Hej! Har en HA fråga. Av någon anledning har ”supervisor” slutat funka. Sidan står bara och laddar. Vet någon hur man kan lösa detta? Är i princip nybörjare… Kör HA på en Rpi 4 med SSD.
 
C carlfredrik skrev:
Hej! Har en HA fråga. Av någon anledning har ”supervisor” slutat funka. Sidan står bara och laddar. Vet någon hur man kan lösa detta? Är i princip nybörjare… Kör HA på en Rpi 4 med SSD.
Har du provat att helt sonika starta om hela pajen?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har du provat att helt sonika starta om hela pajen?
Japp. Drog till och med ut sladden och lät den vara ur ett par sekunder.
 
Testa att köra ssh mot din rpi och uppdatera linuxdisten, HA core och HA supervisor. Det kan lösa problemet.
 
fgo fgo skrev:
Testa att köra ssh mot din rpi och uppdatera linuxdisten, HA core och HA supervisor. Det kan lösa problemet.
Tack för svar! Det är redan här jag känner av att jag är nybörjare på det här :) Menar du att gå in på rpin remotely och uppdatera linuxdisten(?)? Jag kopplar alltid upp mig mot HA via IP adressen, via en annan dator. Är det samma sak? Jag har uppdaterat HA i interfacet, är det "HA core"?
 
Vad exakt menar du när du säger att supervisor har slutat funka?
 
J Jensa86 skrev:
Vad exakt menar du när du säger att supervisor har slutat funka?
Ser bara ut såhär. Står bara och laddar.
 
  • Mobilskärmbild som visar laddningssymbol, mörk bakgrund, statusindikatorer uppe, ingen specifik innehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du surfa in mot ditt ip på rpi men byta till port 4357 och ta en skärmdump och ladda upp?
 
fgo fgo skrev:
Kan du surfa in mot ditt ip på rpi men byta till port 4357 och ta en skärmdump och ladda upp?
Hmmmmm…..
 
  • Skärmdump av en mobil enhet som visar Home Assistant observer status: ansluten men ej stödd och ohälsosam.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har du installerat home assistant?
 
fgo fgo skrev:
Hur har du installerat home assistant?
Ja, alltså allt funkar kanon. Lampor, termometrar... Installerade allt och kom igång för ca 2 år sedan, sedan har det legat på hyllan och nu loggade jag in igen för första gången på väldigt länge. Kommer bara inte åt Supervisor.
 
C carlfredrik skrev:
Ja, alltså allt funkar kanon. Lampor, termometrar... Installerade allt och kom igång för ca 2 år sedan, sedan har det legat på hyllan och nu loggade jag in igen för första gången på väldigt länge. Kommer bara inte åt Supervisor.
Missade din fråga lite, läste "Har du installerat Home Assistant" hehe, my bad. Ärligt talat kommer jag knappt ihåg. Jag följde någon guide på YouTube bara. Har en SSD inkopplad men är inte ens säker på att installationen hamnat på den nu i efterhand. Ska koppla in en skärm och se hur det ser ut. Har för mig jag installerade någon gratisversion av Windows eller något. Måste pilla lite, inte ens skärmen verkar gå igång, i någon av de två små skärmportarna.
 
Jag gissar på att du har en docker version eller dyl. Då det står unsupported.
Körde docker för en tid sedan men växlat till NUC istället. Där kör jag HAOS.
 
C carlfredrik skrev:
Missade din fråga lite, läste "Har du installerat Home Assistant" hehe, my bad. Ärligt talat kommer jag knappt ihåg. Jag följde någon guide på YouTube bara. Har en SSD inkopplad men är inte ens säker på att installationen hamnat på den nu i efterhand. Ska koppla in en skärm och se hur det ser ut. Har för mig jag installerade någon gratisversion av Windows eller något. Måste pilla lite, inte ens skärmen verkar gå igång, i någon av de två små skärmportarna.
Stoppa i skärmen och starta om RPi då bör något komma upp iaf om allt mår bra.

Det är inte så enkelt att du kan rensa minnet i webläsaren? Du bör ju komma åt HA i failsafe läget som är inbyggt.
 
fgo fgo skrev:
Stoppa i skärmen och starta om RPi då bör något komma upp iaf om allt mår bra.

Det är inte så enkelt att du kan rensa minnet i webläsaren? Du bör ju komma åt HA i failsafe läget som är inbyggt.
Jag tror jag vet varför det inte funkar nu. Jag har inte varit inloggade på Rpi. Se bifogat. När jag loggar in på telefonen eller datorn är det via Nabu Casa konton, så jag kommer väl åt allting på det sättet. Antar att jag bara måste logga in på själva Rpin för att få det att funka. Ska se om jag kan luska fram lösenordet bara.
 
  • Dataskärm visar loginskärm för "Home Assistant", väntar på användarinloggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.