ecb182 ecb182 skrev:
Till en 15 kvm lägenhet hade jag skippat diskmaskinen. Allt handlar om att prioritera på en sådan yta. Är det värt att byta ut skåp/lådutrymme för att få en diskmaskin i stället? Torrvaror och köksredskap måste förvaras någonstans.
Nu är det ju min dotter som prioriterar och hon ville väldigt gärna ha diskmaskin. Så får vi ju också påtvingat ett hörnskåp också på ett eller annat sätt. I tillägg massa överskåp, så lagringsplats blir det nog av oavsett.

• Gilla
Tornhuset och 1 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Tror inte diskmaskin går att få plats med under vare sig häll eller vask. om ni kan bygga ut lite mot hyllan borde man kunna få in ett bra kök på 60(vask)+45(disk)+60(häll)+5(passbit) =170 cm. välj en häll med två plattor. Smalare än så går inte, såvida inte en 2 häll går att montera på ett 40skåp men då blir det trångt. Sen finns det specialmaskiner som t.ex. diskmaskin under diskho och diskmaskin-häll kombos. men då får du googla :)
Precis. Skulle jag få tag i en spis med inbyggd diskmaskin så kanske det löser sig på nåt sätt där också.

M MetteKson skrev:
Flytta trappan till andra änden av sängen så begränsar den inte köksutrymmet. Låt huvudända på säng bli fotända så kan ni planera på ett annat sätt.
Ja, trappen ska ju bytas ut ändå, så det kan vara ett alternativ absolut.

Det finns två lösningar som kan funka:

1. Jag sätter in ett högskåp som tar både ugn och kyl/frys. Det kommer att sticka ut 5 cm i hallen, men kanske jag kan snickra nåt bra där för att då det att se förnuftigt ut. Men hallen kommer att bli 60 cm längre..

3D-modellering av ett hörnkök med vita väggar och trägolv, svarta skåp, diskho, spis, kyl och mikro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Det är ju att investera i en kombinerad spis/diskmaskin. Kostar skjortan, men då slipper man högskåpet iallafall. Denna är på 2100 watt, så då räcker ju 10A säkring fint också.

Fristående spis med induktionshäll och ugn i rostfritt stål design, modern, med reglage upptill.
Skapa konto
3D-rendering, köksdesign, svarta skåp, träbänkskiva, vit diskho, fönster, taklampa, grå väggar, parkettgolv.
Skapa konto

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Hur kan man överhuvudtaget överväga en vitvara med namnet "Candy"? :rofl:

• Haha
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Hosse Hosse skrev:
2. Det är ju att investera i en kombinerad spis/diskmaskin. Kostar skjortan, men då slipper man högskåpet iallafall. Denna är på 2100 watt, så då räcker ju 10A säkring fint också.
En spis på 10 A blir ju rätt oanvändbar för det är ju så lite att det knappt går att steka och koka något samtidigt. Spisar för en fas brukar vara inkopplade på 20 A och även det är begränsande.
Hosse Hosse skrev:
Ja, det är ett mycket bra poäng. Jag har inte fått tillgång till lägenheten än för att se närmare på kurserna eller skåpet. Tog en bild av säkringsskåpet, men såg när jag kom hem att upplösningen blev för dårlig, så jag ser inte helt vad det står. Tror kanske bara jag ser 40A in och så 2 st 16A och 1 st 10A.
Lägenheter med bara en fas in brukar ha 25 A huvudsäkring. Det verkar bli problem med att kunna använda två maskiner samtidigt.

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Den har diskmaskinen tycker jag är söt (om det är ett kriterium man ska välja diskmaskin efter :)).
[länk]

Jag har inte prövat den själv men den får bra betyg här;
[länk]

[bild]
Tack för tipset! Ja, bänkmodell kan ju vara nåt:)

BirgitS BirgitS skrev:
En spis på 10 A blir ju rätt oanvändbar för det är ju så lite att det knappt går att steka och koka något samtidigt. Spisar för en fas brukar vara inkopplade på 20 A och även det är begränsande.

Lägenheter med bara en fas in brukar ha 25 A huvudsäkring. Det verkar bli problem med att kunna använda två maskiner samtidigt.
I detta tillfället är huvudsäkringen på 40A.

H hapazard skrev:
Candy Trio 9503 ska ha högre effekt [länk]
Ahh! Letade efter bättre anvisningar men ingen av dom som säljer dom på nätet upplyste om detta. Tack!:)

Magnus E K
Första lägenhet ska väl inte vara någon nyrenoverad lyx? Lägenheten ser fullt beboelig ut som den är och förmodligen ligger den nära jobb/universitet/nöjen vilket är det viktigaste.

• Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
...jag ser diskmaskinen som nåt som har fler funktioner i just ett sånt här litet krypin - man både diskar o förvarar husgerådet i den...!!

• Gilla
DarkInNight och 4 till
  • Laddar…
Hosse Hosse skrev:
Har precis hjälpt vår dotter att köpa sin första lägenhet. Det blev en superliten 15kvadratare med 8kvadrat sovloft i Oslo centrum. 3,5 meters takhöjd.
Helt off topic, men en nyfiken fråga:
Vad kostar en sådan lägenhet i inköp (det är väl en bostadsrätt?),
och vad är månadsavgiften?

• Gilla
Tessizen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.