Hosse Hosse skrev:
blev för dårlig
Hosse Hosse skrev:
ekstremt liten
Norskan som smittar av sig? :)

Försvinner inte ganska mycket utrymme i en hörnskåp? Jag tycker aldrig att man kan få 100% rymdnyttjande i sådana. Och ett hörnskåp är ju typ en 15-del av lägenheten.

Går loftsängen in över korridoren? Typ stuvutrymme?

Det enda bra tipset jag kan komma på på rak arm är utdragbara skärbrädor under köksbänken. Det är guld värt med lite avställningsutrymme när köksbänken lär va belamrad mesta tiden. Soffa och puff med stuvutrymme under kudden kanske är bra.

Jag tror att man vill ha "genomskinlig" stege för att få mer rymdkänsla. Inte som den på mäklarbilden.

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Jag ska inte ge mig in på köksplaneringen för det har jag inte koll på, håller för övrigt på att skaffa diskmaskin nu, har inte haft detta sedan jag flyttade hemifrån 2003.

Det jag ville säga är att bara för att det står 40A på jordfelsbrytaren ska du inte anta att det är 40A huvudsäkringar i lägenheten.

• Gilla
Hosse och 1 till
  • Laddar…
J Jonas L 84 skrev:
Jag ska inte ge mig in på köksplaneringen för det har jag inte koll på, håller för övrigt på att skaffa diskmaskin nu, har inte haft detta sedan jag flyttade hemifrån 2003.

Det jag ville säga är att bara för att det står 40A på jordfelsbrytaren ska du inte anta att det är 40A huvudsäkringar i lägenheten.
Jag tog den infoen från prospektet till taxeringsmannen:)

J Jaggatagga skrev:
Norskan som smittar av sig? :)

Försvinner inte ganska mycket utrymme i en hörnskåp? Jag tycker aldrig att man kan få 100% rymdnyttjande i sådana. Och ett hörnskåp är ju typ en 15-del av lägenheten.

Går loftsängen in över korridoren? Typ stuvutrymme?

Det enda bra tipset jag kan komma på på rak arm är utdragbara skärbrädor under köksbänken. Det är guld värt med lite avställningsutrymme när köksbänken lär va belamrad mesta tiden. Soffa och puff med stuvutrymme under kudden kanske är bra.

Jag tror att man vill ha "genomskinlig" stege för att få mer rymdkänsla. Inte som den på mäklarbilden.
Hehe, 22 år i Norge smittar av sig ja och stavkontrollen funkar inte på detta forum

Ja, loftutrymmet går över hela köket och gången. Där för jag ritade in en potensiell trapp där

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
F
Föreslår en bardiskuppställning i köket. Främre bänken utan överskåp. Bakre skåpen är dock bara 30 djupa och går bara upp till en höjd på ca 170 cm. Loftet får då möjlighet till ett litet "dike" ovan väggskåpsraden som gör att man kan sitta och kanske stå på loftet bredvid sängen. Stege upp till diket på bara ca 170 höjd gör det enklare att ta sig upp. Man når även stuvutrymmen ovan hall ståendes på stegen. Schematisk ritning av ett rum med möbler, köksbänk, skåp och trappa markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Föreslår en bardiskuppställning i köket. Främre bänken utan överskåp. Bakre skåpen är dock bara 30 djupa och går bara upp till en höjd på ca 170 cm. Loftet får då möjlighet till ett litet "dike" ovan väggskåpsraden som gör att man kan sitta och kanske stå på loftet bredvid sängen. Stege upp till diket på bara ca 170 höjd gör det enklare att ta sig upp. Man når även stuvutrymmen ovan hall ståendes på stegen. [bild]
Hmm.. Intressant tänkt! Blir lite problem med badrumsdörren och stegen där, men annars en spännande tanke! Får tugga lite på den:)

F
Hosse Hosse skrev:
Blir lite problem med badrumsdörren och stegen där, men annars en spännande tanke!
Tror inte det ska behöva bli några problem, Stegen tänker jag som en ribbstolsaktig sak som sitter på väggen.och gaveln av väggskåpen. Det gröna i den slarviga bilden var tänkt att visa "hålet" i loftgolvet - bör kanske göras lite mindre. Att minska höjden man behöver ta sig upp till med kanske 30-50 cm underlättar rätt mycket.

