407 401 läst · 4 920 svar
407k läst
4,9k svar
Home Assistant
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
Det är inga som helst problem att köra HA virtualiserat och funkar bra på de flesta plattformarna. Jag kör HA på en liten Intel NUC i3 med Windows Hyper-V utan några som helt problem. Det finns färdiga installationer för HA till Hyper-V att ladda ner och behöver bara ca 2GB RAM och 32 GB lagring.David Wallin skrev:
PS..
HACS och alla integrationer funkar utan problem.
David Wallin skrev:
Som jag fattat det så går det men tillvägagångssättet skiljer lite.
I en ren dockerinstallation installerar du addon:sen i egen container och har koll på det själv. Kör du ”vanlig” HA så sköts detta automatiskt genom supervisor.
Jag orkade inte riktigt det så jag kör HA virtualiserat på Ubuntu med Virtualbox på en äldre laptop.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
pacman42 skrev:
Beställde en raspberry pi 4 från electrokit för några veckor sen. La en order mot faktura då jag tänkte att det dröjer säkert 1 år eller så innan jag får den.
Den dök upp 2 veckor senare
Jag provar samma sak då...S SueCia skrev:
...har gjort detta mot Webbhallen för ett par månader sedan då de sade att de hade Raspberries på ingång, men ingenting har hänt där.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
Docker kommer normalt alltid med i installationen med vanlig virtualisering för tex virtual box eller Hyper-V men man märks inte av då allt är färdigkonfigurerat. Det syns dock om man loggar in med tex ssh.mexitegel skrev:
Om man vill köra flera instanser av HA på samma virtuella maskin (eller burk) kan det vara en fördel att konfigurera Docker separat men kräver mer manuell påläggning.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 514 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 514 inlägg
Inte supportatJ Jensa86 skrev:
Håller inte med, de tillhandahåller ju en drös med filer för att köra det i en vm. Bara för Windows så har de
- VirtualBox (.vdi)
- KVM (.qcow2)
- Vmware Workstation (.vmdk)
- Hyper-V (.vhdx)
Men VM fungerar ju så mycket bättre än containers. Du slipper en typ av problem med containers, men när det inte fungerar så sitter du i klistret rejält....J Jensa86 skrev:
Jag har försökt få till HA i container och lyckades inte, så kanske kan jag inte behöver skämmas alltför mycket för att lämna den iden och installera HA på nåt annat sätt... Jag är inte så vass på linux.
Kör ni en virtuell maskin på en linuxinstallation (vilken, virtual box?), eller typ VM ware i windows och linux på den sen?
Kör ni en virtuell maskin på en linuxinstallation (vilken, virtual box?), eller typ VM ware i windows och linux på den sen?