@viggen_l Här har du lite exempel som jag kör mot en CTC GSI 12 värmepump:
modbus:
- name: "Modbus"
close_comm_on_error: true
delay: 5
timeout: 5
type: tcp
host: 192.168.0.55
port: 502
switches:
- name: "Värmepump Varmvatten Normal"
slave: 6
write_type: holding
address: 61500
command_on: 1
command_off: 0
verify:
input_type: holding
address: 61500
state_on: 1
state_off: 0

climates:
- name: "Värmepump Termostat"
address: 62203
count: 1
max_temp: 35
min_temp: 15
offset: 0
precision: 1
scale: 0.1
target_temp_register: 61509
temp_step: 0.1
temperature_unit: C

sensors:
- name: "Värmepump Utetemperatur"
unit_of_measurement: °C
address: 62000
scan_interval: 60
scale: 0.1
precision: 1
offset: 0
@TobbeGe Det är nog lättast med någon ESPHome enhet skulle jag gissa för att få till smidig serieport kommunikation. Ifall du inte vill göra det direkt i HA dvs. De har ju en "serial" integration med, verkar dock ganska begränsad vad jag kan se.

JesperKn JesperKn skrev:
Vi håller på att kolla om det lönar sig att byta till timdebitering på elavtalet. Så testar just nu om frun kan övertalas till at bli mer medveten om aktuella elpriser innan storkok, tvättdager mv. Det gav lite bakslag när hon gick och frågade mig hela tiden om "elen är billig nu?!?". :)

Gjorde et lovelace view med nordpool spot price i HA, och castar det till vår google nest hub som enbart används som klocka hittils:

[bild]

[länk] ((Kräver apex charts)

Vår google nest hub står centralt i hall/kök, så kan hålla koll utan att spana på tibber/nordpool hela tiden. Hoppas det hjälper med uppmärksamheten i hemmet - och kanske någon annan i samma tanker. :)

Ditt inlägg fick mig till att till sist beställa en Nest Hub. Har varit anti smarta högtalare/enheter länge men det ser ju så smidigt ut. Undrar bara hur du castar till skärmen, kör du Nabu Casa? eller Catt?

niclas_e niclas_e skrev:
Ditt inlägg fick mig till att till sist beställa en Nest Hub. Har varit anti smarta högtalare/enheter länge men det ser ju så smidigt ut. Undrar bara hur du castar till skärmen, kör du Nabu Casa? eller Catt?
Har testat båda Nabu Casa och et "Google cast" automation script. I båda fallen dör min cast efter 1-12 timmar. Ska testa catt - annars får det bli en automation timer på 60 minuter som kör scriptet i "restart".

• Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Tack, fick lite tid att pilla med det nu. Men jag måste göra något fundamentalt fel med adresserna. Vill läsa holding register 1, 1 rad.
Från Nod-red läser den registerna rätt (debug från simulator 01 03 00 00 00 01 84 0A), Får värde tillbaka från register 1
Från HA blir det fel adress (debug från simulatorn 01 03 00 01 00 01 D5 CA) får error tillbaka då den försöker läsa utan för minnes arean.

Adressen verkar skickas helt anorlunda mot hur nod-red gör, Den sätter 1 i adress register High (node 00 00, HA 01 00)
Ha konfiguration.(holding adress 1 är ett test värde som alltid är 10)
modbus:
- name: ModbusFTX
host: 192.168.1.200
sensors:
- name: "Component ID"
address: 1
scan_interval: 10
slave: 1

Ett exepmel i bilden på registerna som ska läsas.

• Skärmbild som visar en lista över Modbus register med namn, min/max värden, enheter och beskrivningar, inklusive "Component ID".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
niclas_e niclas_e skrev:
Bra start! Har inga färdiga lösningar själv men fyller på med en kodsnutt jag hittat på nätet och laborerar med för tillfället. Jag är inte skaparen av koden! Sista raderna är jag själv som kladdar med vilka värden som kan plockas ut.

Började läsa om Jinja som ligger till grund för templates i HA och det har ju många likheter med högnivåspråk men jag har själv svårt att greppa hur jag lyckas länka detta till egenskapade sensorer. Arbete pågår!

Nåväl, kodsnutten nedanför gör flera saker som jag vill bygga vidare på:
1. Den kollar om aktuellt pris är ett av de tre billigaste priserna på dagen.
2. Den har en inbyggd kontroll för att se om morgondagens värden är inlästa
3. Den visar hur sortering och listbygge fungerar.

Jag har byggt mina första egna automationer nu och jag tror att jag kommer att välja fixerade priser för att avgöra om jag ska köra t.ex. elpatron och varmvatten. Just nu kör jag upp varmvatten till 65°C om elpriset är under 20 öre. Det får göra vanligt varmvatten (45°C) om elpriset är under 50 öre.

När priserna är högre så behöver det nog vara lite mer dynamiskt. Exempel:
Medelpriset för dygnet är 300 öre. Lägsta pris är 125 öre klockan 1 på natten. Näst lägsta pris är 127 öre klockan 5 på morgonen.
Termostaten på bergvärmen ställs lågt, 19°C kanske. Jag vill att varmvatten ska produceras av värmepumpen klockan 5 på morgonen så att vi kan duscha på morgonen och ha lite varmvatten kvar för dagen. När den har kört varmvatten klockan 5 behöver den inte köra varmvatten igen på 18 timmar om inte priset blir väldigt lågt eller att jag manuellt begär det.

Hur får jag min automation att välja rätt klockslag?

En annan sak jag funderar lite på är att använda helpers för att jag snabbt ska kunna göra inställningar för styrningen manuellt. Klockan 17 varje dag kanske jag ska berätta för HA när jag vill köra varmvatten och vilken temperatur termostaten ska ha kommande dygn? Något som har gått denna väg? Med denna typen av styrning krävs en insats av mig själv varje dag men om man kombinerar det med en uppsättning automationer som tar över ifall jag missar att fylla i så finns alltid en backup.
Kan du påverka utegivaren från Home Assistant så att du kör mer värme när det billigt för att sen minska när det blir dyrt?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
V viggen_l skrev:
Tack, fick lite tid att pilla med det nu. Men jag måste göra något fundamentalt fel med adresserna. Vill läsa holding register 1, 1 rad.
Från Nod-red läser den registerna rätt (debug från simulator 01 03 00 00 00 01 84 0A), Får värde tillbaka från register 1
Från HA blir det fel adress (debug från simulatorn 01 03 00 01 00 01 D5 CA) får error tillbaka då den försöker läsa utan för minnes arean.

Adressen verkar skickas helt anorlunda mot hur nod-red gör, Den sätter 1 i adress register High (node 00 00, HA 01 00)
Ha konfiguration.(holding adress 1 är ett test värde som alltid är 10)
modbus:
- name: ModbusFTX
host: 192.168.1.200
sensors:
- name: "Component ID"
address: 1
scan_interval: 10
slave: 1

Ett exepmel i bilden på registerna som ska läsas.
Vad exakt är det loggen visar? Är det modbus RTU? Det ser i alla fall ut så. I såna fall så läser du ju register 0x0000 med node red?
Tabell över Modbus RTU-kommunikationsprotokoll som visar exempel på byte-struktur inklusive slave-adress och CRC.
Med HA så skickas ju helt korrekt att läsa 0x0001 och ett 16 bitars register?

J Jensa86 skrev:
Vad exakt är det loggen visar? Är det modbus RTU? Det ser i alla fall ut så. I såna fall så läser du ju register 0x0000 med node red?
[bild]
Med HA så skickas ju helt korrekt att läsa 0x0001 och ett 16 bitars register?
Helt rätt Modbus RTU, Jo jag råkade ha adress 0 i node-red men det är 10 register uppsatta i simulatorn så det skulle inte spela någon roll. Ändrade adress i node- red till 1 och plötsligt så fungerar det i från homassistant också. Skumt, får prova mot det riktiga systemet och se vad som händer.

• Gilla
Jensa86 och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag har också en GSI 12 och kikar på en lösning att få in den i HA. Antar du kör med bms/internet tillbehöret? Isåfall, hur går du vidare därifrån till din HA? Kör du någon RS485 till IP gateway?

Japp, jag har en RaspberyPi med en RS485 sticka där jag kör mbusd för att konvertera till Modbus TCP som HA stödjer. Men det går ju även att stätta stickan direkt i HA och köra så. Jag har en Pi där för att simulera inne/utegivare med dock så därav kör jag även modbus där.

TobbeGe TobbeGe skrev:
Kan du påverka utegivaren från Home Assistant så att du kör mer värme när det billigt för att sen minska när det blir dyrt?
Jag kör inte med fejkad utegivare. Har endast utgivare och ingen innegivare. VP har ett börvärde som jag kan styra från husdata. När det gäller varmvatten så har VP en funktion för "extra varmvatten" som normalt sett ska styras direkt från panelen men även den går att köra från husdata. Slutligen har jag kopplat de två digitala ingångarna till mitt KNX och valt att den ena ska blockera VV och den andra ska blockera uppvärmning. Home assistant är hjärnan för allt men detta blir första vintern där jag laborerar i någon större omfattning.

