D Decorator skrev:
...jag ser diskmaskinen som nåt som har fler funktioner i just ett sånt här litet krypin - man både diskar o förvarar husgerådet i den...!!
Faktiskt! Bra sagt:)

• Gilla
Dolset
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Första lägenhet ska väl inte vara någon nyrenoverad lyx? Lägenheten ser fullt beboelig ut som den är och förmodligen ligger den nära jobb/universitet/nöjen vilket är det viktigaste.
Haha, säkert kloka ord men känns lite off topic. Min dotter på 27 år har hyrt lägenhet i 7 år och har nu äntligen fått till att köpa nåt. Hon kommer att gå från en 3e del av en 100 kvadratare till 15 kvadrat + loft, så ett nytt kök med diskmaskin är inte lyx i mina ögon.Ett nytt kök här med alla vitvaror kommer att stå för en extra investering på 2-2,5% vilket är ingenting i förhållande. Köket som sitter där är för övrigt 19 år gammalt inte intakt.

• Gilla
Urban R och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Helt off topic, men en nyfiken fråga:
Vad kostar en sådan lägenhet i inköp (det är väl en bostadsrätt?),
och vad är månadsavgiften?
Absolut! Detta är ju mitt i en av dom finaste områderna i Oslo. Tvärgata till Bogstadveien och inte många minuter från slottsparken. Dom här brukar gå nyrenoverade för upp mot 2,5 MNOK + "fellesgjelden" (andel i gemensam skuld på Svenska?). Vi/hon "kuppade" detta för precis under 2 MNOK. Så ska vi lösa ut fellesgjelden på 450.000 NOK. Dvs totalt ca 2.400.000 NOK. Då går hyran/månadsavgiften ned från 4.000 kr till 900 kr. Ström kommer i tillägg. Kostar att bo i Oslo tydligen!:surprised:

• Gilla
  • Wow
Urban R och 4 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
En tanke är där det svarta bordet står, om man bygger en köksö med kylskåp under, någon hylla höja lite sen barstolar, låte överhäng halvrundad kanske. får man matbord också och bra köks triangel.

[bild]
Köksö har jag tuggat en del på oxå! Ett klappbord på sidan i tillegg, så har man ett mat eller frukostbord. Bra tänkt där. Måste mäta och räkna lite.

Kan ju passa på att ta upp min nästa fundering. Kanske den på nåt sätt kan hänga i hop med resten av planläggningen.

Takhöjden är som sagt 3,5 meter. Så loftet har en 1,2 meter. Nog till att man kan sitta i sängen iallafall. MEN så är det ett område till innanför sovloftet. I dag är det bara spärrat av med en löstagbar hylla. Helt innerst står också en liten vamvattenberedare. Resten är helt tomt i dag. Kunde man få ut nåt förnuftigt av detta område? Lagring är givet, men med lägenheten så hör det med en bod, som är mer än stor nog.

Jag har ringat in sovdelen med grönt och det tomma området med rödt.

Mycket tacksam för smarta tips här!:)

En planritning av en lägenhet med två rum: ett kombinerat vardagsrum/kök och ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Emilgustavsson
  • Laddar…
Skulle det funka med en ”halvö” eller vad det nu kan kallas bredvid trappan istället för att krångla med ett hörnskåp som inte blir så användbart? Det går kanske inte att flytta handfatet dit, men kylskåp och spisplatta & ugn skulle kunna sitta där. Lägg till en liten (utfällbar ?) bordsskiva på baksidan så blir det ett matbord också. Det blir inga överskåp ovanför, men man kan ju ha ett helt högskåp med diskmaskin + förvaring bredvid handfatet i den nuvarande kokvrån.

Illustrerad planritning av en tredje vånings lägenhet med badrum, kök och vardagsrum, norr orientering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Hosse Hosse skrev:
Det finns två lösningar som kan funka:

1. Jag sätter in ett högskåp som tar både ugn och kyl/frys. Det kommer att sticka ut 5 cm i hallen, men kanske jag kan snickra nåt bra där för att då det att se förnuftigt ut. Men hallen kommer att bli 60 cm längre..
Ja med en sådan kan du ju få en ugn/mikro kombination, rätt smidigt

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Hosse Hosse skrev:
Har precis hjälpt vår dotter att köpa sin första lägenhet. Det blev en superliten 15kvadratare med 8kvadrat sovloft i Oslo centrum. 3,5 meters takhöjd.

Vi tänkte passa att renovera den nu i januari så hon kan flytta in senast 1 februari. Måla väggar och tak. Byta alla lister till gammaldagsa kraftiga lister. Hela köket ska bytas.

Nu är ju platsen till ”köket” ekstremt liten. Sen är det begränsat av en trapp ena sidan och gången på andra sidan. Trappen går i princip rakt upp, så den tänkte vi byta till en som lutar lite mer, men inte för mycket då den då kan skärma fönstret.

På denna lilla platsen vill vi pröva att få plats till allt. Dvs:
  • Diskmaskin (45cm för inbyggnad)
  • Integrerad ugn (60cm)
  • Spishäll (30cm eller bredare)
  • Diskho (30cm bör räcka) men måste ha plats till sopor under helst
  • Kyl/frys (60cm integrerad under bänk modell)
Som lagring tänkte vi ta väggskåp och ev öppna hyllor.

Väggarna i dag till köket är bara 120cm x 183cm. Den delen på 120cm kan man göra lite längre med en ny trapp. Den väggen på 183cm är ju låst, annars påverkar man ju bredden i gången/hallen.

Så till mina funderingar:
  • Är detta ens möjligt att få plats till?
  • Har bara hittat hörnskåp som är 60x128cm eller 90x90cm. Det tar upp sjukt stor andel av platsen. Nån som sett en smartare lösning på detta?
  • Andra tankar? Smarta idéer?
Mycket tacksam för hjälp här

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hosse Hosse skrev:
Har precis hjälpt vår dotter att köpa sin första lägenhet. Det blev en superliten 15kvadratare med 8kvadrat sovloft i Oslo centrum. 3,5 meters takhöjd.

Vi tänkte passa att renovera den nu i januari så hon kan flytta in senast 1 februari. Måla väggar och tak. Byta alla lister till gammaldagsa kraftiga lister. Hela köket ska bytas.

Nu är ju platsen till ”köket” ekstremt liten. Sen är det begränsat av en trapp ena sidan och gången på andra sidan. Trappen går i princip rakt upp, så den tänkte vi byta till en som lutar lite mer, men inte för mycket då den då kan skärma fönstret.

På denna lilla platsen vill vi pröva att få plats till allt. Dvs:
  • Diskmaskin (45cm för inbyggnad)
  • Integrerad ugn (60cm)
  • Spishäll (30cm eller bredare)
  • Diskho (30cm bör räcka) men måste ha plats till sopor under helst
  • Kyl/frys (60cm integrerad under bänk modell)
Som lagring tänkte vi ta väggskåp och ev öppna hyllor.

Väggarna i dag till köket är bara 120cm x 183cm. Den delen på 120cm kan man göra lite längre med en ny trapp. Den väggen på 183cm är ju låst, annars påverkar man ju bredden i gången/hallen.

Så till mina funderingar:
  • Är detta ens möjligt att få plats till?
  • Har bara hittat hörnskåp som är 60x128cm eller 90x90cm. Det tar upp sjukt stor andel av platsen. Nån som sett en smartare lösning på detta?
  • Andra tankar? Smarta idéer?
Mycket tacksam för hjälp här

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Längs 183-väggen, längst in: Diskmaskin 45 + diskho 50 (IKEAs 60-skåp går att mod) + spishäll och ugn 60 gör 155. Då har du 28 kvar till passbit in mot väggen och på sidorna av spisen. Man vill inte ha spisen allra längst ut Sedan halvhög, fristående kyl/frys av SMEG-typ med öppning mot rummet, på något sätt vid trappen som då antagligen behöver göras mindre brant för att få svängrum vid disken

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
TRJBerg
Hosse Hosse skrev:
Kan ju passa på att ta upp min nästa fundering. Kanske den på nåt sätt kan hänga i hop med resten av planläggningen.

Takhöjden är som sagt 3,5 meter. Så loftet har en 1,2 meter. Nog till att man kan sitta i sängen iallafall. MEN så är det ett område till innanför sovloftet. I dag är det bara spärrat av med en löstagbar hylla. Helt innerst står också en liten vamvattenberedare. Resten är helt tomt i dag. Kunde man få ut nåt förnuftigt av detta område? Lagring är givet, men med lägenheten så hör det med en bod, som är mer än stor nog.

Jag har ringat in sovdelen med grönt och det tomma området med rödt.

Mycket tacksam för smarta tips här!:)

[bild]
Det inre området kanske kunde ha en utdragbar "ställning" för klädhängare? Dvs att hänga upp kavajer, skjortor, byxor o kjolar?

• Gilla
Tummenmittihanden80 och 1 till
  • Laddar…
Skulle kunna skippa häll och köra på induktionskokplatta som man kan flytta runt

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
A AnnaEfternamn skrev:
Längs 183-väggen, längst in: Diskmaskin 45 + diskho 50 (IKEAs 60-skåp går att mod) + spishäll och ugn 60 gör 155. Då har du 28 kvar till passbit in mot väggen och på sidorna av spisen. Man vill inte ha spisen allra längst ut Sedan halvhög, fristående kyl/frys av SMEG-typ med öppning mot rummet, på något sätt vid trappen som då antagligen behöver göras mindre brant för att få svängrum vid disken
Ingen dum idé! Smeg kylarna är ju riktiga smycken och passar den gammaldagsa stilen hon vill ha.

• Gilla
AnnaEfternamn
  • Laddar…
En lösning jag tyckte var smart i en stuga min familj hyrde i somras var en extra bänkyta som man fällde ner i hallen där. Alltså en skiva som uppfälld ligger plant mot väggen som man sedan bara kan fälla ner och kroka i resterande köksbänk. Visserligen blockerar det hela hallen när den väl är nedfälld, men jag personligen skulle uppskatta möjligheten till den extra bänkytan i ett så litet kök.

Edit: såg nu att badrumsdörren var där så det är nog inte möjligt här.

• Gilla
Hosse och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft en candy diskmaskin, skulle rekommendera att hitta något annat… bullrig och diskade dåligt.

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Första lägenhet ska väl inte vara någon nyrenoverad lyx? Lägenheten ser fullt beboelig ut som den är och förmodligen ligger den nära jobb/universitet/nöjen vilket är det viktigaste.
Du tror inte de klarar av att bestämma det själva?

• Gilla
anders.ostling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.