42 887 läst · 144 svar
43k läst
144 svar
Hur ansluta till fiber "själv"
Här är en gammal artikel om VA & EL,E Elspet skrev:De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.
https://www.byggahus.se/bygga/kostnad-dra-fram-el-vatten-avlopp-tomten
Då grävning på egen fastighet, kostade ca 500 kr/meter (el).
Gammal tråd om grävning för fiber, annat forum,
https://www.sweclockers.com/forum/post/14097118
Är det grävning/plogning längs dikeskant så kan det behövas TA-plan,
https://www.svevia.se/vart-erbjudande/trafikanordning/ta-plan
Det du kan göra är att fråga alla leverantörer du kan komma på, om de har fiber i närheten av dig/kan hyra in sig på någon annans nät. Och vad det skulle kosta att de ansluter dig till sitt nät. Så har jag gjort ett par gånger, men då i stadsmiljö, för företags räkning.
Medlem
· Västernorrland
· 11 104 inlägg
Om det finns fiber tillgängligt i området så borde det väl vara allmänt känt eller bor ts själv ensligt?
Det är jag med på. Det är ett skogsbolag som inte brukar vara krångliga när det kommer till sånt men man kan såklart aldrig vara säker. Jag väntar på att open infra ska ringa upp mig så får vi se vad de säger.V valter53 skrev:
Vad jag vet så är ingen annan i närheten intresserad av fiber, våra grannar är tvärt om helt emot. Jag misstänker att open infra kanske inte prioriterat att slutföra vår del av utbyggnaden när det bara är vi som vill ansluta men det är bara en tanke.
Medlem
· Västernorrland
· 11 104 inlägg
Det stora problemet med enskilda anslutningar är kostnaderna.........Det är därför de går ut med intresseanmälningar. Totalt sett kanske en gruppanslutning kostar 100k som då många delar på. Blir det få intressenter så går de aldrig vidare för de vet att smärtgränsen för de flesta är runt 20-25k. Mer betalar nästan ingen.
Enligt Telia (de enda med rimlig täckning här) ska vi kunna få upp till 125 mbit/s men såna svindlande hastigheter har vi aldrig kommit upp i trots antenn på taket. Dessutom är det svajigt. Ibland funkar videomöten jättebra, andra ggr så är anslutningen dålig och bilden hackar eller försvinner helt. Flera arbetsgivare har fiber som krav för distansarbete så jag hade väldigt gärna anslutit om det gick.K krambriw skrev:
Dessutom tycker jag att de mobila lösningarna som finns är relativt dyra.
När vi skrev på avtalet med open infra så lovade de att de skulle gå vidare med anslutningen oavsett om det inte fick några fler intressenter iom att de fått stöd från PTS (fast pris). Jag tvivlar dock på att de varit så motiverade att göra det när det bara blev vi...S Stefan1972 skrev:Det stora problemet med enskilda anslutningar är kostnaderna.........Det är därför de går ut med intresseanmälningar. Totalt sett kanske en gruppanslutning kostar 100k som då många delar på. Blir det få intressenter så går de aldrig vidare för de vet att smärtgränsen för de flesta är runt 20-25k. Mer betalar nästan ingen.
Medlem
· Västernorrland
· 11 104 inlägg
Guld o gröna skogar lovar de allihop...........fast rent konkret så kan ingen driva nåt dylikt om intressenterna blir få. Jag tror inte nå stöd från PTS kan användas till enstaka användare......E Elspet skrev:
Ett alternativ som jag vet löst problemet för vissa som blivit akterseglade av "exploatörerna" är att se om det finns någon fiberförening i närheten som är intresserade av att utöka sin verksamhet.E Elspet skrev:
Då skall det så klart handla om ett större underlag än att man bara själv vill bli ansluten.