400 110 läst · 4 837 svar
400k läst
4,8k svar
Home Assistant
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Nu blev det mycket att svara på här.
Jag måste återkomma senare. Men helt kort kan jag säga att för min del bryr jag mig inte så mycket om elförbrukningen (självklart inom rimliga gränser) då allt ändå blir värme till huset. Däremot måste det vara en ganska tyst maskin då jag inte har någon bra skrubb att gömma den i. Och jag blir sjukt störd av surrande.
Jag måste återkomma senare. Men helt kort kan jag säga att för min del bryr jag mig inte så mycket om elförbrukningen (självklart inom rimliga gränser) då allt ändå blir värme till huset. Däremot måste det vara en ganska tyst maskin då jag inte har någon bra skrubb att gömma den i. Och jag blir sjukt störd av surrande.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Har inget svar på det. Däremot har jag fått uppfattningen om att HA blir väldigt begränsad i virtualiserad miljö, tex i Docker (tex att man inte kan installera HACS). Stämmer det eller går det att kringgå?W witten skrev:
SEK 1,653.58 47%OFF | GK3V Mini PC Intel Celeron J4125/N5105 8GB DDR4 128GB/256GB Windows 11 Pro Gaming Computer, 4K 60Hz HDMI VGA Win 11 MinipcW witten skrev:
https://a.aliexpress.com/_EJITkGD
Jag har ingen sådan, men har tittat lite på den sedan tidigare. Att leta nya saker på AliExpress är vad jag gör när hjärnan behöver vila...
Den verkar ordentligt kompetent utifrån vad den kostar i alla fall.
På tal om prisvärt (detta är väldigt OT), Lenovos Androidplatta pro 11 är sjukt billig på Aliexpress med leverans från Frankrike. Mindre än halva priset mot i Sverige. Man får dock slå in en kod med #-tecken och siffror för att den skall bli europeisk. Ett julklappstips till någon kanske?
Edit: detta är skrivet på en sådan Lenovo-platta...
Det stämmer, ingen mening att virtualisera HA. Jag kör den på en egen Pi3, sen kan du istället köra flera tjänster i HA istället. HA är i sig egentligen en Dockercontainer.David Wallin skrev:
Jag kör min direkt i min elitedesk med. Jag har inte märkt att fläkten låter men iofs har jag lite tinnitus på ena örat med.W witten skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 220 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 220 inlägg
Ok, har inga Zigbeeprylar (ännu) Har ett gäng Shelly, samt ett större gäng 433 (Telldus). Tuyalampor.
Svårt att säga vad som drar resurser. Förmodligen även hur många integrationer och addons man laddar ner med. Tuya kör jag med i en integration med ca 20 prylar. Men den är säkert inte svårsåld om den skulle vara för klen.[SKPG]Zamora skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 220 inlägg
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Har en Rpi 4 med 4gb ram ligger på ca 1,1 använt.
Har en ssd på 254gb
Har
21 zigbee enheter
17 Wi-Fi integrationer
18 enheter via blåtand mqtt
kör ganska mycket kort med grafer mm samt att databasen är utökad för att få längre loggning via mariaDB samt influxDB. Kör även studio code server, Nginx proxy maneger.
Men jag tror inte att du kommer bli besviken på prestandan.
Har en ssd på 254gb
Har
21 zigbee enheter
17 Wi-Fi integrationer
18 enheter via blåtand mqtt
kör ganska mycket kort med grafer mm samt att databasen är utökad för att få längre loggning via mariaDB samt influxDB. Kör även studio code server, Nginx proxy maneger.
Men jag tror inte att du kommer bli besviken på prestandan.