Efter massa fram och tillbaka tror jag vi har landat på en lösning. Med detta får vi plats till allt, men tyvärr mycket lite bänkplats och skåpplats. Men köket blir inte så dominant och sparar golvplats.
Det enda spännande just nu är om min teori funkar med högskåpet. Jag tänkte faktisk kapa ned det och bara köra med toppen av skåpet så att jag få plats med ett kylskåp nederst (https://www.ikea.com/se/sv/p/huttra-kylsk-foer-underbyggnad-m-frysf-ikea-500-integrerad-10499918/). Då behåller jag överdelen som inkluderar ugnen. Detta kylskåpet sätter man en skåplucka på, men det har full bredd. Dvs lika brett som skåpet så det får inte plats inne i skåpet.. Har inte sett nån gjort detta tidigare, men kanske det går ändå?:)
Datorgenererad bild av minimalistiskt kök med vit inredning, trägolv och enkel fönsterdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bänkskivan hela vägen till väggen, under ugnen, och fäst den i väggen med vinkeljärn. IKEAs bänkskivor finns i 186 cm så det räcker precis
 
Förstår taken att hålla det litet men i mina ögon blir detta ett fruktansvärt opraktiskt kök.

Min fru hade ett kök som såg ut nästan sådan under sin studietid och hon tyckte verkligen illa om det varenda dag. Nu var det tyvärr precis monterat ett sprillans nytt kök när hon flyttade in så hon hade inte hjärta att slänga ut det.

Ni behöver all bänkyta ni kan få.
Man behöver en yta att ställa av det man tar ut ugnen. Man behöver kunna handdiska vissa saker och ställa ifrån sig dem bredvid diskhon. Man behöver kunna skölja grönsaker och man behöver kunna stå och arbeta med en skärbräda mellan spisen och diskhon. Helst alla dessa saker samtidigt.

Jag tycker fortfarande att ett L-kök men bänkyta hela vägen är en mycket bättre lösning.
Den upphöjda ugnen är en fluga som kanske funkar i många kök, men här känns den helt malplacerad och gör inte annat än att stjäla viktig bänkyta. Förstår att det kanske kan kännas modernt, men här tror jag verkligen att en klassisk placering av ugnen skulle vara mer praktiskt. (Och mindre dominant)

Har ni förresten ritat in hällen ovanpå diskmaskinen? Kolla i så fall att det verkligen finns möjlighet/utrymme till det i höjdled.
 
  • Gilla
AnnaEfternamn och 1 till
  • Laddar…
Ni måste alltså ha: 45cm till diskmaskin, 40cm till diskho (30-stomme är för litet), 60cm till kylskåp och 60cm till ugn+häll) = 205cm. Bästa lösningen skippar hörnskåp då dessa inte kan hålla några av de nödvändiga funktionerna. Följande ordning (eller omvänt) blir bäst: diskmaskin (45cm bänkyta), diskho (40cm stomme), underbyggt kylskåp med frysfack (60cm bänkyta till matlagning), ugn och häll (60cm stomme, häll med två plattor som placeras i mitten av stommen för att maximera bänkytan till matlagning). Skåp ovan bänk, absolut inga öppna hyllor i ett litet kök, överskåpen bör alla ha 40cm-luckor, ev 45 ovan diskmaskin, dock gör det inget om överskåpsraden blir 5cm kortare än underskåpen så länge 40cm-stommarna över och under linjerar; 80cm-stomme med inbyggd fläkt ovan häll. Föreslår även att bänkskiva och stänkskydd är av samma material (komposit eller rostfritt) för att ge ett harmoniskt intryck. Mao, gör rum för en enhet om 205x60cm på ritningen för köket så kommer det fungera för alla nödvändiga behov för ett singelhushåll utan att kompromissa med önskade bekvämligheter. Utgå sedan från köket i resten av planeringen. Ett funktionellt kök är den bästa investeringen i en liten lägenhet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T
Gör det ordentlig och sätt in ett riktigt kök utmed den längre väggen som är 2,74 m.
 
Hosse Hosse skrev:
Efter massa fram och tillbaka tror jag vi har landat på en lösning. Med detta får vi plats till allt, men tyvärr mycket lite bänkplats och skåpplats. Men köket blir inte så dominant och sparar golvplats.
Det enda spännande just nu är om min teori funkar med högskåpet. Jag tänkte faktisk kapa ned det och bara köra med toppen av skåpet så att jag få plats med ett kylskåp nederst ([länk]). Då behåller jag överdelen som inkluderar ugnen. Detta kylskåpet sätter man en skåplucka på, men det har full bredd. Dvs lika brett som skåpet så det får inte plats inne i skåpet.. Har inte sett nån gjort detta tidigare, men kanske det går ändå?:)
[bild]
Allt är ju relativt...tak över huv'et...mitt i Oslo-metropolen...o med bekvämligheter som diskmaskin, ugn(/micro?) och rinnande vatten...med hämtmat ibland, enkel matlagning (s kan bli nog så gott!) andra dagar...alltså jag tänker ur en ung persons synvinkel att detta är toppen!!! (läste några kloka synpunkter angående arbetsyta...en klassisk "nedfällbar" bänkskiva m gångjärn o ett stödben på väggen, precis i höjd mellan ugnen o kylen...kanske kunde finnas. att ta till vid behov. kanske att 2 ihopfällbara barpallar som plockas fram...eller om fler ska bjudas på mingel m ståplats, utgör den tillfälligt uppfällda bänkskivan ett ställe att hämta dryck o tilltugg från? MEN, det gäller att "rätta mun' efter matsäcken"...till vardags lär ju inte DEN typen av måltider denna minilägenhets kokvrå antagligen är tänkt att hysa?
 
