upp att vattenburna varianter tillåter klättring
×Sista man gör innan läggdags är att borsta tänderna
×Enkelt att komma till toan på morgonen (kan iof vara ett problem främst för medelålders män - vet att vissa i familjen klarar sig timmar utan toabesök på morgonen)
×Sparar plats i hallen alt vardagsrum/kök
×Tofflorna som tas på när nedstigning gjorts gör sig bättre i badrummet än kök/vardagsrum
×Kan med fördel kombineras så att stegen också är handuksvärmare, kolla upp att vattenburna varianter tillåter klättring
Ja det går ju att tänka sig något som liknar en vindslucka med inbyggd stege.Hosse skrev:Mycket bra spottat! Tänkte på det själv i går faktiskt. Det är absolut en spännande tanke. Då tänkte jag plassera en trapp i hallen som man kan fälla upp om det behövs. Tex vid flytta av möbler eller strörre saker. Bredden i hallen är 90 cm, så jag är mycket osäker på om det är plats egentligen.. Ju smalare trapp ju bättre passering., Ju bredare trapp ju lättare åtkomst.
[bild]
Alternativt en löstagbar stege som kanske hängs på väggen när den inte används.
Men de vill ju till att stegen är tillräckligt stora så att den blir skön att klättra i för att man inte ska bli tokig i längden.
Jag tänker mig något som liknar alternativ 1,3 eller 4 på bilden nedan.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 323 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 323 inlägg
Stegen ner i duschrummet skulle trots fördelarna få ett par (o)lustiga konsekvenser också:
* Saboterar frånluftsventilationen i duschrummet (eller så behövs någon krånglig tät lucka)
* Stoppar nedpassage från loftet om någon annan (t ex besökare) använder duschrummet
* Saboterar frånluftsventilationen i duschrummet (eller så behövs någon krånglig tät lucka)
* Stoppar nedpassage från loftet om någon annan (t ex besökare) använder duschrummet