42 897 läst · 144 svar
43k läst
144 svar
Hur ansluta till fiber "själv"
På kommunens hemsida står det att de inte bygger ut nätet men att målet är att alla ska erbjudas fiber före 2019 genom privata aktörer.MultiMan skrev:
De skriver att man ska gå ihop i föreningar om fiber inte erbjuds där man bor och driva utbyggnaden själva. Vi har en handfull grannar på vår byväg men alla är kraftiga motståndare till fiber så jag kommer inte att få med dem på tåget. Inom området som open infra hade sökt stöd för så borde det finnas rätt många som är intresserade men de flesta är minst 2-3 km bort så jag vet inte hur det funkar då.
Vi kör med Telia familj, obegränsad data etc och använder ett av dessa SIM korten för vår data så beställ inte ett speciellt’ data kort. (Kommer nog att byta tillbaka till Telenor family nästa år, inte pga problem med telefon utan mer att Telia tar 299kr för en vecka i GB per person, Telenor är gratis…. . Är irriterad att det kostar oss 600kr varje gång vi åker över 🤮.)E Elspet skrev:
Har du mobil mottagning nu så borde du kunna få en klart bättre signal med en antenn.
Min sitter 2.5m över tack nock och vanliga telefonen på marken gav hastigheter mellan 12-75 och oftast bara 12-25. Det går ju också att placera antennen på en annan plats på tomten och dra en längre kabel. Testade just nu och har 210 ner och 45 upp. Telia tappar ibland men inte så det stör, Netflix etc funkar jättebra, har buffrat 1 gång dom senaste 6 månaderna.
Antennen vi har nu är:
https://www.dustinhome.se/product/5011291035/xpol-2-5g-riktantenn-for-5glte-mimo-11dbi-698-3800mhz
Den klara både 4 och 5G
Routern vi har är:
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIqtem1P-NiwMVLJaDBx1xSS4QEAQYCCABEgK2efD_BwE
Köpte rör och fästen på Biltema.
När vi här pratar om fiber(kablar) då avses digital överföring. Överföring av "bilder" etc är irrelevant.J Jocke Best skrev:
Enligt Wikipedia, som är en mer tillförlitlig källa, skedde första demonstrationen av digital överföring via optisk kabel 1965.
Och första kommersiellt tillgänglig kabel fanns tydligen först i slutet på 1970-talet.
Vi är nog kollektivet, så länge man inte har megalomani, och det fina med byggahus är väl att man väljer själv vad som är tillräckligt nära ämnet. Jag svarade på inlägget att fiber är föråldrat, och man kan då problematisera det påståendet hur man vill. Vilket jag tillät mig att göra. För att visa min poäng så påpekade jag alltså att man kan påvisa att fiber är väldigt gammalt som medium, men tekniken man applicerar över det är överlägset, vilket alla vi insatta redan visste. För övrigt används fiber fortfarande på ett slags analogt vis i samband med kabeltv över fiber.TRJBerg skrev:
När vi här pratar om fiber(kablar) då avses digital överföring. Överföring av "bilder" etc är irrelevant.
Enligt Wikipedia, som är en mer tillförlitlig källa, skedde första demonstrationen av digital överföring via optisk kabel 1965.
Och första kommersiellt tillgänglig kabel fanns tydligen först i slutet på 1970-talet.
Är inte demokrati bl a att alla ska kunna säga vad de vill. Dvs du kan säga att du inte gillar åsikter och att Musk får ha sina åsikter. Demokrati kan vara smärtsamt, alla tycker vi olika. Detta har inte med frågeställarens ursprungliga inlägg, så jag kommer inte att fortsätta denna argumentation.Mats-S skrev:
Inte förvånande att PTS inte stödjer detta. Jag utgår från att de äntligen har tröttnat på Open Infra. Ett riktigt lurendrejeri företag, som blåser allt och alla. Mitt råd är att släppa det. Lycka till med att prata med dem, och eller att få dem att ringa tillbaka. Om den andra markägaren har läst på lite om OI tror jag inte att den vill släppa in dem på sina marker. De gräver hänsyns löst, återställer inte och skyller sedan på den anlitade entreprenören, som inte sällan går i KK när jobbet anses vara klart.E Elspet skrev:Hej!
Vi fick precis besked om att Open infra inte kommer att slutföra anslutningen till fibernätet hos oss, trist...
Vi tackade ja för 2 1/2 år sedan och det har varit dåligt med information sedan dess. 2-3ggr om året har jag fått ett standardiserat Mail om att de samlar in tillstånd från markägare. De har varit hos oss och satt in dosa samt grävt ned fiber från huset till tomtgränsen.
Nu skrev de att de inte längre kommer att få stöd från PTS eftersom att det dragit ut på tiden och att de därför säger upp avtalet.
Vi vill väldigt gärna ha fiber och funderar på om det är möjligt att ändå ansluta?
De har grävt längs med landsvägen och jag tror att det finns en anslutningspunkt ca 400 meter ifrån oss. Men vem kontaktar vi och hur lång och dyr process kan det tänkas vara? Det är en annan markägare mellan oss men det borde inte vara ett problem att få tillstånd. Jag tänker att vi skulle kunna fixa en grävare själva.
Seiken skrev:
Jag kan hålla med dig om man inte spelar fps spel online där latensen spelar stor roll, (tex flyga i bfv är inte roligt med ojämn eller höga latenser) eller om man som mig, håller med backup/media servrar åt olika föreningar där stora mängder data skickas dagligen och flera parter streamar video live. då behöver det vara stabilt och hög hastighet, fiber ger idag 10/10 gigabit på många ställen men även 1/1 gigabit stabilt är något som du inte kommer kunna få via mobilt bredband eller starlink för den delen.
Lagrar du backuperna hemma från deras servrar?
Hastigheten är i nuläget inte avgörande utan en stabil uppkoppling är det jag saknar. Hastigheten ut har betydelse vid videomöten tex. Viktiga möten är alltid ett stressmoment nu då jag aldrig vet när det ska börja krångla, bilden försvinner eller så åker jag helt enkelt ut och måste bli insläppt igen.K krambriw skrev: