J JohanLun skrev:
Hur mkt skiljer att köra HA på en linux eller windows NUC (sån liten fläktlös äldre mini-dator) - jag har haft 2st sådana stående på 24/7. Jag har förresten en Rpi3 (tror jag det är) som ständigt står på som printerserver för en 3d skrivare jag använder en gång i månaden. Jag tror jag kan bli bättre på standby slöseri...
Jag har kört min Rpi4 i ca ett år nu och börjar bli lite orolig eftersom min HA blivit väldigt avancerad med tiden. Skulle vilja köpa någon sorts Nuc men har inga pengar... Träligt... :thinking:

pacman42 pacman42 skrev:
Min Windowsburk drar mellan 50-75W olastad och runt 300W (beroende på grafikkort mm) under hård last. En Raspberry Pi 4 drar 5W lastad. En jämförelse av äpplen och päron iofs, men....
Borde jämföra med Mac också så vi får en fullständig jämförelse mellan Äpplen, Päron och Hallon... ;)

• Gilla
  • Älska
Maalox och 2 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har kört min Rpi4 i ca ett år nu och börjar bli lite orolig eftersom min HA blivit väldigt avancerad med tiden. Skulle vilja köpa någon sorts Nuc men har inga pengar... Träligt... :thinking:
Hur hårt lastad är CPUn? Jag har svårt att tro att din Raspberry är överlastad. Men jag köper den gärna av dig om den har mer än 2GB minne...;)

• Gilla
Mr_kyl och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur hårt lastad är CPUn? Jag har svårt att tro att din Raspberry är överlastad. Men jag köper den gärna av dig om den har mer än 2GB minne...;)
Nej den är inte hårt lastad alls. Jag skulle bara vilja ha en maskin som är snäppet mer felsäker.

Nej den är inte hårt lastad alls. Jag skulle bara vilja ha en maskin som är snäppet mer felsöker.
Felsäker? På vilket sätt? Min erfarenhet är att en Raspberry har färre HW-fel än en PC så länge man kör SSD istället för SD. SD-kort är skräp tyvärr.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Det som går sönder mest frekvent på PC är nätagget och de kostar nästan lika mycket som en Raspberry Pi 4.

Edit: jag jämför då med Raspberry Pi 4 ordinarie pris.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Felsäker? På vilket sätt? Min erfarenhet är att en Raspberry har färre HW-fel än en PC så länge man kör SSD istället för SD. SD-kort är skräp tyvärr.
Eftersom jag inte haft råd att byta till SSD än så är det en del av det hela. ...och ska jag skaffa det då har jag det hellre integrerat i maskinen jag kör. Dessutom, dör en Raspi måste man köpa en ny Raspi - dör en PC så finns inget krav på att få tag i en likadan. Appropå tillgången.

Eftersom jag inte haft råd att byta till SSD än så är det en del av det hela. ...och ska jag skaffa det då har jag det hellre integrerat i maskinen jag kör. Dessutom, dör en Raspi måste man köpa en ny Raspi - dör en PC så finns inget krav på att få tag i en likadan. Appropå tillgången.
Fair point!

Jag slaktade ett par gamla laptopar för att få tag i SSD till mina. USB-sladd beställdes från Kina för ett par tior.

Edit: och när jag slaktar min server får jag en SSD till...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fair point!

Jag slaktade ett par gamla laptopar för att få tag i SSD till mina. USB-sladd beställdes från Kina för ett par tior.
Ja det låter som en bra lösning! Dessvärre har jag inget att slakta så det är inköp som gäller. :thinking:

Ja det låter som en bra lösning! Dessvärre har jag inget att slakta så det är inköp som gäller. :thinking:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5710691
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4088633

Ovan får du alltså både låda och SSD för en billig penning. Jag kör dock utan köpt låda då jag skrivit ut hållaren med 3D skrivaren och har mina Raspberries i server-racket som jag placerat i ett svalt utrymme i huset. Men jag är lite extrem, jag är medveten om det.

40kr verkar en adapter kosta i Kina (inkl frakt):
SEK 8.84 68%OFF | External Type C To 2.5 Inch HDD SATA Interface Connect Cable USB 3.1 SATA Cable For Laptop Computer
https://a.aliexpress.com/_ExO06YH

• Älska
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min Windowsburk drar mellan 50-75W olastad och runt 300W (beroende på grafikkort mm) under hård last. En Raspberry Pi 4 drar 5W lastad. En jämförelse av äpplen och päron iofs, men....
Jo, men jag tänker en nuc, 30w står det på den ena, det borde vara max.

J JohanLun skrev:
Jo, men jag tänker en nuc, 30w står det på den ena, det borde vara max.
Ja, den NUC jag tidigare har tittat på drar 65W max. Men minimi blir inte så lågt som med en Raspberry då ARM-srkitekturen är väldigt mycket strömsnålare än Intels x86-arkitektur.

OT: Just denna aspekten är på väg att driva ut Intel från världens datacenter. Första steget händer just nu, dvs att Intel ofta byts ut mot AMD. Men planerna på att gå över till ARM-arkitektur är långt gångna. I Kina har staten redan bestämt att detta skall göras. I övriga världen då jobbar man på det, men låter det ta den tid det tar.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, den NUC jag tidigare har tittat på drar 65W max. Men minimi blir inte så lågt som med en Raspberry då ARM-srkitekturen är väldigt mycket strömsnålare än Intels x86-arkitektur.

OT: Just denna aspekten är på väg att driva ut Intel från världens datacenter. Första steget händer just nu, dvs att Intel ofta byts ut mot AMD. Men planerna på att gå över till ARM-arkitektur är långt gångna. I Kina har staten redan bestämt att detta skall göras. I övriga världen då jobbar man på det, men låter det ta den tid det tar.
Som en fortsättning på OT, Få (förutom datanerdar) har hört talas om Acorn computers... Desto fler har använt nåt som från början uppfanns där...
Acorn Computers - Wikipedia
Arm (company) - Wikipedia

Lite som att jag tror ganska få vet hur många Linuxsystem som snurrar hemma hos dem i diverse HW.

Jag får försöka mäta hur mycket standby som all skit jag har igång drar. Med de elpriser som är nu är det ju lite onödigt. Men för att spara 20W kanske man inte ska gå över lik för att få tag på en RPi4. Jag skulle tro att jag kan köra NUCen utan att ha för dåligt samvete?

(Crypto-mining stod för övrigt för nånstans 50-100TWh, nu har väl en av valutorna gjort att det gått ned rikitigt mycket, på tal om att slösa energi).

• Älska
pacman42
  • Laddar…
J
Been there, done that. Mycket bättre att uppgradera sig till en Hp Elitedesk. Finns mängder ute. Kolla tex denna med SSD i priset. Går att gömma smidigt och tillräckligt mycket krut för att köra mer saker på. Dessutom enkelt att uppgradera. Dessutom finns de att köpa!
https://www.tradera.com/item/568306948

J Jocke Best skrev:
Been there, done that. Mycket bättre att uppgradera sig till en Hp Elitedesk. Finns mängder ute. Kolla tex denna med SSD i priset. Går att gömma smidigt och tillräckligt mycket krut för att köra mer saker på. Dessutom enkelt att uppgradera. Dessutom finns de att köpa!
[länk]
Och för de som är intresserade så drar de ca 35W som max.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.