• Gilla
Hosse
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag skulle hängt om toadörren, så att den öppnas in på toaletten, mot väggen

Ritning av planlösning med badrum, trappa och måttangivelser.
Skapa konto

Sedan så skulle jag skaffat en uppfällbar trappa Folding staircase - YouTube, 60cm bred, som startade precis innanför dörren, på högersidan.
Jag skulle även bytt garderobsdörrarna innanför entredörren till skjutdörrar med speglar.

På detta sättet så går det att tränga sig förbi och till nöds använda både toalett och garderob med trappan nere. Samtidigt blir det ok med plats när den är uppfälld, trappan blir inte alls lika brant och platsen i vardagsrummet där trappan finns idag kan användas till tex ett skåp, en halvö eller något annat.
Dessutom ökar ljusinsläppet till köksdelen.

/ Hälsningar, Fredrik

• Gilla
Putte G... och 3 till
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Jag skulle hängt om toadörren, så att den öppnas in på toaletten, mot väggen

[bild]

Sedan så skulle jag skaffat en uppfällbar trappa Folding staircase - YouTube, 60cm bred, som startade precis innanför dörren, på högersidan.
Jag skulle även bytt garderobsdörrarna innanför entredörren till skjutdörrar med speglar.

På detta sättet så går det att tränga sig förbi och till nöds använda både toalett och garderob med trappan nere. Samtidigt blir det ok med plats när den är uppfälld, trappan blir inte alls lika brant och platsen i vardagsrummet där trappan finns idag kan användas till tex ett skåp, en halvö eller något annat.
Dessutom ökar ljusinsläppet till köksdelen.

/ Hälsningar, Fredrik
Tusen tack Fredrik! MYCKET genomtänkt och bra svar! Exakt sånt jag önskade:)

Den trappen är skitsmart. Måste finnas nån som producerar sånna. Helst utan gångjärn som man kliver på.
Vanlig lofttrapp tänkte jag också på, men det är ju lite jobb att fälla in och ut.

Som sagt, tusen tack!!

• Gilla
Putte G...
  • Laddar…
A AnnaEfternamn skrev:
Längs 183-väggen, längst in: Diskmaskin 45 + diskho 50 (IKEAs 60-skåp går att mod) + spishäll och ugn 60 gör 155. Då har du 28 kvar till passbit in mot väggen och på sidorna av spisen. Man vill inte ha spisen allra längst ut Sedan halvhög, fristående kyl/frys av SMEG-typ med öppning mot rummet, på något sätt vid trappen som då antagligen behöver göras mindre brant för att få svängrum vid disken
Fast det borde vara bättre att byta plats på spis och diskmaskin/diskho? Då kan man plocka i/ur diskmaskin och använda kran samtidigt som någon lagar mat, om man har gäster. För förvaring kan man även ställa överskåp (som ju är mycket grundare än underskåp) på golvet längs långväggen (där det står ett litet bord på bilderna), antingen med en bänkskiva på, eller med ett överskåp till ovanpå. Billyhyllor med luckor funkar också.

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast det borde vara bättre att byta plats på spis och diskmaskin/diskho? Då kan man plocka i/ur diskmaskin och använda kran samtidigt som någon lagar mat, om man har gäster. För förvaring kan man även ställa överskåp (som ju är mycket grundare än underskåp) på golvet längs långväggen (där det står ett litet bord på bilderna), antingen med en bänkskiva på, eller med ett överskåp till ovanpå. Billyhyllor med luckor funkar också.
Tänkte att avloppet fanns där så kanske svårt att flytta på det

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Vad tror folket om denna lösningen? Bara 29 dagar kvar tills vi övertar nu, så det är dax att börja landa på nåt som kan fungera:)
3D-rendering av ett hörnkök med skåp, spis, diskho, kyl och frys.
Skapa konto

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Är dottern NÖJD? så blir DEN lösningen JÄTTEBRA!!!

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
hur går tankarna kring trappan/stegen? ska den flyttas?
Om den ska flyttas så hade jag satsat på ytterligare ett underskåp mellan vask och fönster. Flyttat ner ugnen och skippa det där överskåpet.
Mer öppet kök och mer bänkyta

• Gilla
Hosse och 1 till
  • Laddar…
Hosse Hosse skrev:
Vad tror folket om denna lösningen? Bara 29 dagar kvar tills vi övertar nu, så det är dax att börja landa på nåt som kan fungera:)
[bild]
Ser ugnen på den fina ritningen och...kom på, hade i förra (sprillans nya) lgh en kombinerad ugn/micro...var klart skeptisk först, men jäklar så bra den var i mitt kompakta kök då!

• Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.