5 051 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
HomeAssistant och effekttariff
Utmaningen verkar vara att skapa templaten för timmedelpriset, jag har labbat med lite olika templste (helpers) men inte lyckats återskapa en som in dygnsrealtid motsvarar medelvärde i long term history - den stämmer dock bra med nätägaren.M Marco9000 skrev:Jag funderar också på detta då detta nu är i högsta grad aktuellt.
Verkar som om historiken inte går att använda i alla fall, min känsla är att man får försöka implementera detta själv.
Min tanke är att
1 räkna ut medelförbrukningen på timbasis
2 vid ett givet tillfälle kolla om värdet är högre än de tre tidigare sparade värdena (helgdagar räknas som halva effekten om jag fattat det rätt)
3 spara värdet på rätt plats i listan
4 räkna ut medel för månaden vid ett bra tillfälle och spara värdet så det kan visas
På detta sätt kommer jag att fortlöpande se vad påslaget blir om jag inte sköter mig bättre i fortsättningen.
Har inte provat, men integrationen har ett smalt fokus på att ladda bil - personligen är jag ute efter dels löpande hålla koll på kostnaden., dvs ersätta Energy Dashboard som nu är defunct, dels dynamiskt hålla koll på innevarande toppar för att eventuellt blocka varmvatten eller flytta starttid för disk-/tvättmaskin.E enoch85 skrev:
Det verkar inte finnas några sensorer som integrationen publicerar som skulle gå att använda, men det tål att undersökas mera.
Tittade på basimplementationen och den verkar vara gjord för att minimera energibehovet genom optimering och styrning.E enoch85 skrev:
Detta med en AI som förutspår energibehovet och elpriset och jag vet inte om jag har hårdvara nog för det.
Med det sagt skall jag kolla på de andra och är om det kan hjälpa mig, lämnar gärna över jobbet till andra och bidrar med features/byggrätt om så behövs.
Jag kan bara styra två saker automatiskt, värmen på kontoret och poolens värmepump, resten är manuellt justerat, därför vill jag veta vid ett givet tillfälle om det jag tänker göra kommer att resultera i högre elräkning p.g.a. effekttariffen.
Utöver det så vill jag veta ungefär vad elräkningen kommer landa på, speciellt i en kall månad som januari.
Jo men nu har alla villägare fått en ny smart elmätare och det är bara att ansluta till elmätarens HAN-port så har man full kontroll. Sen funkar det alldeles utmärkt via Homeassistant och lära sig hur husets förbrukare ser ut. Det är ju ingen komplicerad matematik när man vet vad alla förbrukare behöver för effekt.M Marco9000 skrev:Tittade på basimplementationen och den verkar vara gjord för att minimera energibehovet genom optimering och styrning.
Detta med en AI som förutspår energibehovet och elpriset och jag vet inte om jag har hårdvara nog för det.
Med det sagt skall jag kolla på de andra och är om det kan hjälpa mig, lämnar gärna över jobbet till andra och bidrar med features/byggrätt om så behövs.
Jag kan bara styra två saker automatiskt, värmen på kontoret och poolens värmepump, resten är manuellt justerat, därför vill jag veta vid ett givet tillfälle om det jag tänker göra kommer att resultera i högre elräkning p.g.a. effekttariffen.
Utöver det så vill jag veta ungefär vad elräkningen kommer landa på, speciellt i en kall månad som januari.
Sen får man göra ett enkelt schema över när man gör vad i huset.
Det är precis det jag har idag och det har gett mig ett bra estimat på kommande faktura och kom på förbrukarna i huset, nu är det effekttariffen som saknas för ett bra estimat.P paralun skrev:Jo men nu har alla villägare fått en ny smart elmätare och det är bara att ansluta till elmätarens HAN-port så har man full kontroll. Sen funkar det alldeles utmärkt via Homeassistant och lära sig hur husets förbrukare ser ut. Det är ju ingen komplicerad matematik när man vet vad alla förbrukare behöver för effekt.
