Ifall det är just nordpool komponenten (https://github.com/custom-components/nordpool) du pratar om så har ju den redan lite attribut du kan använda för det som "Off peak X" som du kan jämföra med. Den har även en "Low price" som går att konfigurera hur den ska vara:

Skärmdump av nordpool elpriser med prisgraf och attributlista för olika tidsintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det är de jag inte tycker duger och vill skapa något jag tror mer på och har möjlighet att justera.

Då behöver du nog en template sensor eller så för att få det som du vill, men den borde inte vara så svår.

Något liknande detta borde göra vad du vill:

{{ float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025', 'current_price' ) ) < ( ( float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025', 'average' ) ) - float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025', 'min' ) ) ) / 2 ) }}

• Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Aha, en template sensor!
Ska se om jag hittar hur man gör det.
Resten var ju hyfsat intuitivt... ;-)

Tack för hjälpen!

T
fgo fgo skrev:
Någon som använder sector alarm integrationen?
Funkar den för er eller blir det felmeddelande??

Min fungerar utan felmeddelanden, kör du via Hacs (gjohansson)? Pröva ta bort integrationen och lägga till en senare utgåva.

Jag kör den, beta 9. Jag har problem med att den laggar vi larm på/av. Sector appen reagerar typ direkt. Men kopplingen mellan HA+sector i sig är
problemet. Laggar det för dig?

Eller någon anan som kör Sector i HA som har samma problem som mig?

Har kört min HA på en RPi4 ett längre tag nu, typ ett år eller nåt sånt.
En dag i förra veckan drog jag igång en uppdatering av någon add-on och den vaknade aldrig igen. Kom hem och insåg att PSUn var död.
Hmm, udda tyckte jag och skaffade mig en ny PSU. Två dagar senare kommer jag hem och inser att den PSUn inte bara dött, i processen fick den även säkringen att lösa ut.

Någon som varit med om något liknande vad gäller RPier eller HA över huvud taget? Någon med en ide om vad som kan gått fel?

• Wow
djac
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Har kört min HA på en RPi4 ett längre tag nu, typ ett år eller nåt sånt.
En dag i förra veckan drog jag igång en uppdatering av någon add-on och den vaknade aldrig igen. Kom hem och insåg att PSUn var död.
Hmm, udda tyckte jag och skaffade mig en ny PSU. Två dagar senare kommer jag hem och inser att den PSUn inte bara dött, i processen fick den även säkringen att lösa ut.

Någon som varit med om något liknande vad gäller RPier eller HA över huvud taget? Någon med en ide om vad som kan gått fel?

Kan inte tänka mig att HA har något med en trasig PSU att göra, det är ju inte helt ovanligt att dessa går sönder vid tex åska eller strömspikar i elnätet.
Att säkringen löste när PSUn gick är inte något konstigt den kan jubla blivit ren kortis när den packade ihop..

Det jag kan tänka mig är att du möjligen har haft en något för liten PSU och där med långsamt men säkert knäckt den med överlast..

Kan ju tillägga att min har rullat sedan 2019 på samma RPI4 med hdd.

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Kan inte tänka mig att HA har något med en trasig PSU att göra, det är ju inte helt ovanligt att dessa går sönder vid tex åska eller strömspikar i elnätet.
Att säkringen löste när PSUn gick är inte något konstigt den kan jubla blivit ren kortis när den packade ihop..

Det jag kan tänka mig är att du möjligen har haft en något för liten PSU och där med långsamt men säkert knäckt den med överlast..

Kan ju tillägga att min har rullat sedan 2019 på samma RPI4 med hdd.
Nej, jag har egentligen också svårt att se att det skulle ha något med installationen av HA att göra. Men eftersom jag inte vet så..
Visst skulle det kunna vara så, men den första som rök är den jag fick med i start-paketet jag köpte. Specad till 5.1V/3A och det ska väl räcka till även med en SSD inkopplad.?
Vad har du för PSU till din?

Tror det är ett 4,5A

Är det ingen risk att skada pajen om man använder en laddare med högre strömstyrka?

j.f.s
Nej. Du kan ansluta ett powersupply som levererar rätt volt men 1000A. Det är förbrukaren som avgör hur många Ampere som går åt så att säga. Alltså, om Rasp Pi vill ha 5V och drar max 3A så kan du lugnt ansluta ett powersupply på 5V och 1000A.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Då behöver du nog en template sensor eller så för att få det som du vill, men den borde inte vara så svår.

Något liknande detta borde göra vad du vill:

{{ float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025', 'current_price' ) ) < ( ( float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025', 'average' ) ) - float( state_attr( 'sensor.nordpool_kwh_se3_sek_3_095_025', 'min' ) ) ) / 2 ) }}
Funkar klockrent - stort tack Jensa!(y)

P.S. Den skarpsynte har förstås genomskådat att det är ett medelvärde av average och min jag är ute efter och det beräknas ju som (average plus min)/2, inte minus...:geek::oops:
D.S.

Hej, har använt Domoticz sen 2014 efter att ha inspirerats av HEK. Började med z-wave enheter och har sedan 2019 lyft in allt fler Shelly.
Nu stöds inte de nya Shelly varianterna av Domoticz och sen har jag dessutom sen några år byggt ut mitt unifi nätt med protect och ett antal kameror.

Både Shelly & Protect har stabila integrationer i HA så nu tänkte jag ge mig på en flytt från Domoticz till HA.
Efter ett antal år med Domoticz och dess scriptlösning dzVents (som är ett tillägg till LUA) så har jag avnt mig vid att få till ganska kod effektiva automationer.

Nu försöker jag sakta bygga upp mina script i HA men hittar inte hur man styr "action" baserat på vad som var "trigger".

Det jag försöker få till är att använda alla kameror och dess "motion" som trigger, dvs 7 olika event som kan skjuta igång automationen. Sen vill jag beroende på vilken kamera som ser rörelse tända lite olika lampor.

Dvs olika action beroende på vilken kamera som var triggerr. Begriper att jag kan göra 7 automationer men det kommer bli svår överskådligt med tiden.

Har ni tips på länkar eller excempel så jag kan ta mig framåt?

A
Har massa zwave idag men funderar att gå över till Plejd. Dels kan man dimra 2 enheter från en puck, det finns vriddimmers och batterienheter.
Hur funkar det med HA? Är det lätt att få in gatewayen?

R
Johan1975z skrev:
Har massa zwave idag men funderar att gå över till Plejd. Dels kan man dimra 2 enheter från en puck, det finns vriddimmers och batterienheter.
Hur funkar det med HA? Är det lätt att få in gatewayen?
Är nog hyfsat enkelt. Men med plejd får du vara beredd på att det inte fungerar alls i framtiden. Plejd är ett stängt system.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.