400 110 läst · 4 837 svar
400k läst
4,8k svar
Home Assistant
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag har kört min Rpi4 i ca ett år nu och börjar bli lite orolig eftersom min HA blivit väldigt avancerad med tiden. Skulle vilja köpa någon sorts Nuc men har inga pengar... Träligt...J JohanLun skrev:Hur mkt skiljer att köra HA på en linux eller windows NUC (sån liten fläktlös äldre mini-dator) - jag har haft 2st sådana stående på 24/7. Jag har förresten en Rpi3 (tror jag det är) som ständigt står på som printerserver för en 3d skrivare jag använder en gång i månaden. Jag tror jag kan bli bättre på standby slöseri...
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Hur hårt lastad är CPUn? Jag har svårt att tro att din Raspberry är överlastad. Men jag köper den gärna av dig om den har mer än 2GB minne...David Wallin skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Eftersom jag inte haft råd att byta till SSD än så är det en del av det hela. ...och ska jag skaffa det då har jag det hellre integrerat i maskinen jag kör. Dessutom, dör en Raspi måste man köpa en ny Raspi - dör en PC så finns inget krav på att få tag i en likadan. Appropå tillgången.pacman42 skrev:
Fair point!David Wallin skrev:
Jag slaktade ett par gamla laptopar för att få tag i SSD till mina. USB-sladd beställdes från Kina för ett par tior.
Edit: och när jag slaktar min server får jag en SSD till...
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5710691David Wallin skrev:
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4088633
Ovan får du alltså både låda och SSD för en billig penning. Jag kör dock utan köpt låda då jag skrivit ut hållaren med 3D skrivaren och har mina Raspberries i server-racket som jag placerat i ett svalt utrymme i huset. Men jag är lite extrem, jag är medveten om det.
40kr verkar en adapter kosta i Kina (inkl frakt):
SEK 8.84 68%OFF | External Type C To 2.5 Inch HDD SATA Interface Connect Cable USB 3.1 SATA Cable For Laptop Computer
https://a.aliexpress.com/_ExO06YH
Ja, den NUC jag tidigare har tittat på drar 65W max. Men minimi blir inte så lågt som med en Raspberry då ARM-srkitekturen är väldigt mycket strömsnålare än Intels x86-arkitektur.J JohanLun skrev:
OT: Just denna aspekten är på väg att driva ut Intel från världens datacenter. Första steget händer just nu, dvs att Intel ofta byts ut mot AMD. Men planerna på att gå över till ARM-arkitektur är långt gångna. I Kina har staten redan bestämt att detta skall göras. I övriga världen då jobbar man på det, men låter det ta den tid det tar.
Som en fortsättning på OT, Få (förutom datanerdar) har hört talas om Acorn computers... Desto fler har använt nåt som från början uppfanns där...pacman42 skrev:Ja, den NUC jag tidigare har tittat på drar 65W max. Men minimi blir inte så lågt som med en Raspberry då ARM-srkitekturen är väldigt mycket strömsnålare än Intels x86-arkitektur.
OT: Just denna aspekten är på väg att driva ut Intel från världens datacenter. Första steget händer just nu, dvs att Intel ofta byts ut mot AMD. Men planerna på att gå över till ARM-arkitektur är långt gångna. I Kina har staten redan bestämt att detta skall göras. I övriga världen då jobbar man på det, men låter det ta den tid det tar.
Acorn Computers - Wikipedia
Arm (company) - Wikipedia
Lite som att jag tror ganska få vet hur många Linuxsystem som snurrar hemma hos dem i diverse HW.
Jag får försöka mäta hur mycket standby som all skit jag har igång drar. Med de elpriser som är nu är det ju lite onödigt. Men för att spara 20W kanske man inte ska gå över lik för att få tag på en RPi4. Jag skulle tro att jag kan köra NUCen utan att ha för dåligt samvete?
(Crypto-mining stod för övrigt för nånstans 50-100TWh, nu har väl en av valutorna gjort att det gått ned rikitigt mycket, på tal om att slösa energi).
Been there, done that. Mycket bättre att uppgradera sig till en Hp Elitedesk. Finns mängder ute. Kolla tex denna med SSD i priset. Går att gömma smidigt och tillräckligt mycket krut för att köra mer saker på. Dessutom enkelt att uppgradera. Dessutom finns de att köpa!David Wallin skrev:
https://www.tradera.com/item/568306948
Och för de som är intresserade så drar de ca 35W som max.J Jocke Best skrev: