42 887 läst · 144 svar
43k läst
144 svar
Hur ansluta till fiber "själv"
Om alla i ett område bestämmer sig att köra på mobilt bredband stället för fasta uppkopplingar kommer det mobila nätet till slut att saturernas till max. Mobiloperatören kommer i värsta fall att säga ”det är bra täckning, signalstyrkan är bra för du bor” jo men all bandbredd i den sektor från masten som är saturerad (är ”full”) och operatören som rimligtvis borde ha delat sektorn i två eller fler smalare samt på olika frekvenser gör istället inte något utan lutar sig mot att signalstyrkan är bra.RoTe skrev:
Om operatören dock skulle få för sig att dela upp sektorn är det bara att tacka och bocka.
Fiber tlll hushåll och radioanslutet där det inte finns eller är möjligt att få fram fiber.
Köper billigt köper dyrt (mobilt istället för fiber i det här fallet) brukar sluta med att det inte fungerar så bra förr eller senare.
kan ju vara så att just på de 400 metrarna har fastighetsägaren trilskats och då har tiden gått utE Elspet skrev:Hej!
Vi fick precis besked om att Open infra inte kommer att slutföra anslutningen till fibernätet hos oss, trist...
Vi tackade ja för 2 1/2 år sedan och det har varit dåligt med information sedan dess. 2-3ggr om året har jag fått ett standardiserat Mail om att de samlar in tillstånd från markägare. De har varit hos oss och satt in dosa samt grävt ned fiber från huset till tomtgränsen.
Nu skrev de att de inte längre kommer att få stöd från PTS eftersom att det dragit ut på tiden och att de därför säger upp avtalet.
Vi vill väldigt gärna ha fiber och funderar på om det är möjligt att ändå ansluta?
De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.
Starlink standard landar runt 100-150Mbps i Sverige och 30Mbps uppladdning med en hög latens på runt 40-60ms. Då pratar vi latensen till typ första hoppet eller liknande närbelägen adress från första hoppet. Detta är långt ifrån någon fiberhastighet.LaszloToth skrev:
Starlink må själva säga 150+ och 25ms i Sverige men det får man ta med en stor nypa salt och ”i nedförsbacke med hemlängtan”…
Att jämföra det med fiber som utan problem levererar 1000/1000 och en latens till första hoppet på mindre än 1ms känns skrattretande
Jag blev kontaktad av nätföretaget här och dom hade planer på att gräva till dom tre hushållen här som inte hade framdraget innan, bor på landet, (för ett år sen)
Detta gjordes helt kostnadsfritt till tomtgränsen.
Vi betalade altså inget alls för grävningen.
Vi har nu valt att koppla på oss då grabben som bor hemma jobbar hemmifrån och behöver en stabil samt snabb uppkoppling.
Vi valde 1000/1000 och sparade ca 100:- då vi hade två abonemang ett 5G samt ett 3aboneman, och boxer till tv. instalationens kostnad blev ca17500, efter rot.
Nu går allt på fiber och det blev både billigare och bättre.
Vi hade ca 150 på 5g men det gick ner i bland till 20-30 då vi ligger lite dåligt till.
Nu ligger vi på ca 990 i skrivande stund på lina, på wifi är det lägre.
Vi har nu valt att koppla på oss då grabben som bor hemma jobbar hemmifrån och behöver en stabil samt snabb uppkoppling.
Vi valde 1000/1000 och sparade ca 100:- då vi hade två abonemang ett 5G samt ett 3aboneman, och boxer till tv. instalationens kostnad blev ca17500, efter rot.
Vi hade ca 150 på 5g men det gick ner i bland till 20-30 då vi ligger lite dåligt till.
Ger er till tåls lite.E Elspet skrev:Hej!
Vi fick precis besked om att Open infra inte kommer att slutföra anslutningen till fibernätet hos oss, trist...
Vi tackade ja för 2 1/2 år sedan och det har varit dåligt med information sedan dess. 2-3ggr om året har jag fått ett standardiserat Mail om att de samlar in tillstånd från markägare. De har varit hos oss och satt in dosa samt grävt ned fiber från huset till tomtgränsen.
Nu skrev de att de inte längre kommer att få stöd från PTS eftersom att det dragit ut på tiden och att de därför säger upp avtalet.
Vi vill väldigt gärna ha fiber och funderar på om det är möjligt att ändå ansluta?
De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.
Det kan finnas många skäl till att man inte vill göra fler anslutningar just nu, och det behöver inte handla om de enskilda kostnaderna för de sista anslutningarna utan vanligen att man behöver avsluta pågående projekt p.g.a. villkor i finansieringen från infrastrukturfonder eller liknande.
Så är det, såvitt jag förstår, t.ex. hos Global Connect (IP-Only) där man nyligen fört över mängder med ofärdiga nät till serviceorganisationen.
Därefter kommer det förr eller senare en efteranslutningskampanj. Efteranslutningar är en mycket starkt växande marknad i länder med hög utbyggnadsgrad såsom exempelvis Sverige och Finland.
Att försöka slöjda till egna markavtal och sy ihop något själv är med mycket stor sannolikhet dödfött.
Min erfarenhet från nätägare både i Sverige och Tyskland är att inga pengar i världen kan få dem att lägga till anslutningar i ett projekt som dom vill stänga. 100,000 kr från en enskild abonnent betyder inget i jämförelse med de sista 10 procenten (kanske 10-100 miljoner) som faller ut från en infrastrukturfond när ett projekt stängs.