Modernt rum med vit trappa, bokhylla, bord, soffa och hängande belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Länge sen uppdatering här Nu har det gått två månader med kvällsjobbing i stort sett varje kväll.

Detta är gjort tills nu:
- Monterat nytt kök med ugn, häll, kyl/frys, diskmaskin och hörnskåp
- Flyttat fläkten till andra väggen.
- Dragit om vatten och avlopp
- Lagt ny 60x60 klinkers
- Bytt alla lister och eftermonterat stuckatur
- Monterat flyttbar trapp
- Custom glasräcke till loft
- Lagt nytt golv på loft
- Monterat vägghängt bord
- mycket mer småpussel
Modernt kök med vita skåp, inbyggd ugn, skyddad soffa, hängande lampa och fönster med utsikt över vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök, vita skåp, inbyggd mikro och ugn, induktionshäll, fläkt, grått golv, trätrappa, spottar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 685486 Vit stege monterad på vägg, gult ljus, metallhandtag, modernt interiördesignelement, minimalistisk estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt kök med vita skåp, inplastad soffa och trästege framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett sovrum med säng, vit madrass, glas huvudgavel och diskret inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkelt sovrum, grå väggar, vit taklist, lutande tak, IKEA-säng, tomt bokhyllutrymme, laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt kök med vit inredning och en soffa i ett angränsande rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt vardagsrumshörn med beige soffa och två pendellampor ovanför. Neutralt och minimalistiskt inrett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt sovrum med stor säng, spegel, beige soffa och hängande lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En upplyst pendellampa, beige soffa, vit vägg, svart matta, fönster, del av trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med vita skåp, svarta golvplattor, beige soffa, stege upp till loft, rund ljuskrona, fönster mot snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt fönster i hörn, dagsljus, utsikt mot träd, öppningsbara fönsterdelar, ljus interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ljust hörnrum med ett fönster, vita väggar, karmstol och mörk matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 685498 Kökshörn med mikrovågsugn, öppen diskmaskin, stolar, mörkt golv och vit inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med öppet integrerat kylskåp, ugn ovanför, lite matvaror inuti, mörkt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med öppen diskmaskin, induktionshäll och diskho. Neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kökslåda öppnad visar rengöringsmedel, skåputsdrag utrymme med modern inredning och mörkt klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett modernt rum med grå betongliknande konst, beige soffa, svart golv och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
16386 och 29 till
  • Laddar…
Mycket snyggt. Hur högt mellan madrass och tak? Om håret tar i taket kommer det med tiden att bli smutsigt. I min förra bostad saknades någon centimeter för att håret skulle gå fritt. Lösning : satte upp en vitfolierd masonitskiva i taket, mycket lättare att att hålla snyggt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Mycket snyggt. Hur högt mellan madrass och tak? Om håret tar i taket kommer det med tiden att bli smutsigt. I min förra bostad saknades någon centimeter för att håret skulle gå fritt. Lösning : satte upp en vitfolierd masonitskiva i taket, mycket lättare att att hålla snyggt.
Tack! Bra fråga Det är 101 cm egentligen, men med madrass givetvis mindre. Som tur är går skallen fri på mig med en par CM. Min dotter är 8-9 CM lägre så det går kanon. Men man måste passa sig lite när man går upp trappen fort.
 
TRJBerg
Mycket snyggt och ett rejält o bra kök.
Ser inte kontakter i köket, ska inte typ kaffekokare eller brödrost användas?
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Mycket snyggt och ett rejält o bra kök.
Ser inte kontakter i köket, ska inte typ kaffekokare eller brödrost användas?
Tack! Det är en pop-up kontakt i bänkskivan samt stickkontakt inne i flera av skåpen. Har oxå gömt 16mm rör inne i väggen över diskbänken om det skulle önskas hyllor där på sikt med belysning under Mörkt golv möter vit vägg, hörn, cirkelformat objekt på golvet. Minimalistiskt, konstnärligt, inomhus, arkitektonisk detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svart robotdammsugare i ett hörn på en brunaktig texturerad golv med vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Trafikverket1 och 10 till
  • Laddar…
TRJBerg
Hosse Hosse skrev:
Tack! Det är en pop-up kontakt i bänkskivan samt stickkontakt inne i flera av skåpen. Har oxå gömt 16mm rör inne i väggen över diskbänken om det skulle önskas hyllor där på sikt med belysning under[bild][bild]
Elegant lösning!
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Verkligen mycket bättre än vad det var innan. Ett tips om man har väldigt små rum kan vara att sätta upp en massiv spegel på väggen bakom soffan, för att få rummet att upplevas som mycket större. Men det är ju lite vattendelare som vissa älskar, andra hatar.
 
Redigerat:
  • Gilla
hanna395922 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Första lägenhet ska väl inte vara någon nyrenoverad lyx? Lägenheten ser fullt beboelig ut som den är och förmodligen ligger den nära jobb/universitet/nöjen vilket är det viktigaste.
Men gå och lägg dig…
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Då är jag klar. Blev en vind också. Lite extra lagringsplats och lätt tillgång till vattenberedaren.

Fick också ny värdering från mäklare. 480.000kr ökning på 6 månader är bra. Ca 97.000kr i material och kanske 150 arbetstimmar.
 
  • Smal korridor med svart dörr framför, vit vägg, infälld takbelysning, öppen vit dörr till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utfällbar trästege som leder upp till en vindslucka i ett modernt hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takutsikt med ventilationsrör, naken glödlampa, och en plastpåse ligger på en träplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
16386 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.