Det verkar ha varit något fel på HW.
För jag byte till en annan dator och då fungerar det :D
Problem solved

J
Härligt!!!

Verkar ju vara en smidig burk. Bra utan fläkt!

H
Har lite nexa prylar som jag inte använt på länge och började fundera om jag kunde få in de i home assistant. Finns ingen gateway utan bara några infällda mottagare/sändare som varit parade tidigare.

Finns det någon smidig motsvarighet till typ conbee II som tar 433MHz?

R
H halj skrev:
Har lite nexa prylar som jag inte använt på länge och började fundera om jag kunde få in de i home assistant. Finns ingen gateway utan bara några infällda mottagare/sändare som varit parade tidigare.

Finns det någon smidig motsvarighet till typ conbee II som tar 433MHz?
HA har stöd för Telldus som kan styra flera olika 433Mhz-system, inklusive Nexa.

EDIT: Det är möjligt att du måste få tag på någon av de äldre styrenheterna (exempelvis DUO). Annars ser det ut som om du måste gå via deras molntjänst vilket känns som en dålig lösning.

H
R RoAd skrev:
HA har stöd för Telldus som kan styra flera olika 433Mhz-system, inklusive Nexa.

EDIT: Det är möjligt att du måste få tag på någon av de äldre styrenheterna (exempelvis DUO). Annars ser det ut som om du måste gå via deras molntjänst vilket känns som en dålig lösning.
Okej, får lägga en bevakning på tradera. Har ha på ett lokalt nät utan internuppkoppling så molntjänst är uteslutet.

Detta såg lite intressant ut men har inte riktigt tid för lösningar som inte är plug&play längre..
https://www.rflink.nl/links.php

R
H halj skrev:
Okej, får lägga en bevakning på tradera. Har ha på ett lokalt nät utan internuppkoppling så molntjänst är uteslutet.

Detta såg lite intressant ut men har inte riktigt tid för lösningar som inte är plug&play längre..
[länk]
Det är inte riktigt plug-and play med Tellsticks heller. Varje mottagare måste manuellt läggas in i konfigurationen i HA och paras ihop. Det är lite pyssel med det.

Så prioriterar du enkelhet så kanske det inte är värt det.

H
Verkar som att även tellstick znet lite kan köras lokalt via ha's telldus live.
https://www.home-assistant.io/integrations/tellduslive/
"When discovery and the key exchange with Telldus Live have been completed, you will be presented with an option to integrate with the cloud or local API for direct communication with your hardware in your LAN."

Dock brutala andrahandspriser på tellstick znet?

R RoAd skrev:
Det är inte riktigt plug-and play med Tellsticks heller. Varje mottagare måste manuellt läggas in i konfigurationen i HA och paras ihop. Det är lite pyssel med det.

Så prioriterar du enkelhet så kanske det inte är värt det.
Aha.. Kanske utesluter mina planer på det.

R RoAd skrev:
EDIT: Det är möjligt att du måste få tag på någon av de äldre styrenheterna
Men va f-n! :mad: Finns inte någon motsvarighet till den ursprungliga Tellsticken längre?

Alltså denna:

Blå TellStick USB-enhet med antenn för trådlös styrning av hemautomatisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa verkar dock fortfarande ha dem till försäljning.
https://molectric.com/wifi/910-telldus-tellstick.html

Kanske borde skaffa en i reserv. :thinking:

Jag tror jag har en som på bilden med intern antenn som du kan få om du vill.

Har man kvar stödet för de allra äldsta Tellstick i HA? Jag har för mig att man tog bort det för några år sedan på grund av kerneln eller vad det nu var?

mexitegel mexitegel skrev:
Jag tror jag har en som på bilden med intern antenn som du kan få om du vill.
Väldigt generöst erbjudande av dig men det känns sniket att ta emot den gratis. Men om du absolut inte har någon användning av den, och är med på att posta den till mig i ett vanligt "madrasserat" brev, så skickar jag en tvåhundring till den välgörenhetsorganisation som står dig varmt om hjärtat.

Har vi en deal så meddela vad du vill stödja så kommer adress i PM.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Har man kvar stödet för de allra äldsta Tellstick i HA? Jag har för mig att man tog bort det för några år sedan på grund av kerneln eller vad det nu var?
Jag vet inte om min är av typen "de allra äldsta" men den är gammal och ser ut som den i #923. Den funkar problemfritt i HA för mig.

R
Alfredo Alfredo skrev:
Men va f-n! :mad: Finns inte någon motsvarighet till den ursprungliga Tellsticken längre?
rflink som @halj länkade till ovan gör ungefär samma sak. Men jag har inte använt den själv så jag vågar inte garantera hur bra den fungerar eller hur lätt den är att konfigurera.

Är i.a.f. kompatibel med nexa enligt: https://www.rflink.nl/devlist.php

zarkov zarkov skrev:
Att man skulle tagit bort det p.g.a. stöd i linuxkärnan har jag svårt att tro. Det sitter FTDI-chip i dem och de stöds fortfarande (en av de vanligaste kretsarna i sådana här sammanhang). Jag har dock en DUO så jag kan inte svära på att just den som visas på bilden ovan fungerar idag.

TellStick Duo smart hem-enhet med antenn och FTDI-chip, kompatibel med Nexa-system.

Det är möjligt att jag blandar ihop dem med något annat, det kan ha varit någon av alla virtuella installationsmetoder som tog bort stödet och att den metoden i sin tur har utgått.

Funkar det så funkar det.

Alfredo Alfredo skrev:
Väldigt generöst erbjudande av dig men det känns sniket att ta emot den gratis. Men om du absolut inte har någon användning av den, och är med på att posta den till mig i ett vanligt "madrasserat" brev, så skickar jag en tvåhundring till den välgörenhetsorganisation som står dig varmt om hjärtat.

Har vi en deal så meddela vad du vill stödja så kommer adress i PM.
Hm, den låg inte där jag trodde. Det finns risk att den har städats bort då jag inte använt den på väldigt länge. Men ska göra en grundligare undersökning i helgen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.