386 196 läst · 4 669 svar
386k läst
4,7k svar
Home Assistant
På framledningen isåfall, vp gillar inte att värma varmt vatten.Johan1975z skrev:Jag tror inte det är någon idé att styra vår VP. Då måste jag ha fler ackumulatortankar. Och det blir krångligt att styra för den är gammal. En Therma Robust 26kw
men vore det en bra idé med en vanlig varmvattenberedare och koppla in i returen på VP? Köra upp den i 80 grader på natten när det knappt kostar nått.
Nu är jag igång med min setup och det ser ut att funka. Har du hittat registret för att blockera elpatron? Jag kan bara hitta för att blockera pumpen. Det går ju att blockera elpatron via plintarna men det borde ju gå via modbus också tycker jag.J Jensa86 skrev:
Det gjorde jag direkt när jag fick den via displayen sen har jag inte rört det sen dess. Men det finns ju några register som låter som om de kan ställa in det likt de som finns via displayen så kan ju prova att pilla på de ifall du vill ställa in det.
Fick just igång just en sådan gateway mot mitt FTX, läser nu modbus registerna från HA. Det enda jag inte fått rätt på är varför variablerna jag lägger till blir begränsade till enteties, skulle vilja ha dem som devices om det går, Som enteties får jag inga grafer i korten.T tompa_ skrev:Som jag misstänkte då. Troligen borde man kunna koppla in sig direkt på RJ12 i displayenheten, men utan pionout blir det för stort projekt. Jag har nu beställt en BMS/internet och funderar på att koppla den mot en sån här [länk]
Då borde jag kunna få ut modbus på nätverket (har inte min rpi med HA i samma rum som pumpen).
Som jag förstår det så är en device en fysisk enhet som kan innehålla flera entities. Jag får också in sensorerna som entities, men det är inga problem att visa dom som grafer.V viggen_l skrev:
Min setup ser ut så här,T tompa_ skrev:
- name: "FTX indoor temp"
input_type: input
address: 2
precision: 1
unit_of_measurement: "°C"
scale: 0.1
device_class: "temperature"
scan_interval: 60
slave: 1
När jag lagt till unit_of_measurment kom graphen in men den ser fortfarande konstig ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag försöker att installera HAOS på en fläktlös dator, NISE3600.
Men har lite problem och någon här kanske kan hjälpa mig ?
Har försökt med Generic x86-64 varianten av HAOS.
I installations instruktionerna står det att man skall ändra i BIOS så att UEFI fungerar.
Problemet är att jag har ett äldre BIOS och jag hittar inget sådant val, se bild.
Så vad skall jag välja?
Är Generic x86-64 rätt variant av HAOS ?
I installations instruktionerna står det att man skall ändra i BIOS så att UEFI fungerar.
Problemet är att jag har ett äldre BIOS och jag hittar inget sådant val, se bild.
Så vad skall jag välja?
Vad händer när du provar med så som det står då? Troligen har du rätt version men om det inte funkar behöver du uppdatera Bios.D dubbfredda skrev:Hej,
Så vad skall jag välja?