H
C crazytok skrev:
Jag hade behövt lite hjälp. Är det någon här som är grym på HA och automatisering?

Jag har en vattensensor som visar aktuell vattenförbrukning ”L/h” samt en sensor som visar Total vattenförbrukning ”L”. Denna datan uppdateras 1gg/min. (tror jag :thinking:)

Jag hade velat skapa en sensor (eller två) som visar senaste förbrukning samt näst senaste förbrukning.

Några idéer?
Om du sparar värdet (state) på total förbrukning när den aktuella förbrukning slår om från 0 till inte 0 och sedan sparar total förbrukning igen då aktuella förbrukningen blir 0 igen.
Och slutligen tar differensen mellan dessa?

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
H halj skrev:
Om du sparar värdet (state) på total förbrukning när den aktuella förbrukning slår om från 0 till inte 0 och sedan sparar total förbrukning igen då aktuella förbrukningen blir 0 igen.
Och slutligen tar differensen mellan dessa?
Exakt något sådant jag tänkte mig! Det låter som en vettig lösning… kan man skapa en sådan automation via HA gui? Har väldigt dålig koll på hur/vad man kan göra den vägen..

Det går absolut. Jag skulle göra det i yaml men GUIt bör klara det.

Helpers
Input number "sparad förbrukning"
Input boolean "mäter"

Sensorer (jag brukar köra sånt här med MQTT sensorer för att slippa använda APIt)
Senast förbrukning
Näst senast förbrukning

Automation 1
Om aktuell förbrukning större än 0 och input boolean mäter är false

spara total förbrukning till input number sparad förbrukning och sätt input boolean mäter till true.

Automation 2
Om aktuell förbrukning är 0 och input boolean mäter är true

kopiera datan från sensor senast förbrukning till sensorn näst senast förbrukning

ta total förbrukning - sparad förbrukning och uppdatera sensorn senaste förbrukning med resultatet

Sätt input boolean mäter till false

Redigerat:
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Grymt, tack jag ska prova detta! :)

J
C crazytok skrev:
Det lät ju jädrigt spännande, det får jag prova!
Hur har det gått? :D

Har tyvärr inte hunnit testa ännu! :(

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Fn87 Fn87 skrev:
Det går absolut. Jag skulle göra det i yaml men GUIt bör klara det.

Helpers
Input number "sparad förbrukning"
Input boolean "mäter"

Sensorer (jag brukar köra sånt här med MQTT sensorer för att slippa använda APIt)
Senast förbrukning
Näst senast förbrukning

Automation 1
Om aktuell förbrukning större än 0 och input boolean mäter är false

spara total förbrukning till input number sparad förbrukning och sätt input boolean mäter till true.

Automation 2
Om aktuell förbrukning är 0 och input boolean mäter är true

kopiera datan från sensor senast förbrukning till sensorn näst senast förbrukning

ta total förbrukning - sparad förbrukning och uppdatera sensorn senaste förbrukning med resultatet

Sätt input boolean mäter till false
Ok, säkert en jättedum fråga men jag är verkligen noob på automationerna....

Det går att skapa en input boolean via gui, men om jag förstår dig rätt så vill vi att denna skall visa ett state som "Av/På" om vatten flödar eller inte? Men hur får jag den att göra det? Skapar jag en input boolean så visar den ju inte per automatik om vattnet är Av eller På?

Om du har möjlighet att ge mig lite yaml kod istället så tror jag det blir lättare.... jag förstår mig inte på gui't! :crysmile:

H
C crazytok skrev:
Ok, säkert en jättedum fråga men jag är verkligen noob på automationerna....

Det går att skapa en input boolean via gui, men om jag förstår dig rätt så vill vi att denna skall visa ett state som "Av/På" om vatten flödar eller inte? Men hur får jag den att göra det? Skapar jag en input boolean så visar den ju inte per automatik om vattnet är Av eller På?
Input boolean mäter ändras via automationen. Den berättar om det pågår en mätning eller inte.
Den sätts av automationen 1 till True när aktuell förbrukning är större än 0 och input boolean mäter är False.

Automation 2 startar när aktuell förbrukning är lika med 0 och input boolean mäter är True.
Alltså att det har slutat flöda vatten medans mätning pågår.

Automation 2 sätter slutligen input boolean mäter till False för att visa att det inte pågår någon mätning längre.

• Gilla
Fn87
  • Laddar…
H halj skrev:
Input boolean mäter ändras via automationen. Den berättar om det pågår en mätning eller inte.
Den sätts av automationen 1 till True när aktuell förbrukning är större än 0 och input boolean mäter är False.

Automation 2 startar när aktuell förbrukning är lika med 0 och input boolean mäter är True.
Alltså att det har slutat flöda vatten medans mätning pågår.

Automation 2 sätter slutligen input boolean mäter till False för att visa att det inte pågår någon mätning längre.
En mycket bra förklaring.

• Skärmdump av användargränssnittet för att skapa en ny automatisering i Home Assistant-programvaran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Sitter fast, har Tibber och elpriserna kommer ju in snyggt i HA, nu vill jag styra en switch till en varmvattenberedare baserat på elpriset. Min tanke är att slå på när priset är under dygnsmedel och tvärtom vid över, Tibber ger ju siffrorna som attribut.

Försöker hitta ett sätt att konfigurera en automation men får inte till det?

Graf över elpriser med historik och attribut för energiförbrukning och prisnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

richardtenggren
Funkar det att importera värden från Tibber även om man inte köper el hos dem? Känns ju lite surt att man inte får se historik när man inte köper elen av dem, men samtidigt förstår jag dem.

D
richardtenggren richardtenggren skrev:
Funkar det att importera värden från Tibber även om man inte köper el hos dem? Känns ju lite surt att man inte får se historik när man inte köper elen av dem, men samtidigt förstår jag dem.
Det tror jag inte, man måste ha konto och det får man när man signar upp, hos Greenly kan man ha konto utan att vara kund och de ska man kunna hämta :https://github.com/linsvensson/sensor.greenely . Sen kanske man kan hämta från nordpool direkt på något sätt, tror de gör det i detta projektet: https://automatiserar.se/termostat-for-smarta-hem/

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
richardtenggren
D djac skrev:
Det tror jag inte, man måste ha konto och det får man när man signar upp, hos Greenly kan man ha konto utan att vara kund och de ska man kunna hämta :[länk] . Sen kanske man kan hämta från nordpool direkt på något sätt, tror de gör det i detta projektet: [länk]
Alltså jag har ju konto, kör ju redan en Pulse från Tibber, trodde det var det du gjorde också :)

D
richardtenggren richardtenggren skrev:
Alltså jag har ju konto, kör ju redan en Pulse från Tibber, trodde det var det du gjorde också :)
Ja mne då så, har du ett konto så bör det funka, det finns det en integration för! :)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.