8 242 läst · 39 svar
8k läst
39 svar
HomeAssistant och effekttariff
Modern Circular Gauge i HACS (https://github.com/selvalt7/modern-circular-gauge) har stöd för templates i min och max. Har börjat använda den själv precis.M Marco9000 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bumpar denna tråd lite. Har ni som varit aktiva kommit något längre i att hantera effektavgifterna i HA? I första hand är jag ute efter att på nåt sätt visa hur jag ligger till i aktuell månad för att i nästa steg ev fundera över vad/hur förbrukningen kan styras. Jag har Ellevio och får in datat via en tibber pulse.
Njae, har en lösning som blir nästan rätt.D Dublin skrev:Bumpar denna tråd lite. Har ni som varit aktiva kommit något längre i att hantera effektavgifterna i HA? I första hand är jag ute efter att på nåt sätt visa hur jag ligger till i aktuell månad för att i nästa steg ev fundera över vad/hur förbrukningen kan styras. Jag har Ellevio och får in datat via en tibber pulse.
Det vill säga timmedel blir rätt, men det "triviala" att plocka (Ellevios) tre toppar är lite si och så, här har jag tappat toppen från 3/3:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte kollat hur exakta mina resultat är men har gett upp detta med att reglera effektförbrukningen för att minimera effekttaxan.
Har gett mig på att visualisera saker och det gick hem men att slå av de maskiner vi kan kontrollera (tvätt, tork och diskmaskin) orsakade så mycket osämja att jag slog av den funktionen.
Det är inte värt de 100-lappar vi sparar i månaden.
Har gett mig på att visualisera saker och det gick hem men att slå av de maskiner vi kan kontrollera (tvätt, tork och diskmaskin) orsakade så mycket osämja att jag slog av den funktionen.
Det är inte värt de 100-lappar vi sparar i månaden.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Det är väl lite där man får dra gränsen. Lite bekvämlighet får man allt unna sig när man har strävat efter att få bo i ett eget hus. De bortslösade 100-lapparna kan lätt sparas in på annat. Storkok och matlådor t.ex. (men bara mellan 01.15-03.45 😂)M Marco9000 skrev:
Jag är inne på samma spår att visualisera för alla i familjen var kronorna rullar ut, istället för att skapa konflikt. Att se det som en kul sport istället för en förordning.
Jo i mitt hus är vi bara två personer och ingen elbil och fjv.D Dublin skrev:Bumpar denna tråd lite. Har ni som varit aktiva kommit något längre i att hantera effektavgifterna i HA? I första hand är jag ute efter att på nåt sätt visa hur jag ligger till i aktuell månad för att i nästa steg ev fundera över vad/hur förbrukningen kan styras. Jag har Ellevio och får in datat via en tibber pulse.
Men så här ser jag det som jag diskuterat med bekanta som oroar sig.
1. Man måste ju först få koll på vad allt drar och göra en lista på de stora förbrukarna och det får man ju mycket enkelt via en HAN-portsmätning från elmätaren.
2. Sedan måste man ha ett "familjeråd" om hur man skulle kunna sprida förbrukningarna.
3. Kan man börja fundera på eventuell styrning. Bygger man själv en styrning utan "familjeråd" blir det krig.😉
Det är väl de stora förbrukarna man måste ha koll på.
Laddar man elbil och har elbaserad uppvärmning blir det dyrare effektavgift än om man dieselbil och fjärrvärme.
😇
(Onödigt) högt effektutnyttjande ska ju ge högre kostnad. Det är tanken med effekttaxan.
Är tex inte effektvakten för VP’s eltillskottet inkopplad, så är det dags att koppla in den.
Jag tycker det funkar hyfsat med Disk/tvättmaskin som har startfördröjning, men det har ju blivit mitt jobb att välja tidsfördröjningen och starta den…
Det som behövs är väl ett inplantat som kan ”trycka in ” rätt antal timmars fördröjning och samordna disk, tvätt ev blockera VP eltillskott under tiden.
😉
Laddar man elbil och har elbaserad uppvärmning blir det dyrare effektavgift än om man dieselbil och fjärrvärme.
😇
(Onödigt) högt effektutnyttjande ska ju ge högre kostnad. Det är tanken med effekttaxan.
Är tex inte effektvakten för VP’s eltillskottet inkopplad, så är det dags att koppla in den.
Det går ofta bra att köra storkok när solen skiner på helgen. Då kan elen t.o.m. vara billigare mitt på dagen, än på natten.Johan Gunverth skrev:
Jag tycker det funkar hyfsat med Disk/tvättmaskin som har startfördröjning, men det har ju blivit mitt jobb att välja tidsfördröjningen och starta den…
Stänga av, konflikter… ?Johan Gunverth skrev:
Det som behövs är väl ett inplantat som kan ”trycka in ” rätt antal timmars fördröjning och samordna disk, tvätt ev blockera VP eltillskott under tiden.
😉
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Något som fick att börja leta serieport tvättmaskinens kontrollkort. Alla manövrering är monostabil och programväljaren en rotationspulsgivare så en ESP32, en serieport och lite avläsning av pulståg så kanske också den kan bli lite ”smart”.blackarrow skrev:
Min tvättmaskin har slutfördröjning. Dvs man ställer in om hur många timmar man vill att den ska vara klar, sen anpassar den starttiden själv efter att ha vägt tvätten och analyserat inställt program. Den exakta starttiden kan variera en hel timme utan att man vet varför...blackarrow skrev:
Vi har turen att både DM o TM fortsätter där de är/var när strömmen bryts, alltså behövs bara en valfri plugg med energimätning i eluttaget, när enheten drar mer än xA (eller W) bryts strömmen för att sedan slås på när Nordpool är gynnsam - dvs det är bara att ladda och starta som vanligt. Givetvis bevakar HA automaterna så att DM o TM inte peakar samtidigt. Det hänger en NFC-tag i tvättstugan så för att få en forcerad körning av TM så blippar man bara mobilen mot den.blackarrow skrev:
Stänga av, konflikter… ?
😉
Inget uppror inom familjen utan funkar hur smidigt som helst.
VP är förhistorisk så det enda som den förstår är en sluten krets som betyder nattsänkning, så med ett potentialfritt relä så triggar jag en förinställd sänkning på 15°, inte alltid garanterat att VP sitter still i båten, men oftast blir det inget effektuttag under blockeringen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Med den effekttariffen skulle det löna sig att gå över ackumulatortank
Värme allmänt -
Bastu och Effekttariff - Smarta lösningar
El -
Minska tillskott pga effekttariff
Frågor och svar om värme -
Ikea trådfri med homeassistant
Villalarm & Hemautomation -
Digital vattenmätare, Kamstrup och Homeassistant.
Villalarm & Hemautomation