386 925 läst · 4 671 svar
387k läst
4,7k svar
Home Assistant
Vad tillåter du för delta?F Fumble skrev:Jag började med att sätta temperaturen till 60 grader vid lågpris, vilket verkar vara max. Det gör dock att värmepumpen går mer eller mindre hela tiden, vilket nog inte är bra. Vid 55 grader blev det betydligt lugnare. Ni kan prova vad som funkar bäst för er. Min VP är 18 år gammal, så en modernare kanske klarar lite högre temp utan att jobba ihjäl sig?
Om du vid lågpris kräver 60grader som också är max, tvingar det väl pumpen att köra jämt, eftersom att även 59.9 är < 60, oavsett om den är ny eller gammal.
Har inte läst hela tråden, har du typ NGENIC eller hur styr du din VP?F Fumble skrev:
Det finns flera parallella trådar om att styra gamla VP, jag skulle gärna med minsta möjliga arbete försöka påverka min gamla IVT med REGO styrning, helst bara via nån digital ingång, men även om det behövs genom att tex manipulera innegivare (har ingen innegivare alls idag, så jag skulle tex kunna lägga två olika fixa värden som jag kan växla mellan för att förflytta värmekurvan). Som jag förstår finns en ingång för att hindra tillskott.
Delta - vad? Jag förstår inte frågan?tveksamt skrev:
VP-styrningen använder börvärdet på varmvattnet till att pendla runt. Sätter man det till 60, kör pumpen upp tempen till typ 63 grader och låter det svalna till typ 58 innan den kör igång igen. På så sätt håller det sig runt 60, men det svalnar fort vid de temperaturerna. 60 grader är max inställning på min VP. Jag föreställer mig att nyare utrustning kanske klarar högre?
/Fumble
Såvitt jag vet är Ngenic en tjänst där de styr din VP efter ett antal parametrar och det förefaller som att de efter alla år fortfarande inte gör något med varmvattnet - bara värmen i huset. Här styr jag den själv med Husdata H60 som brygga mellan värmepumpen och Home assistant. Den tillåter att justera både lutning och parallellförskjutning av värmekurvan, liksom att sätta börvärdet för varmvattnet.J JohanLun skrev:Har inte läst hela tråden, har du typ NGENIC eller hur styr du din VP?
Det finns flera parallella trådar om att styra gamla VP, jag skulle gärna med minsta möjliga arbete försöka påverka min gamla IVT med REGO styrning, helst bara via nån digital ingång, men även om det behövs genom att tex manipulera innegivare (har ingen innegivare alls idag, så jag skulle tex kunna lägga två olika fixa värden som jag kan växla mellan för att förflytta värmekurvan). Som jag förstår finns en ingång för att hindra tillskott.
Jag har inte hittat något för att hindra tillskott, men har nog inte behovet heller. Verkar som att effekten är generöst tilltagen för mitt hus. 11kW för drygt 100 kvm i två plan (källarhus). Om man ska kunna flytta förbrukning, måste värmepumpen (och borrhålet...) orka att både kunna "förvärma" och "köra ikapp".
Jag har en IVT HT+ C11 som är 18 år gammal.
/Fumble
Jag menar precis det du skriver, att du har ett intervall som pumpen tillåts vila i även om det är mindre än 60 grader.F Fumble skrev:Delta - vad? Jag förstår inte frågan?
VP-styrningen använder börvärdet på varmvattnet till att pendla runt. Sätter man det till 60, kör pumpen upp tempen till typ 63 grader och låter det svalna till typ 58 innan den kör igång igen. På så sätt håller det sig runt 60, men det svalnar fort vid de temperaturerna. 60 grader är max inställning på min VP. Jag föreställer mig att nyare utrustning kanske klarar högre?
/Fumble
Tänk dig annars situationen där du kräver vatten över 60 grader, pumpen bara klarar att värma till 60 och så fort det blir kallare, dvs. 59.9 grader så måste den värma igen. I ett sådant scenario skulle ju effekten bli att den värmer konstant.
Nu var det ju inte så i ditt fall som du beskrev ovan så du kan bortse från min tidigare kommentar.
Termostaterna ska normalt sett alltid vara öppna.F Fumble skrev:Styra varmvattenberedaren med nordpoolpriser
I inlägg #854 beskrivs importen av nordpoolpriserna. Här är automationerna som sätter börvärden för varmvattnet:
- id: '1653943393126'
alias: Varmvatten hög
description: Höj varmvattentemp vid lågt elpris
trigger:
- platform: state
entity_id:
- sensor.cheap
to: 'True'
condition: []
action:
- service: climate.set_temperature
data:
temperature: 55
target:
entity_id: climate.warm_water_stop_temp
mode: single
- id: '1653943498687'
alias: Varmvatten normal
description: Återställ varmvattentemp vid normalt elpris
trigger:
entity_id:
- sensor.expensive
to: 'False'
entity_id:
- sensor.cheap
to: 'False'
condition:
- condition: state
entity_id: sensor.cheap
state: 'False'
- condition: state
entity_id: sensor.expensive
state: 'False'
action:
data:
temperature: 51
target:
- id: '1656622899083'
alias: Varmvatten låg
description: Sänk varmvattentemp vid högt elpris
trigger:
entity_id:
- sensor.expensive
to: 'True'
condition: []
action:
data:
temperature: 45
target:
Jag började med att sätta temperaturen till 60 grader vid lågpris, vilket verkar vara max. Det gör dock att värmepumpen går mer eller mindre hela tiden, vilket nog inte är bra. Vid 55 grader blev det betydligt lugnare. Ni kan prova vad som funkar bäst för er. Min VP är 18 år gammal, så en modernare kanske klarar lite högre temp utan att jobba ihjäl sig?
En annan observation är att jag bara tittar på nordpoolpriset utan påslag och skatter i dagsläget. Det leder till att vissa dygn, när priserna är låga och skillnaderna små, kommer logiken köra i alla fall, även om prisskillnaden bara är ett par öre. Det kostar lite extra energi att flytta sin förbrukning, så detta är inte optimalt. Det är nog bättre att lägga på alla påslag, skatter och överföringsavgift och styra på totalen i stället. Det kan göras i konfigurationen av prisimporten.
Att styra värmen i huset på liknande sätt borde gå, men jag tror det svider mer att ha "förvärmningen" påslagen hela natten/billigperioden än för varmvattnet. I så fall skulle man behöva en logik som räknar ut när "förvärmningen" ska starta. "Förvärmning" av huset kräver också att både värmekurvan ökas och att man gör något med termostaterna också, om man inte har turen att kunna köra med dem helt öppna. Jag har alltså bergvärmepump. Tänket får anpassas för andra värmeslag.
/Fumble
Jag tror det är suboptimering att fokusera för mkt på vv när man har värmepump.
Det viktiga är den ordinarie värmeproduktion och att den hinns med under de lågpristimmar som bjuds.
Intressant med styrning av bergvärmepump. Är själv på gång att automatisera detta då jag går över till timdebitering vid månadsskiftet. Har en IVT med Rego1000 och husdata för styrning. Har även kopplat in mig på en digitalingång och ska koppla in även på den andra. Några tankar på upplägg som ni gärna får slå hål på eller förfina:
1. Jag kan aktivera funktionen "extra varmvatten" via husdata och då kör pumpen upp varmvattnet med hjälp av elpatron till 65°C. Tanken är att låta detta ske vid priser under kanske 50(?) öre. Tittar man hur detta dygnet ser ut i pris så finns det inte direkt några billiga timmar så tanken med att sätta ett fast pris som villkor är att undvika elpatroner när det inte blir billigt någon gång under dygnet. Med 65°C i tanken klarar vi oss hela dagen på varmvattnet. Det blir säkert annorlunda med äldre barn.
2. Börvärde temperatur regleras i små steg beroende på priset. Säg 19°C vid "dyr el" och 21°C vid "billig el". Matten för att sätta givarna dyr och billig el behöver utvärderas och även vilka börvärden på temperatur som jag kan ha under vintern.
3. Jag kör endast med utegivare idag och fullt öppna termostater på radiatorer. När solen står på under den kalla säsongen blir det för varmt i huset och det är det som jag har använt min digitala ingång till: "blockera värme". Den har jag dock behövt trigga manuellt och måste komma ihåg att stänga av på kvällen när solen går ner. Här finns möjlighet att automatisera men är osäker på om jag ska göra det på inomhustemperatur eller väderdata.
4. Jag har också laborerat med Apex charts som andra här. Det jag skulle önska är en graf som visar hur mina binära sensorer (billig el, dyr el) uppför sig för respektive timme. Alltså om de är till eller från. Mest för att snabbt överblicka hur min automation har uppfattat de inlästa priserna från nordpool. Någon som har löst detta?
Fyll på med fler styrtips för värmepumpen!
1. Jag kan aktivera funktionen "extra varmvatten" via husdata och då kör pumpen upp varmvattnet med hjälp av elpatron till 65°C. Tanken är att låta detta ske vid priser under kanske 50(?) öre. Tittar man hur detta dygnet ser ut i pris så finns det inte direkt några billiga timmar så tanken med att sätta ett fast pris som villkor är att undvika elpatroner när det inte blir billigt någon gång under dygnet. Med 65°C i tanken klarar vi oss hela dagen på varmvattnet. Det blir säkert annorlunda med äldre barn.
2. Börvärde temperatur regleras i små steg beroende på priset. Säg 19°C vid "dyr el" och 21°C vid "billig el". Matten för att sätta givarna dyr och billig el behöver utvärderas och även vilka börvärden på temperatur som jag kan ha under vintern.
3. Jag kör endast med utegivare idag och fullt öppna termostater på radiatorer. När solen står på under den kalla säsongen blir det för varmt i huset och det är det som jag har använt min digitala ingång till: "blockera värme". Den har jag dock behövt trigga manuellt och måste komma ihåg att stänga av på kvällen när solen går ner. Här finns möjlighet att automatisera men är osäker på om jag ska göra det på inomhustemperatur eller väderdata.
4. Jag har också laborerat med Apex charts som andra här. Det jag skulle önska är en graf som visar hur mina binära sensorer (billig el, dyr el) uppför sig för respektive timme. Alltså om de är till eller från. Mest för att snabbt överblicka hur min automation har uppfattat de inlästa priserna från nordpool. Någon som har löst detta?
Varför tror du det är suboptimering att styra varmvattnet? Vore intressant att höra om du har några erfarenheter som pekar i den riktningen?K karlmb skrev:
/Fumble
1 Kan helt klart vara idé att förfina med elpatronen när det slår så mycket som en faktor tio mellan "billigt" och "dyrt". Men jag tror man måste vara försiktig med det och ha en mer intelligent styrning som tar hänsyn till hur länge varmvattnet behöver räcka för att klara nästa "puckel". Just i dagarna behövs ingen intelligens - det är dyrtid utan uppehåll hela dagarna, men utseendet på kurvorna har förändrats rätt mycket under det gångna halvåret som jag följt detta. Jag ser inget som går att ta för givet...niclas_e skrev:Intressant med styrning av bergvärmepump. Är själv på gång att automatisera detta då jag går över till timdebitering vid månadsskiftet. Har en IVT med Rego1000 och husdata för styrning. Har även kopplat in mig på en digitalingång och ska koppla in även på den andra. Några tankar på upplägg som ni gärna får slå hål på eller förfina:
2 Japp!
3 Huset har viss tröghet. När det börjar bli för kallt, tar det tid att få upp värmen igen. Alltså bättre att stänga av blockeringen styrt av utegivaren eller väderdata, t ex solen ner minus 2 timmar.