Kanske Starlink kan vara ett alternativ under tiden, dom klarar som regel ca 200 Mbit/s och är inte speciellt dyrt.
För den summan som du får lägga på att gräva och lägga egen fiber, förhandla om inkoppling, lösa anslutningen, anpassa fiberomvandlaren, mm … så får du en seriös FWA-lösning (fixed wireless access) med extern antenn och massor av års abonnemang och TV-kanaler. Det skulle jag välja.E Elspet skrev:Hej!
Om sedan det blir aktuellt med fiberdragning om 15år så har du fortfarande pengar över …
Om du tänker dra igång en fiberförening så är det en del jobb med det och man får ha tålamod men låt inte det avskräcka dig.E Elspet skrev:
Ta en titt på hemsidan för den fiberförening jag är en del av, där finns det en hel del information som du kan finna nyttig och telefonnummer till folk som kan berätta.
https://www.odskoltfiber.123minsida.se/
Vilken kommun handlar det om ?
Jag har tidigare varit med att vi riggat en "privat" radiolänk på dryga 2 kilometer. Från en som hade fiber till en som ville ha men inte kunde få. Funkade hur bra som helst. Kommer inte ihåg vilken utrustning vi använde. Men den var något i denna stil:
https://www.direktronik.se/direktro...dlost/wifibrygga-for-upp-till-5km-overforing/
Jag har tidigare varit med att vi riggat en "privat" radiolänk på dryga 2 kilometer. Från en som hade fiber till en som ville ha men inte kunde få. Funkade hur bra som helst. Kommer inte ihåg vilken utrustning vi använde. Men den var något i denna stil:
https://www.direktronik.se/direktro...dlost/wifibrygga-for-upp-till-5km-overforing/
Om du Googlar ”Open infra bluff” så kan du förstå varför. Fanns/finns även ett annat bolag som heter IP Only som är lika dåliga. Förutom då Svenska kyrkan så har Trafikverket pausat många ansökningar på grund av felaktig plöjning av fiber. Det värsta är nog de ställena där den hänger fritt över åar under broarna eller där de lagt fibern i dikesbotten och sen schaktat över jord på den. Så dikets funktion försämras och vid nästa dikesrensning så kommer fibern åka med.TRJBerg skrev:
Även bönder är mer och mer missnöjda över att operatörernas entreprenörer gräver ner fibern för grunt och helt plötsligt sitter den i plogen på hösten.
Ville ansluta mig till närliggande fiber förening när vi byggde. 75k för att gräva 35m o dra in. La rör själv o priset skulle då bli 43k.
Köpte en 5G teltonika och en bra antenn ( kommer inte ihåg märket) o får just nu 250 via Telia. Tappar ibland men överlag hur bra som helst för 199kr/månaden.
Köpte en 5G teltonika och en bra antenn ( kommer inte ihåg märket) o får just nu 250 via Telia. Tappar ibland men överlag hur bra som helst för 199kr/månaden.
Tack för alla svar!M mrmixter skrev:Jag blev kontaktad av nätföretaget här och dom hade planer på att gräva till dom tre hushållen här som inte hade framdraget innan, bor på landet, (för ett år sen)
Jag har varken tiden eller lusten att dra ihop en egen förening för att söka stöd till utbyggnad själv och om det är kört att ansluta privat så är det väl som det är...
jag hoppas att det kommer en ny kampanj och chans att ansluta senare. Det här är tredje försöket som görs att få folk att ansluta men det verkar vara svårt...
jag hittade kartan nu där man kan se området som open infra sökt bredbandsstöd för. Vet ni om delar av ett område kan slutföras eller måste hela det sökta området bli klart för att nätägaren ska vara berättigade till stödet? Surt om en markägare gör att ett helt område (som inte berörs av den markägaren) inte får fiber.
Markägaren närmast oss är som sagt ett skogsbolag som äger ca 1/3 av marken i kommunen, jag har inte hört något om att de krånglat tidigare.
Open Infra… de säger samma sak till alla blabla. Vi väntade på 2 år från de för fiber installation, slutade med att hela vår område avbröt kontrakt med de och tog in Telia istället som gjorde på en månad. Tydligen fick Open Infra aldrig tillstånd för att gräva 😂E Elspet skrev:Hej!
Jag har sedan 1.5 år tillbaka ett extra simkort från mitt mobilabbonemang och delar på det sättet surfen till hemmanätverket. Det kortet går på 59:- per månad. Jobbar hemifrån på det 2-3 ggr / vecka och har inte upplevt några problem. Mycket möten via länk och program som inte tål att tappa uppkopplingen för då stängs de ner.E Elspet skrev:Enligt Telia (de enda med rimlig täckning här) ska vi kunna få upp till 125 mbit/s men såna svindlande hastigheter har vi aldrig kommit upp i trots antenn på taket. Dessutom är det svajigt. Ibland funkar videomöten jättebra, andra ggr så är anslutningen dålig och bilden hackar eller försvinner helt. Flera arbetsgivare har fiber som krav för distansarbete så jag hade väldigt gärna anslutit om det gick.
Dessutom tycker jag att de mobila lösningarna som finns är relativt dyra.
Beror ju såklart på hur mottagningen är generellt där man bor och även på routern enligt säljaren på Telia som rekommenderade mig att inte köpa någon av de som de sålde så jag köpte en av de dyrare som kjell och company sålde då.