387 217 läst · 4 671 svar
387k läst
4,7k svar
Home Assistant
D djac skrev:Sitter fast, har Tibber och elpriserna kommer ju in snyggt i HA, nu vill jag styra en switch till en varmvattenberedare baserat på elpriset. Min tanke är att slå på när priset är under dygnsmedel och tvärtom vid över, Tibber ger ju siffrorna som attribut.
Försöker hitta ett sätt att konfigurera en automation men får inte till det?
[bild]
Om man nu använder GUIt så är det bara att välja ett attribut. Funkar för både nummer och tillstånd.
Tja, jag kör HAos på en laptop. Har även en raspberry pi med ett antal 1-wire givare anslutna, vars värden skickas via nore-RED (som körs på raspberryn) till Influxdb cloud.
Hur får jag in dessa i ett lovelace i HA? Tänker att det bör gå att hämta datan från Influxdb och skapa en/flera nya entitys, som jag sen gör ett sensor card av. Detta antar jag att jag kan göra i node-RED som körs i HA?
Hur får jag in dessa i ett lovelace i HA? Tänker att det bör gå att hämta datan från Influxdb och skapa en/flera nya entitys, som jag sen gör ett sensor card av. Detta antar jag att jag kan göra i node-RED som körs i HA?
Antingen så hämtar du data ur InfluxDB precis som du säger med en InfluxDB-node, det fungerar på ungefär samma sätt som när du skriver till databasen, eller så skjuter du över data direkt till Node-RED på din HA-maskin. Det var länge sedan jag pillade med NR så jag har det inte i huvudet men jag har för mig att det finns kommunikationsnoder för att prata med NR på andra maskiner.
Nu ser jag attFn87 skrev:
Jag ser att jag missat att Tibber faktiskt gör en del av jobbet, ett attribut är Price Level och det verkar perfekt att använda. Då är egentligen min fråga om man via GUIt kan göra en automation så att en switch slås av om värdet är EXPENSIVE eller VERY_EXPENSIVE?Fn87 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
någon som lekt med en servo?
Måste skriva -100 till 100 för att nå ändlägen på den. Så långt funkar det.
Dock vill jag att -100 visas som värde 0 i HA ,att 0 visas som 35 och 100 visas som 70.
Servon styr en termostat på en elpatron.
Så jag vill ha möjligheten att ställa in temperaturen och ej -100 till 100. (Så det blir lättare för alla parter i familjen)
Dock vill jag att -100 visas som värde 0 i HA ,att 0 visas som 35 och 100 visas som 70.
Så jag vill ha möjligheten att ställa in temperaturen och ej -100 till 100. (Så det blir lättare för alla parter i familjen)
Du borde kunna göra en automation för att utifrån värdet på din input(temperaturen) ändra värdet som skickas till servon med value template.fgo skrev:någon som lekt med en servo?
I stil med detta:
value_template: {{ states('input.temperature') | float* 5.71 -100 }}
Där states() är entityn där du skriver in den temperatur du vill ha och sedan ekvationen för omvandling efter | int
Ekvationen "| float*5.71 -100"
-100 är startvärdet för servon och 5.71 är kvoten mellan ett steg i temp och ett steg får servon.
Automationens trigger blir då att temperatur inputen ändras.
Rackars vad snyggt!H halj skrev:Du borde kunna göra en automation för att utifrån värdet på din input(temperaturen) ändra värdet som skickas till servon med value template.
I stil med detta:
Där states() är entityn där du skriver in den temperatur du vill ha och sedan ekvationen för omvandling efter | int
-100 är startvärdet för servon och 5.71 är kvoten mellan ett steg i temp och ett steg får servon.
Då blir det kvällens projekt.
Återkommer om hur det gick
Nu fick jag till detH halj skrev:Du borde kunna göra en automation för att utifrån värdet på din input(temperaturen) ändra värdet som skickas till servon med value template.
I stil med detta:
Det tog lite längre än en kväll, det blir så när andra saker kommer mellan.
Kan bjuda på en kodsträng så kanske någon annan har nytta av det.
Kod:
alias: Servo temp convert
trigger:
- platform: state
entity_id: input_number.temp_elpatron
action:
- service: input_number.set_value
data_template:
entity_id: input_number.servo_control
value: '{{ trigger.to_state.state | float* 2.857 -100 }}'
Tyvärr kan jag inte prova funktionen fullt ut.
Det är viktigt att sätta kablarna rätt på en servomotor