Sen får man göra ett enkelt schema över när man gör vad i huset.
Jag har ju historiskt data och skulle ju kunna korrelera effektbehov mot temperatur (kanske blanda in tid också)
Vi agerar idag på priset men det kan ju slå tillbaka på oss om vi startar många förbrukare samtidigt så kostnaden per kWh i effekttariffen är 80 kronor så om vi startar diskmaskinen, tvättmaskiner, torktumlare och poolvärmepump samtidigt så kan det kosta oss mer än vi sparat.
Historiskt har vi legat på ca 7,5 kWh i topparna över månaden och det är ju 600:-, om jag skulle få ner topparna genom att åskådliggöra information vore det bra.
Effekttariffen är baserad på timmedeleffekten (som Energy dashboard har) och kostnaden varierar över tid, halva effekten räknas på helger t.ex.
Jo men då har du det fakta du behöver för att göra ett enkelt schema när du och din familj gör vad i huset.M Marco9000 skrev:Det är precis det jag har idag och det har gett mig ett bra estimat på kommande faktura och kom på förbrukarna i huset, nu är det effekttariffen som saknas för ett bra estimat.
Jag har ju historiskt data och skulle ju kunna korrelera effektbehov mot temperatur (kanske blanda in tid också)
Vi agerar idag på priset men det kan ju slå tillbaka på oss om vi startar många förbrukare samtidigt så kostnaden per kWh i effekttariffen är 80 kronor så om vi startar diskmaskinen, tvättmaskiner, torktumlare och poolvärmepump samtidigt så kan det kosta oss mer än vi sparat.
Historiskt har vi legat på ca 7,5 kWh i topparna över månaden och det är ju 600:-, om jag skulle få ner topparna genom att åskådliggöra information vore det bra.
Effekttariffen är baserad på timmedeleffekten (som Energy dashboard har) och kostnaden varierar över tid, halva effekten räknas på helger t.ex.
Peaq har ju flera implementationer. En för bil, en för värmepump, och en annan för allt annat.M Marco9000 skrev:Tittade på basimplementationen och den verkar vara gjord för att minimera energibehovet genom optimering och styrning.
Jag har kört den i 2 år nu, och den sköter alla toppar automatiskt, med effekttariff i åtanke. Är det t.ex jättedyrt nästa timme, men det "spräcker" taket på effekten, så kommer den förbruka på den dyra timmen ändå - för det blir billigare på totalen.
Denna tråd handlar ju om effekttarrifer, och det är precis vad det där pluginet(n) gör.
Så sant, tänkte bara göra det enklare för resten av familjen då sambon jobbar oregelbundna tider och barnen har många kvällsaktiviteter så vårt förbrukningsmönster varierar ordentligt.P paralun skrev:
Får kolla lite mer då, det låter ju bra och vad jag såg så var det en hyfsat kompetent implementation.E enoch85 skrev:Peaq har ju flera implementationer. En för bil, en för värmepump, och en annan för allt annat.
Jag har kört den i 2 år nu, och den sköter alla toppar automatiskt, med effekttariff i åtanke. Är det t.ex jättedyrt nästa timme, men det "spräcker" taket på effekten, så kommer den förbruka på den dyra timmen ändå - för det blir billigare på totalen.
Denna tråd handlar ju om effekttarrifer, och det är precis vad det där pluginet(n) gör.
Kan passa på att länka denna också: https://github.com/elden1337/hass-peaqnextM Marco9000 skrev:
Sen står det att han inte maintanar längre, men alla 3 är stabila, och han (utvecklaren) kommer släpppa buggfixar vid behov då han använder det själv. Han snackat mycket med honom via chatt.
Liknande trådar
-
Finns det någon bra inomhus sladkontakt som man kan koppla mot homeassistant?
Villalarm & Hemautomation -
Pollendata i Homeassistant
Bästa röststyrning på svenska, för HomeAssistant?
Problem med tibber och homeassistant?
När kommer Effekttariffer?
Solceller, Solfångare, Solenergi