K karlmb skrev:
Bara för att det är en liten del av förbrukningen om man har värmepump. Det ger mer problem med att tokköra kompressorn än det sparar.
Bättre att fokusera på värmepumpens huvuduppgift och få till det bra.
Jag håller inte med. Att man kan bortse från varmvattnet tror jag inte på innan jag ser det. Dessutom är det, som "useless" skriver, ett enkelt fall att börja sina försök med att flytta förbrukning till lågpristider.
Att tokköra kompressorn handlar det inte heller om. Så här såg gårdagens varmvatten ut hos mig:
Graf som visar temperaturhistorik för varmvatten med toppar under nattetid och låg temperatur under dyrtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kompressorn behövde alltså inte köras på hela dagen (svindyr dag f ö). Nattetid har disk- och tvättmaskin förbrukat varmvatten, därav körningarna då.
Om någon duschar under dyrtid, kan det leda till en körcykel, men den värmer då bara till 45 grader, vilket ger bra värmefaktor och kort körtid. Hustrun intygar att det inte märks någon skillnad i duschen.:)
Svårt att säga hur mycket det sparar i pengar egentligen, men det svider i alla fall inte.
Det syns däremot på förbrukningskurvan att den ökar när högpriset slutar:
Diagram som visar dygnsenergiförbrukning i kWh jämfört med elpriset i SEK/kWh över fyra dagar, med toppar under lågpris och markeringar för högpris.
Skapa konto

Det var enklare tidigare i somras, då det fanns två kostnadstoppar om dagen och möjlighet till återhämtning däremellan. De senaste dagarna är det dyrtid från 07-23 och självklart svårt att få varmvattenberedaren att hålla temperaturen så länge, men det som går att flytta har man i alla fall vunnit.:)

/Fumble

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Finns det någon bra algoritm att utgå från?
Jag tänker att ju dyrare strömmen är ju större komfortminsking kanske kan tolereras?

F Fumble skrev:
Jag håller inte med. Att man kan bortse från varmvattnet tror jag inte på innan jag ser det. Dessutom är det, som "useless" skriver, ett enkelt fall att börja sina försök med att flytta förbrukning till lågpristider.
Att tokköra kompressorn handlar det inte heller om. Så här såg gårdagens varmvatten ut hos mig:
[bild]
Kompressorn behövde alltså inte köras på hela dagen (svindyr dag f ö). Nattetid har disk- och tvättmaskin förbrukat varmvatten, därav körningarna då.
Om någon duschar under dyrtid, kan det leda till en körcykel, men den värmer då bara till 45 grader, vilket ger bra värmefaktor och kort körtid. Hustrun intygar att det inte märks någon skillnad i duschen.:)
Svårt att säga hur mycket det sparar i pengar egentligen, men det svider i alla fall inte.
Det syns däremot på förbrukningskurvan att den ökar när högpriset slutar:
[bild]
Det var enklare tidigare i somras, då det fanns två kostnadstoppar om dagen och möjlighet till återhämtning däremellan. De senaste dagarna är det dyrtid från 07-23 och självklart svårt att få varmvattenberedaren att hålla temperaturen så länge, men det som går att flytta har man i alla fall vunnit.:)

/Fumble
Precis så gör jag med min vanliga vvb. Där är det inga problem att köra enbart lågpris.
Givetvis sparar man typ 70% av varmvattenkostnaden så.
Men du glömmer att en bvp har fullt upp med att värma huset på vintern. Iaf om den bara får gå på natten.
Är den dimensionerad precis mot DUT (vilket sannerligen inte alla är ens) så finns det ingen tid alls kvar förc att göra vv.
För det behöver du en vp till.

mexitegel mexitegel skrev:
Finns det någon bra algoritm att utgå från?
Jag tänker att ju dyrare strömmen är ju större komfortminsking kanske kan tolereras?
Jag fick bytt till timpris i april så värmen har hittils inte optimerats utan bara varmvatten än sålänge. Jag har dock gjort klart hårdvaran för det sedan innan då jag anväder det som innegivare med. Det jag är rädd för rent algorithmmässigt är att det kan vara svårt att inte få den att inte köra för mycket när priset är på väg att gå ner istället för att när det är riktigt lågt. Men är det ordentligt kallt så kommer det ju gå ändå känns det som om man inte ska tumma för mycket på komforten. I alla fall hos mig där det är ett väldigt otrögt system för att vara vattenburet.
Vore intressant att få lite mer statistik från någon med Ngenic Tune eller liknande för att se hur de gör det om de har någon smart lösning.

