42 897 läst · 144 svar
43k läst
144 svar
Hur ansluta till fiber "själv"
Instämmer, nu är det hög tid att vi utövar konsumentmakt och vägrar befatta oss med bolag (typ Tesla och Starlink) vars ägare hotar demokratierna i världen.E Elspet skrev:
Demokrati är inget man kan ta för givet, det är något som vi måste kämpa för varje dag i vårat vardagliga liv.
På mitt avtal fick jag säga upp avtalet efter 24månader, men då man inte har något bra alternativ vill man ju inte säga upp avtalet. För mig och grannen hade dom borrat i väggar, satt fast fiberconverter samt grävt på våra marker. Det enda som saknades var en hopkoppling av dukter över en å som var ca:20m bred. Dom påstod att dom provat att trycka under ån vilket var en ren lögn. Sedan skulle dom skicka hit nån som gjorde en sjökabel. Men det hände inget. I somras blev jag trött på alla undanflykter och föreslog att jag kunde hjälpa till att gräva. Det gick dom med på. Jag grävde ner mot åkanten och dom la ner dukten på botten med hjälp av tyngder. Sedan kom cirkusen med att försöka få betalt. Fick ta hjälp av inkasso. Så det där skojarföretaget vill jag aldrig ha nåt att göra med mera.E Elspet skrev:Det har jag inte tänkt på men ska absolut göra en anmälan, tack för tipset! Jag lusläste avtalet när jag skev på iom att alla är överens om att det är ett skitföretag men nu har det gått så lång tid så jag har hunnit glömma vad det stod 😅 jag ska ta fram det och kolla. Jag har för mig att båda parter har rätt att säga upp avtalet efter 24 månader men jag kan minnas fel.
Men att de gjort åverkan kan man verkligen säga. Nu har vi rör som sticker upp ur marken och dosor monterade invändigt och utvändigt på huset. Det är ett timmerhus från 1700-talet så jag är egentligen väldigt restriktiv med att ta upp hål i väggar.
Jag har dessutom fått ta ledigt två dagar när de varit här och jobbat, annars vet jag inte hur det hade slutat 😅
J Javad Hanifi skrev:
Vilken satellittjänst har billigare abonnemang än fiber?
Sant fiberkabeln uppfanns ju samtidigt med bilen runt 30-talet. Satelliter är ett nytt påfund från 57, samtidigt med TVn, mycket modernare 🤓J Javad Hanifi skrev:
J Jocke Best skrev:
"Starlink-satelliter befinner sig i låg omloppsbana runt jorden, och har en förväntat livslängd på 5 till 7"
En Starlink-satellit är föråldrat efter 5 år. En fiberkabel efter 50+...
Tror ironin inte framgick 😅useless skrev:
De fiberkablar som plöjdes ner på 90-talet är nästan omöjliga att skarva om pga att de är spröda, så det är stora kostnader vid flyttar av transportnätskabel mellan orter, alltså längre sträckor. Man får blåsa långa sträckor mellan brunnar. Men precis, de håller väldigt bra om de får ligga i fred.
Tanken fanns så tidigt, kablar togs fram på 50-talet men glaset var för dåligt.TRJBerg skrev:
70-tal kom de som blev användbara i stor skala.
https://www-tevelec-com.translate.goog/history/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq
Vilken kommun gäller det?
Att försöka genomföra detta själv är nog inte rimligt. Även om du skulle gräva ihop nätet och förlägga kanalisation själv så slutar det inte där. Fiber ska inhandlas och blåsas, fibertekniker måste ut och utföra fibertekniskt arbete.
Vad är det som ni kallas anslutningspunkt här i tråden? Fiberskåp, befintligt aktivt nät? NOD?
Risken är stor att det finns andra luckor mellan dig och NODen bortsett från de 400m du känner till.
Jag skulle tro att dessa bidrag kommer kunna sökas på nytt av andra nätägare och att det därför finns en möjlighet att en mer seriös aktör kommer och bygger fibernät.
Att försöka genomföra detta själv är nog inte rimligt. Även om du skulle gräva ihop nätet och förlägga kanalisation själv så slutar det inte där. Fiber ska inhandlas och blåsas, fibertekniker måste ut och utföra fibertekniskt arbete.
Vad är det som ni kallas anslutningspunkt här i tråden? Fiberskåp, befintligt aktivt nät? NOD?
Risken är stor att det finns andra luckor mellan dig och NODen bortsett från de 400m du känner till.
Jag skulle tro att dessa bidrag kommer kunna sökas på nytt av andra nätägare och att det därför finns en möjlighet att en mer seriös aktör kommer och bygger fibernät.
IP Only gav upp att gräva hos mig trots skrivna kontrakt, men efter kontakt med kommunens bredbandsbolag så tog de över och grävde till alla som ville ha, bl a med EU-bidrag och annat. Kreativt folk som går att lita på. Finns det inga sådana alternativ alls där trådskaparen bor?
Det är Haninge kommun. Nej, jag har förstått att det är mer komplicerat än jag hoppats. Tyvärr har jag ingen koll på i vilken grad nätet är färdigställt eller vad det är jag har 400 meter bort 😂L Linus Eriksson skrev:Vilken kommun gäller det?
Jag antar att open infra kan svara på det men jag får inte tag på dem. På ett ställe står det ett skåp och lite längre bort en stolpe, jag ska försöka komma ihåg att ta en bild när jag är ute.
Min grundplan var att göra som vissa i tråden verkar ha gjort. Göra en del grävjobb själva men att fibertekniker fixar resten. Men hela processen verkar komplicerad.
Jag tänkte att det kanske var kört för oss om de redan dragit förbi oss men som du säger så kanske vi får hoppas på att en ny aktör vill ta över.
Ja faktiskt. Prototypen åtminstone. Definitionen fanns redan 1840. Så i princip är fiberkablar en äldre teknik jämfört med telefonen med toarullar och sytråd och smörpapper, eftersom smörpappret uppfanns 7 år senare, 1847.TRJBerg skrev:
https://turkuazcable.com/a-brief-history-of-optical-fiber/?lang=en
Redigerat: