Jag har inte läst något avtal från OpenInfra, men lusläs vad som står gällande att häva avtal om arbete påbörjats som i ditt fall med en färdig husinstallation och grävd duct på fastigheten (återstår att blåsa i fiber från stamnätet och ansluta i utvändig kopplingsdosa).
Skulle vara intressant att få en tolkning utifrån påbörjat arbete som inte slutförs på kunds fastighet.

E Elspet skrev:
Det har jag inte tänkt på men ska absolut göra en anmälan, tack för tipset! Jag lusläste avtalet när jag skev på iom att alla är överens om att det är ett skitföretag men nu har det gått så lång tid så jag har hunnit glömma vad det stod 😅 jag ska ta fram det och kolla. Jag har för mig att båda parter har rätt att säga upp avtalet efter 24 månader men jag kan minnas fel.
Men att de gjort åverkan kan man verkligen säga. Nu har vi rör som sticker upp ur marken och dosor monterade invändigt och utvändigt på huset. Det är ett timmerhus från 1700-talet så jag är egentligen väldigt restriktiv med att ta upp hål i väggar.
Jag har dessutom fått ta ledigt två dagar när de varit här och jobbat, annars vet jag inte hur det hade slutat 😅
Mike 60 Mike 60 skrev:
Föreslår att du gör en ARN-anmälan där du påvisar att du har ett avtal samt att dom har gjort åverkan på din fastighet. Jag gjorde en sån och vann. Open infra blev rekommenderad att fullfölja avtalet. Så efter 3 år och mycket bråkande har vi äntligen fiber. Låt dom för allt i världen inte slippa undan. För du har rätt att säga upp avtalet. Det har inte dom. Läs ditt avtal.
Hade de PTS-stöd hos dig förresten?
Nu har jag läst igenom igen och det står att leverantören jag rätt att frånträda avtalet av diverse olika anledningar, se 10.5.
Under 21.1 står det om särskilda villkor för PTS. Frågan är om det är skillnad iom att de påbörjat arbetet på fastigheten?

• Bild av långa avtalstextvillkor från ett tjänsteavtal som diskuterar rättigheter för leverantören och kunden, inklusive uppsägning och ansvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avtalstext med information om leverantörens rätt att frånträda avtal, särskilda villkor för PTS, och rotavdrag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elspet skrev:
Hej!
Vi fick precis besked om att Open infra inte kommer att slutföra anslutningen till fibernätet hos oss, trist...
Vi tackade ja för 2 1/2 år sedan och det har varit dåligt med information sedan dess. 2-3ggr om året har jag fått ett standardiserat Mail om att de samlar in tillstånd från markägare. De har varit hos oss och satt in dosa samt grävt ned fiber från huset till tomtgränsen.
Nu skrev de att de inte längre kommer att få stöd från PTS eftersom att det dragit ut på tiden och att de därför säger upp avtalet.
Vi vill väldigt gärna ha fiber och funderar på om det är möjligt att ändå ansluta?
De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.
Har du provat att köra mobilt internet?

S Skudden skrev:
Har du provat att köra mobilt internet?
Ja

RoTe
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Löjligt, jag har både en Starlink och fiber (på många ställen), går inte att jämföra på samma dag.

SL är fantastiskt om alternativet är ingenting eller Iridium, men jämför inte med fiber. Gör lite latency-loggning så ser du. Även en del packet-loss. Inget man inte kan leva med på Atlanten eller i radioskugga i bortre Lappträsk, men kom inte och påstå att det är fiberkvalitet.

/M
Det var ingen jämförelse 😉

Men TS verkar inte ha så många alternativ i dagsläget när fibern ligger 400 meter bort...

Starlink kan vara ett alternativ. Sök på Starlink.

• Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
Väldigt många tipsar om starlink. Personligen så ska det väldigt mycket till innan jag vare sig stöttar eller förlitar mig på något av Elon Musks bolag.
Jag har heller inte missat att det finns mobilt bredband som flera rekommenderar.
Nu handlar tråden om hur jag ska gå vidare med installation av fiber så jag uppskattar om svaren fokuserar på det.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 16 till
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Hej!
Vi fick precis besked om att Open infra inte kommer att slutföra anslutningen till fibernätet hos oss, trist...
Vi tackade ja för 2 1/2 år sedan och det har varit dåligt med information sedan dess. 2-3ggr om året har jag fått ett standardiserat Mail om att de samlar in tillstånd från markägare. De har varit hos oss och satt in dosa samt grävt ned fiber från huset till tomtgränsen.
Nu skrev de att de inte längre kommer att få stöd från PTS eftersom att det dragit ut på tiden och att de därför säger upp avtalet.
Vi vill väldigt gärna ha fiber och funderar på om det är möjligt att ändå ansluta?
De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.
Hej
Tycker Fiber har redan blivit föråldrade, koppa upp dig till satelliter då släpper du krångel och dyra telebolag abonnemang . Jag har fiber men den har kommit in i huset via fönster till sovrummet!! Ville ändra ansåg att det blir dyrt tänker avsluta abonnemanget och börja satellit mottagare

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Elofsson och 4 till
  • Laddar…
Lider med TS, satt till helt nyligen i samma situation innan de äntligen efter flera turer och ett halvt decennium faktiskt började gräva fibrer och vi fick det inkopplat.

De som propagerar för mobilt bredband vet inte vad de talar om när det gäller landsbygd. Hos oss har vi full täckning via Telia 5g men får ändå inte bättre än 100/100 oavsett kanal, och den hastigheten dyker markant på kvällen när alla börjar streama och kapaciteten blir full. Vi hade även radiolänk med liknande hastighet med mindre problem på kvällar och helger men var å andra sidan mycket väderkänsligt och fungerade inte alls vid kraftig regn eller snöfall.

• Gilla
Elofsson och 3 till
  • Laddar…
J Javad Hanifi skrev:
Tycker Fiber har redan blivit föråldrade, koppa upp dig till satelliter då släpper du krångel och dyra telebolag abonnemang .
Finns det gratisalternativ med satellitbaserade system?

E Elspet skrev:
Det är jag med på. Det är ett skogsbolag som inte brukar vara krångliga när det kommer till sånt men man kan såklart aldrig vara säker. Jag väntar på att open infra ska ringa upp mig så får vi se vad de säger.
Vad jag vet så är ingen annan i närheten intresserad av fiber, våra grannar är tvärt om helt emot. Jag misstänker att open infra kanske inte prioriterat att slutföra vår del av utbyggnaden när det bara är vi som vill ansluta men det är bara en tanke.
Hej - ungefär lika hos oss - de grävde bara däremellan det var lönsamt - men vi gick ihop 4 grannar - jag kollade med fiberägaren vad det kosta att ansluta vår fiber - I detta fallet fick vi både fibern o rör. Sedan grävde vi själva anlita en grävare som vi kände - sedan lät vi scaktet vara öppet så de kunde mäta in sträckan med GPS - Schakta igen själva. Blev ungefär 12000 per hushåll inkl fiberinkoppling.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
E Elspet skrev:
Hej!
Jo vi fick fiber till en stuga och där hade Open Infra härjat för 5-6 år sedan och bokat kunder.

Hursomhelst så drog OpenInfra sig ur och det kommunala fibernätbolaget tog över och mha PTS/EU-pengar så fick man ihop en bra kalkyl.

Sen kunde jag själv se hur kedjegrävning fungerar och det går då enormt mycket snabbare än traktorgrävning. Men det beror ju helt på vilket mark det är i området, vissa områden måste traktorgrävas om det är mycket sten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Mats-S
RoTe RoTe skrev:
Vad är det för fel på starlink och 5g?
Starlink; Priset, samt att ägaren är Musk ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.