407 401 läst · 4 920 svar
407k läst
4,9k svar
Home Assistant
Home assistant I docker är busenkelt. Kör https://hub.docker.com/r/linuxserver/homeassistant så får man korrekt rättigheter osv. som kan vara meckigt att sätta upp själv.
De uppdaterar även imagen i samma takt som HA-core.
De uppdaterar även imagen i samma takt som HA-core.
För en icke Linux kunnig, kan du highlighta vad av detta man ska göra för att få det att funka vore det jättetacksamt! Jag fick fel rättigheter så det inte gick att editera filerna utifrån dockern.K kuse skrev:
Jag har skapat ett katalog (för config) som helt ägs av den användaren som ska köra HA (både user och gruppnivå). Den användarens uid/gid använder du sen när du kör docker run enligt länk ovan. Ex.
-e PUID=1000
-e PGID=1000
-e PUID=1000
-e PGID=1000
Kan du använda usb i HA med hyper-v?Boilerplate4U skrev:Det är inga som helst problem att köra HA virtualiserat och funkar bra på de flesta plattformarna. Jag kör HA på en liten Intel NUC i3 med Windows Hyper-V utan några som helt problem. Det finns färdiga installationer för HA till Hyper-V att ladda ner och behöver bara ca 2GB RAM och 32 GB lagring.
PS..
HACS och alla integrationer funkar utan problem.
När jag för ett par år sedan ville testa HA så gjorde jag min första VM någonsin och blev galet nöjd mig själv att jag lyckades utan större svårigheter.
Tills usb stickorna för zwave och zigbee skulle installeras.
Det visade sig omöjligt att använda usb enheter på ev hyper v VM
Gjorde ny VM med virtualbox istället. Klart krångligare men det gick till slut att få igång HA och hitta usb enheterna.
Däremot ett smärre helvete att få en virtualbox VM att starta med Windows.
Jag beställde en RPi4-4GB i mars och fick den för ett par veckor sen...
Vad ska man ha för att prata Zigbee med den? Är det Conbee II som gäller ,eller finns det nån mer prisvärd adapter som är krångelfri?
Vad ska man ha för att prata Zigbee med den? Är det Conbee II som gäller ,eller finns det nån mer prisvärd adapter som är krångelfri?
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Varför bytte du? Ren nyfikenhet eftersom jag kör Conbee2 och har inte tänkt tanken att byta.J Jensa86 skrev:
Ja, jag googlade lite och det verkade som att de nyare modellerna funkar bra, så då kändes det omotiverat att köpa en dubbelt så dyr conbee.J Jensa86 skrev:
Jag funderar på att byta från Conbee II till Sonoff för att jag inte gillar integrationen av Conbee/deConz. Jag har rätt så ofta haft problem med denna mot Domoticz som jag kör.
Kompisarna som kör Sonoff har inga problem...
Kompisarna som kör Sonoff har inga problem...
@David Wallin Den största anledningen var att få ett smidigt byte från Deconz till Z2M/ZHA utan att allt låg nere under tiden och jag kunde enkelt testa mig fram lite vilken jag skulle byta till. Började få lite problem med att vissa av enheterna inte supportades helt av Deconz och de är sjukt långsamma på att uppdatera om man jämför med tex Z2M som var den jag bytte till. Känns som om allt fungerar lite bättre/snabbare med nu också och man får lite bättre kontroll med grupper etc än vad man hade med Deconz.
Jag har rätt mycket Z-wave, kör fortfarande Vera som hub för det. Men det verkar som Veras support blir sämre och sämre vad gäller uppdateringar.useless skrev:
Jag behöver även kicka igång Home Assistant igen, sist körde jag på en gammal RPi, det är flera år sen den var igång, jag tror inte den "orkar" idag utan uppgradering, då det gick segt redan då... Börjar nog att köra det på en PC som virtuell maskin...
Hur kör ni? En hub av nåt slag, typ aotech smartthings, eller en USB stick i RPi och "bara" HA? Jag har förresten även rätt mycket Hue som går via philips egna hub. Hubbar är ju bra, för det gör att allt inte "stannar" om HA får nåt problem, samtidigt känns det som det blir onödigt komplext.
Vill helst inte lägga 1000-tals kronor på detta. Men lösningen måste bli rätt stabil, orkar inte hålla på och mickla med inställningar så fort det blir nån uppdatering...
Det beror på vad du skall göra. Vill du ha ett enkelt system (både handhavande och begränsat) så är ju SmartThings fortfarande ett bra alternativ. Detta trots migreringen av arkitektur och språk.J JohanLun skrev:Jag har rätt mycket Z-wave, kör fortfarande Vera som hub för det. Men det verkar som Veras support blir sämre och sämre vad gäller uppdateringar.
Jag behöver även kicka igång Home Assistant igen, sist körde jag på en gammal RPi, det är flera år sen den var igång, jag tror inte den "orkar" idag utan uppgradering, då det gick segt redan då... Börjar nog att köra det på en PC som virtuell maskin...
Hur kör ni? En hub av nåt slag, typ aotech smartthings, eller en USB stick i RPi och "bara" HA? Jag har förresten även rätt mycket Hue som går via philips egna hub. Hubbar är ju bra, för det gör att allt inte "stannar" om HA får nåt problem, samtidigt känns det som det blir onödigt komplext.
Vill helst inte lägga 1000-tals kronor på detta. Men lösningen måste bli rätt stabil, orkar inte hålla på och mickla med inställningar så fort det blir nån uppdatering...
Jag kör SmartThings för belysning och Domoticz för automatisering av mer avancerade funktioner.