J Jensa86 skrev:
Jag fick bytt till timpris i april så värmen har hittils inte optimerats utan bara varmvatten än sålänge. Jag har dock gjort klart hårdvaran för det sedan innan då jag anväder det som innegivare med. Det jag är rädd för rent algorithmmässigt är att det kan vara svårt att inte få den att inte köra för mycket när priset är på väg att gå ner istället för att när det är riktigt lågt. Men är det ordentligt kallt så kommer det ju gå ändå känns det som om man inte ska tumma för mycket på komforten. I alla fall hos mig där det är ett väldigt otrögt system för att vara vattenburet.
Vore intressant att få lite mer statistik från någon med Ngenic Tune eller liknande för att se hur de gör det om de har någon smart lösning.
Min enkla algoritm för varmvatten i inlägg #855 ovan har precis den svagheten. För att styra värmen i huset, tror jag att man behöver förfina och göra mer som du beskriver. Därför är det svårare.
Mina försök i våras att styra värmen manuellt utifrån nordpoolpriserna visade också att värmen går att få upp rätt kvickt, trots vattenburet system. Men det KAN vara skillnad på temperatur vid radiatortermostaten och temperatur i väggar och golv... Jag lär bli varse i vinter.

Det var något par i Danderyd i något av husprogrammen på TV som använde AI för att "styra huset". Jag tänker att optimering av värmepumpsinsatserna i förhållande till nordpoolpriskurvan vore en bra tillämpning för AI. :geek:
Jag tror att man kan köpa AI som en tjänst, men har ingen aning om vad det kostar. Diverse kundtjänster gör det, men där sparar man ju in på avlönad personal... En vanlig algoritm får duga, tänker jag. :thinking: Vi kan ju försöka hjälpas åt att få till en - vi har ju samma problem?:D

/Fumble

• Gilla
Bobboman och 1 till
  • Laddar…
Att få till en ai för värmen är en bra tanke. Dagens system tar ju inte hänsyn till något om husets parametrar och sol/vind. Ett själv ständigt system utan moln tjänst hade varit guld.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
"Vi kan ju försöka hjälpas åt att få till en - vi har ju samma problem?:D"

Vad tror ni om att skapa två automationer? Den ena triggas vid midnatt och den andra när "morgondagens data tillgängliga", eller vad det heter, går från false till true. Båda tröskar igenom respektive dygns nordpoolpriser och försöker sätta följande:
  • max
  • min
  • medel
  • nivå för "dyrt"
  • nivå för "billigt"
  • tidpunkt att starta förvärmning av huset (om det finns en lämplig sådan)
  • tidpunkt att vila uppvärmningen av huset (om det finns en lämplig sådan)
De tre första får man redan från Nordpool för innevarande dygn, men jag vill veta dem för morgondagen också, för att kunna få med dem i en graf. Kriterierna för de två senare kan vi diskutera vidare. Detta är ett försök att hitta ett angreppssätt. Förvärmningen borde börja någon tidskonstant för huset innan "billigt" upphör.

Jag tänker att återställning av förvärmning resp vila styrs av ytterligare två automationer som triggas av att man återgår från "dyrt" respektive "billigt", men även det kan diskuteras.

Vad tror ni?

/Fumble

F Fumble skrev:
"Vi kan ju försöka hjälpas åt att få till en - vi har ju samma problem?:D"

Vad tror ni om att skapa två automationer? Den ena triggas vid midnatt och den andra när "morgondagens data tillgängliga", eller vad det heter, går från false till true. Båda tröskar igenom respektive dygns nordpoolpriser och försöker sätta följande:
  • max
  • min
  • medel
  • nivå för "dyrt"
  • nivå för "billigt"
  • tidpunkt att starta förvärmning av huset (om det finns en lämplig sådan)
  • tidpunkt att vila uppvärmningen av huset (om det finns en lämplig sådan)
De tre första får man redan från Nordpool för innevarande dygn, men jag vill veta dem för morgondagen också, för att kunna få med dem i en graf. Kriterierna för de två senare kan vi diskutera vidare. Detta är ett försök att hitta ett angreppssätt. Förvärmningen borde börja någon tidskonstant för huset innan "billigt" upphör.

Jag tänker att återställning av förvärmning resp vila styrs av ytterligare två automationer som triggas av att man återgår från "dyrt" respektive "billigt", men även det kan diskuteras.

Vad tror ni?

/Fumble
Bra start! Har inga färdiga lösningar själv men fyller på med en kodsnutt jag hittat på nätet och laborerar med för tillfället. Jag är inte skaparen av koden! Sista raderna är jag själv som kladdar med vilka värden som kan plockas ut.

Började läsa om Jinja som ligger till grund för templates i HA och det har ju många likheter med högnivåspråk men jag har själv svårt att greppa hur jag lyckas länka detta till egenskapade sensorer. Arbete pågår!

Nåväl, kodsnutten nedanför gör flera saker som jag vill bygga vidare på:
1. Den kollar om aktuellt pris är ett av de tre billigaste priserna på dagen.
2. Den har en inbyggd kontroll för att se om morgondagens värden är inlästa
3. Den visar hur sortering och listbygge fungerar.

Jag har byggt mina första egna automationer nu och jag tror att jag kommer att välja fixerade priser för att avgöra om jag ska köra t.ex. elpatron och varmvatten. Just nu kör jag upp varmvatten till 65°C om elpriset är under 20 öre. Det får göra vanligt varmvatten (45°C) om elpriset är under 50 öre.

När priserna är högre så behöver det nog vara lite mer dynamiskt. Exempel:
Medelpriset för dygnet är 300 öre. Lägsta pris är 125 öre klockan 1 på natten. Näst lägsta pris är 127 öre klockan 5 på morgonen.
Termostaten på bergvärmen ställs lågt, 19°C kanske. Jag vill att varmvatten ska produceras av värmepumpen klockan 5 på morgonen så att vi kan duscha på morgonen och ha lite varmvatten kvar för dagen. När den har kört varmvatten klockan 5 behöver den inte köra varmvatten igen på 18 timmar om inte priset blir väldigt lågt eller att jag manuellt begär det.

Hur får jag min automation att välja rätt klockslag?

En annan sak jag funderar lite på är att använda helpers för att jag snabbt ska kunna göra inställningar för styrningen manuellt. Klockan 17 varje dag kanske jag ska berätta för HA när jag vill köra varmvatten och vilken temperatur termostaten ska ha kommande dygn? Något som har gått denna väg? Med denna typen av styrning krävs en insats av mig själv varje dag men om man kombinerar det med en uppsättning automationer som tar över ifall jag missar att fylla i så finns alltid en backup.

- platform: template
sensors:
cheap_night_hour:
friendly_name: "Cheap night hour"
value_template: >-
{%- set ns = namespace(hour_price=[], cheapest_hour=False) %}

{%- set cheap_hours = namespace(number=3) %}

{% if state_attr("sensor.nordpool_kwh_se4_sek_3_095_0", "tomorrow_valid")==true %}

{% for i in range(22, 24) %}

{% set ns.hour_price = ns.hour_price + [(i, states.sensor.nordpool_kwh_se4_sek_3_095_0.attributes.raw_today.value)] %}

{%- endfor -%}

{% for i in range(0, 7) %}

{% set ns.hour_price = ns.hour_price + [(i, states.sensor.nordpool_kwh_se4_sek_3_095_0.attributes.raw_tomorrow.value)] %}

{%- endfor -%}

{% else %}

{% for i in range(0, 7) %}

{% set ns.hour_price = ns.hour_price + [(i, states.sensor.nordpool_kwh_se4_sek_3_095_0.attributes.raw_today.value)] %}

{%- endfor -%}

{% endif %}

{% set hour_price_dict = dict.from_keys(ns.hour_price) %}

{% set sorted_hour_price_dict = hour_price_dict.items()|sort(attribute='1') %}

{% for i in range(0, cheap_hours.number) %}
{% if sorted_hour_price_dict.0 == now().hour %}
{% set ns.cheapest_hour = true %}
{% endif %}
{%- endfor -%}

{{ ns.cheapest_hour }}
{{ sorted_hour_price_dict[0] }}
{{ sorted_hour_price_dict[1] }}
{{ sorted_hour_price_dict[2] }}
{{ sorted_hour_price_dict }}

• Gilla
Bobboman och 2 till
  • Laddar…
F Fumble skrev:
...
series:
- entity: sensor.accumulated_consumption_current_hour_xxxxvagen_yy
yaxis_id: energy
...
Hur har du konfigurerat denna sensor som ackumulerar per timme? :)

G GammaltSomNytt skrev:
Hur har du konfigurerat denna sensor som ackumulerar per timme? :)
Vet inte. Den är en del av tibberintegrationen, som läser av min elmätare.

/Fumble

• Gilla
GammaltSomNytt
  • Laddar…
Vi håller på att kolla om det lönar sig att byta till timdebitering på elavtalet. Så testar just nu om frun kan övertalas till at bli mer medveten om aktuella elpriser innan storkok, tvättdager mv. Det gav lite bakslag när hon gick och frågade mig hela tiden om "elen är billig nu?!?". :)

Gjorde et lovelace view med nordpool spot price i HA, och castar det till vår google nest hub som enbart används som klocka hittils:

Google Nest Hub visar en färgglad graf över elpriset i SEK/kWh.
Skapa konto

https://codefile.io/f/CTXn8dtEqtAC4fhI6NJk ((Kräver apex charts)

Vår google nest hub står centralt i hall/kök, så kan hålla koll utan att spana på tibber/nordpool hela tiden. Hoppas det hjälper med uppmärksamheten i hemmet - och kanske någon annan i samma tanker. :)

Redigerat:
  • Gilla
Totte_S och 12 till
  • Laddar…
Någon här som har erfarenhet av Modbus i home assistan. Ska hämta information från ett Österbergs Heru FTX. När jag provar modbus i Node-Red fungerar det mot en simulator jag använder. Men när jag lägger till det i Configuration.yaml så skickas inte samma data i förfrågningen till simulatorn. Modbus har ju ändrats några gånger i home assistant så kanske har jag blandat samman något.
modbus:
- name: ModbusFTX
type: tcp
host: 192.168.1.200
port: 502
binary_sensors:
- name: "ventilation_unit_on"
address: 0
scan_interval: 5
slave: 1
input_type: coil
device_class: running

Någon här som har kan eller känner någon som kan skriva drivrutiner eller interface till Home Assistant för att kunna styra en smart enhet via serieinterface?

Tänkte koppla in pryl som tar emot styrsignal via serieport och som skall ersätta min vanliga utegivare och rumsgivare för att styra min värmepump snålare när det är dyra elpriser. :thinking:

TobbeGe TobbeGe skrev:
Någon här som har kan eller känner någon som kan skriva drivrutiner eller interface till Home Assistant för att kunna styra en smart enhet via serieinterface?

Tänkte koppla in pryl som tar emot styrsignal via serieport och som skall ersätta min vanliga utegivare och rumsgivare för att styra min värmepump snålare när det är dyra elpriser. :thinking:
Om du redan har Home assistant, kan du ju koppla in t ex Husdata H60 till värmepumpen och styra med någon fiffig logik i HA, som du själv skapar utifrån nordpoolpriserna. Integrationerna finns redan.

/Fumble

F Fumble skrev:
Om du redan har Home assistant, kan du ju koppla in t ex Husdata H60 till värmepumpen och styra med någon fiffig logik i HA, som du själv skapar utifrån nordpoolpriserna. Integrationerna finns redan.

/Fumble
Jag har redan prylen, en ohmigo (ohmigo.io) som kan lämna resistans utsignal och söker någon som kan hjälpa till att skriva ett enkelt interface för att använda den tillsammans med värmepumpen, jag har en äldre pump typ CTC Ecoheat 13 utan något kommunikationsinterface. Tänkte att fler kanske är intresserade att kunna styra med resistans för att kunna påverka rumsgivaringången eller utegivaringången, som jag tänkte i min VP.

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.