4 Du behöver inget avancerat för det du beskriver. Det räcker med historikfunktionen:
Eller?
Om du ger dig på en mattefunktion för att utvärdera respektive timme, tror jag att du får en bra informationsstruktur för att styra värmeproduktionen optimalt, dvs att öka tempen till en uträknad nivå beroende på hur länge dyrtiden varar och sedan låta den sjunka tillbaka ner till någon smärtgräns som du förhoppningsvis inte når om du har en tillräckligt bra algoritm och dyrtiden inte är hopplöst lång.
Berätta gärna här hur du gör och hur det funkar när du kommit så långt!
/Fumble
1. Helt klart behöver det utvärderas för jag måste köra varmvatten åtminstone en gång per dygn för att klara mig. Kanske två.F Fumble skrev:1 Kan helt klart vara idé att förfina med elpatronen när det slår så mycket som en faktor tio mellan "billigt" och "dyrt". Men jag tror man måste vara försiktig med det och ha en mer intelligent styrning som tar hänsyn till hur länge varmvattnet behöver räcka för att klara nästa "puckel". Just i dagarna behövs ingen intelligens - det är dyrtid utan uppehåll hela dagarna, men utseendet på kurvorna har förändrats rätt mycket under det gångna halvåret som jag följt detta. Jag ser inget som går att ta för givet...
2 Japp!
3 Huset har viss tröghet. När det börjar bli för kallt, tar det tid att få upp värmen igen. Alltså bättre att stänga av blockeringen styrt av utegivaren eller väderdata, t ex solen ner minus 2 timmar.
4 Du behöver inget avancerat för det du beskriver. Det räcker med historikfunktionen:
[bild]
Eller?
Om du ger dig på en mattefunktion för att utvärdera respektive timme, tror jag att du får en bra informationsstruktur för att styra värmeproduktionen optimalt, dvs att öka tempen till en uträknad nivå beroende på hur länge dyrtiden varar och sedan låta den sjunka tillbaka ner till någon smärtgräns som du förhoppningsvis inte når om du har en tillräckligt bra algoritm och dyrtiden inte är hopplöst lång.
Berätta gärna här hur du gör och hur det funkar när du kommit så långt!
/Fumble
3. Absolut finns där en tröghet men jag har vanliga radiatorer i varje rum så något snabbare än golvvärme som jag förstått det. Ett första steg är kanske att automatiskt blockera uppvärmning vid 21°C i mitt vardagsrum och avblockera vid 18-19°C
4. Det är inte historiken som är intressant utan timmarna som ligger före nuvarande timme. Delvis blir det ju en form av säkerhet där jag kan kontrollera hur systemet utvärderar dagens och morgondagens elpriser. Nordpool-sensorn ger mig ju en array med priser varje timme på innevarande och nästa dygn(efter 13) så jag är ganska övertygad om att det är möjligt men jag är inte tillräckligt vass på YAML för att lösa det. Får googla lite mer helt enkelt.
Det du skriver om på slutet att låta matte utvärdera hur jag styr min värme är en stor anledning till att jag vill kunna presentera binärsensorns läge för respektive timme i ett diagram.
Kommer smyga igång med de enkla automatiseringarna direkt och sen försöka bygga på efterhand som det blir kallare ute så vi får se var det landar. Alltid intressant att se lösningar från de som är duktigare på att koda.
Bara för att det är en liten del av förbrukningen om man har värmepump. Det ger mer problem med att tokköra kompressorn än det sparar.F Fumble skrev:
Bättre att fokusera på värmepumpens huvuduppgift och få till det bra.
Dessutom, varmvatten, ärligt, man kan faktiskt duscha även om det är kallt vatten och iskallt hinner det nog inte bli om inte nån tonåring är först ut att duscha. Kanske får man börja duscha på kvällarna?