Vad är "safe" nivåer på varmvatten (ur funktion och legionellasynvinkel)?

Jag som inte har husdata funderar på om jag nu får tummen ur, om jag måste få till en tempgivare på varmvatten. Om det går säg under 40 grader och det är säg 10h kvar till den tänkt börja värma, skulle scriptet kunna välja billigaste timmen inom tex 5h och värma då? För ökad komfort och minskad risk för legionella?

Likaså om man aldrig når den temp där legionella dör för att timmarna den värmer är för få. Då skulle man vilja, oavsett pris, värma till den gränsen innan man slår av.

Jag har just kollat min VV temp och inser att den är något lågt ställd (strax över 50 grader). Behöver se över att jag har ökad varmvattentemp var Xte dag inställd.

J JohanLun skrev:
Vad är "safe" nivåer på varmvatten (ur funktion och legionellasynvinkel)?

Jag som inte har husdata funderar på om jag nu får tummen ur, om jag måste få till en tempgivare på varmvatten. Om det går säg under 40 grader och det är säg 10h kvar till den tänkt börja värma, skulle scriptet kunna välja billigaste timmen inom tex 5h och värma då? För ökad komfort och minskad risk för legionella?

Likaså om man aldrig når den temp där legionella dör för att timmarna den värmer är för få. Då skulle man vilja, oavsett pris, värma till den gränsen innan man slår av.

Jag har just kollat min VV temp och inser att den är något lågt ställd (strax över 50 grader). Behöver se över att jag har ökad varmvattentemp var Xte dag inställd.
Verkar råda lite delade meningar om legionella i vanlig villa men min panna värmer vatten till 65 under en stund, kanske en halvtimme, en gång i veckan.

Att lura tempgivaren är kanske smidigast. Det går inte att blockera en kontaktor eller styra på en digital ingång på pannan?

J Jensa86 skrev:
Japp, jag har en RaspberyPi med en RS485 sticka där jag kör mbusd för att konvertera till Modbus TCP som HA stödjer. Men det går ju även att stätta stickan direkt i HA och köra så. Jag har en Pi där för att simulera inne/utegivare med dock så därav kör jag även modbus där.
Som jag misstänkte då. Troligen borde man kunna koppla in sig direkt på RJ12 i displayenheten, men utan pionout blir det för stort projekt. Jag har nu beställt en BMS/internet och funderar på att koppla den mot en sån här https://r-pi.se/products/stod-for-r...iell-seriell-server-tcp-ip-till-seriell-skena
Då borde jag kunna få ut modbus på nätverket (har inte min rpi med HA i samma rum som pumpen).

niclas_e niclas_e skrev:
Verkar råda lite delade meningar om legionella i vanlig villa men min panna värmer vatten till 65 under en stund, kanske en halvtimme, en gång i veckan.

Att lura tempgivaren är kanske smidigast. Det går inte att blockera en kontaktor eller styra på en digital ingång på pannan?
Rego 6xx verkar ha den funktionen att höja tex var 7e dag, men den höjer bara med 5 grader. Jag tror ändå det är vettigt att höja tempen lite, till kanske som du skriver 65, om man tänker sig att man ska klara sig säg 12h på vattnet.

Jag har hittat denna Arduino-kod, funderar om det är ett bra sätt att styra både den externa ingången (som kan spärra valfritt spets och / eller varmvatten (men bara en ingång, så man bestämmer hur den ska fungera) och simulera en innetempgivare. Med en digital potentiometer "shileld" borde det vara hyfsat lätt att styra detta från HA. Sen kanske 2st shelly eller liknande kunna styra den externa ingången och tex byta mellan två olika förinställda innetemperaturer (alternativt man har en innegivare som man med ett shellyrelä kan påverka tex +5 grader, det kan ju visa sig räcka för att kunna "pausa" innetemp de dyraste timmarna.

https://github.com/dawidchyrzynski/arduino-home-assistant

A
Jag tror inte det är någon idé att styra vår VP. Då måste jag ha fler ackumulatortankar. Och det blir krångligt att styra för den är gammal. En Therma Robust 26kw

men vore det en bra idé med en vanlig varmvattenberedare och koppla in i returen på VP? Köra upp den i 80 grader på natten när det knappt kostar nått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.