42 887 läst · 144 svar
43k läst
144 svar
Hur ansluta till fiber "själv"
Vi har tyvärr radioskugga där vi bor så uppkopplingen är som den är...A Ancec09 skrev:Jag har sedan 1.5 år tillbaka ett extra simkort från mitt mobilabbonemang och delar på det sättet surfen till hemmanätverket. Det kortet går på 59:- per månad. Jobbar hemifrån på det 2-3 ggr / vecka och har inte upplevt några problem. Mycket möten via länk och program som inte tål att tappa uppkopplingen för då stängs de ner.
Beror ju såklart på hur mottagningen är generellt där man bor och även på routern enligt säljaren på Telia som rekommenderade mig att inte köpa någon av de som de sålde så jag köpte en av de dyrare som kjell och company sålde då.
Har du obegränsad surf för 199 i månaden?P PeGeCo skrev:
Problemet är att vi har dålig täckning och att hastigheten kan gå ned kraftigt vid regn tex.
Nej, det verkar vara ett rätt värdelöst företag men man tar ju lite det man får... Telia och en till som jag glömt namnet på har redan försökt men inte gått vidare med utbyggnad pga för få intressenter.O Ossian K Olsson skrev:Om du Googlar ”Open infra bluff” så kan du förstå varför. Fanns/finns även ett annat bolag som heter IP Only som är lika dåliga. Förutom då Svenska kyrkan så har Trafikverket pausat många ansökningar på grund av felaktig plöjning av fiber. Det värsta är nog de ställena där den hänger fritt över åar under broarna eller där de lagt fibern i dikesbotten och sen schaktat över jord på den. Så dikets funktion försämras och vid nästa dikesrensning så kommer fibern åka med.
Även bönder är mer och mer missnöjda över att operatörernas entreprenörer gräver ner fibern för grunt och helt plötsligt sitter den i plogen på hösten.
Som markägare får man ju ingen ersättning men jag är ju själv markägare och dom upptäckte förra gången dom grävde här att dom behövde gå över min mark så jag sa ok och frågade om ett par lass väggrus som kompensation, vilket var helt i sin ordning då dom ändå köpte ett lass i var och vartannan installation.E Elspet skrev:Tack för alla svar!
Jag har varken tiden eller lusten att dra ihop en egen förening för att söka stöd till utbyggnad själv och om det är kört att ansluta privat så är det väl som det är...
jag hoppas att det kommer en ny kampanj och chans att ansluta senare. Det här är tredje försöket som görs att få folk att ansluta men det verkar vara svårt...
jag hittade kartan nu där man kan se området som open infra sökt bredbandsstöd för. Vet ni om delar av ett område kan slutföras eller måste hela det sökta området bli klart för att nätägaren ska vara berättigade till stödet? Surt om en markägare gör att ett helt område (som inte berörs av den markägaren) inte får fiber.
Markägaren närmast oss är som sagt ett skogsbolag som äger ca 1/3 av marken i kommunen, jag har inte hört något om att de krånglat tidigare.
Slänger in ett alternativ här, har du kollat med Micronät radiofiber. De sätter upp radiolänk i närmaste mast och monterar en antenn hos dig. Antennerna kan även mesha mellan varandra om någon granne har bättre täckning till masten. Runt 100-500 mbps upp/ner möjligt
Spännande, nej det har jag inte! Ungefärlig kostnad?M Matslunnegren skrev:
Tror att ifall de är enskild nätägare i ert område och ett sådant beslut ändå har tagits är inte det något ni kan påverka.E Elspet skrev:Hej!
Vi fick precis besked om att Open infra inte kommer att slutföra anslutningen till fibernätet hos oss, trist...
Vi tackade ja för 2 1/2 år sedan och det har varit dåligt med information sedan dess. 2-3ggr om året har jag fått ett standardiserat Mail om att de samlar in tillstånd från markägare. De har varit hos oss och satt in dosa samt grävt ned fiber från huset till tomtgränsen.
Nu skrev de att de inte längre kommer att få stöd från PTS eftersom att det dragit ut på tiden och att de därför säger upp avtalet.
Vi vill väldigt gärna ha fiber och funderar på om det är möjligt att ändå ansluta?
De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.
De går vidare med de åtaganden de har kvar att slutföra innan projektet läggs ned/avslutas. Vad som sker därefter är väl egentligen det som är intresse för er. Då finns det etablerad fiber och dokumenterade förlängningar men vad då en "eftermarknadsanslutning" i det skedet kan vara svårt att svara på. Beror liksom lite på hur det faktiskt är byggt och vad som finns i noderna/skåpen, bland annat.
Om de har eller är intresserade att sätta upp utrustning i området, ca 5 tkr i installation samt 500-700 kr/mån. www.micronat.seE Elspet skrev:
Jag misstänker precis samma sak.E Elspet skrev:Det är jag med på. Det är ett skogsbolag som inte brukar vara krångliga när det kommer till sånt men man kan såklart aldrig vara säker. Jag väntar på att open infra ska ringa upp mig så får vi se vad de säger.
Vad jag vet så är ingen annan i närheten intresserad av fiber, våra grannar är tvärt om helt emot. Jag misstänker att open infra kanske inte prioriterat att slutföra vår del av utbyggnaden när det bara är vi som vill ansluta men det är bara en tanke.
Att open infra vill släppa projektet av ekonomiska skäl och då hittar på att de inte får tillstånd. Så att de kan bryta mot avtalet utan bekymmer.
"MicroNät arbetar med master från Skellefteå i norr till Norrtälje i söder."M Matslunnegren skrev:
De välkomnar tips men det verkar ju som om Fjollträsk och söderut är bortom deras intressesfär.
Står ju iofs på deras sida att de justnu anställer fler tekniker i Åkersberga. Låter ju rätt fjollträsklikt? Kan vara värt ett mail eller samtal åtminstone. Här i norr har de norpat upp en hel del områden där exvis ip-only lämnat efter uppstart.
Ungefär hur många bostäder var berörda av OIs projekt hos dig?E Elspet skrev:
/M
Bra pris, de har höjts från 39-59-99 och nu såg jag att nån op vill ha 169:- per månad för ett extra SIM. Räkna med höjningar framöver...A Ancec09 skrev:Jag har sedan 1.5 år tillbaka ett extra simkort från mitt mobilabbonemang och delar på det sättet surfen till hemmanätverket. Det kortet går på 59:- per månad. Jobbar hemifrån på det 2-3 ggr / vecka och har inte upplevt några problem. Mycket möten via länk och program som inte tål att tappa uppkopplingen för då stängs de ner.
Beror ju såklart på hur mottagningen är generellt där man bor och även på routern enligt säljaren på Telia som rekommenderade mig att inte köpa någon av de som de sålde så jag köpte en av de dyrare som kjell och company sålde då.
Internet via Sattelit med hjälp av en Parabolantenn istället. Lär nog bli enklare och billigare än fippla med fibern.E Elspet skrev:Hej!
Vi fick precis besked om att Open infra inte kommer att slutföra anslutningen till fibernätet hos oss, trist...
Vi tackade ja för 2 1/2 år sedan och det har varit dåligt med information sedan dess. 2-3ggr om året har jag fått ett standardiserat Mail om att de samlar in tillstånd från markägare. De har varit hos oss och satt in dosa samt grävt ned fiber från huset till tomtgränsen.
Nu skrev de att de inte längre kommer att få stöd från PTS eftersom att det dragit ut på tiden och att de därför säger upp avtalet.
Vi vill väldigt gärna ha fiber och funderar på om det är möjligt att ändå ansluta?
De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.