B
Ok, så här fungerar det. Så länge du använder en IP-adress för att komma åt din HA via https så kommer webläsaren klaga då man inte ställer ut certifikat på IP-adresser.
Att det inte blev någon skillnad för att du avaktiverade DuckDNS beror på att det bara är en DNS-pekning till din publika IP-adress. Det du ser när du klickar på cert-ikonen i adressfältet är det certifikat som HA är inställt att använda och som skapats mha DuckDNS..
Vill du slippa att webbläsaren klagar på ditt certifikat så behöver du dels surfa till din HA via någon adress. Den adressen måste ha ett matchande certifikat, samma FQDN (fully qualified domain name) på adressen till HA som på certet. Använder du ett egengeneretat certifikat, för ex homeassistant.local, så måste du göra det betrott i din webbläsare/enhet.
 
  • Gilla
SBTJohansson och 1 till
  • Laddar…
Men oavsett om man har ett self-signed snakeoilcert så borde man väl kunna välja i webbläsaren även på en iPhone att man är medveten om riskerna och vill gå vidare?

Eller tycker Apple att deras användare är för dumma för att fatta såna beslut på egen hand?
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Men oavsett om man har ett self-signed snakeoilcert så borde man väl kunna välja i webbläsaren även på en iPhone att man är medveten om riskerna och vill gå vidare?

Eller tycker Apple att deras användare är för dumma för att fatta såna beslut på egen hand?
Jadu, det senare är nog inte orimligt :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Ok, så här fungerar det. Så länge du använder en IP-adress för att komma åt din HA via https så kommer webläsaren klaga då man inte ställer ut certifikat på IP-adresser.
Att det inte blev någon skillnad för att du avaktiverade DuckDNS beror på att det bara är en DNS-pekning till din publika IP-adress. Det du ser när du klickar på cert-ikonen i adressfältet är det certifikat som HA är inställt att använda och som skapats mha DuckDNS..
Vill du slippa att webbläsaren klagar på ditt certifikat så behöver du dels surfa till din HA via någon adress. Den adressen måste ha ett matchande certifikat, samma FQDN (fully qualified domain name) på adressen till HA som på certet. Använder du ett egengeneretat certifikat, för ex homeassistant.local, så måste du göra det betrott i din webbläsare/enhet.
OK, men detta: jag kan ansluta till både Proxmox och HA via Tailscale på desktopen. Via iphonens webläsare bara till Proxmox, När jag gör det varnar ios för för osäker anslutning men jag kan välja att ansluta ändå, mot HA går det inte alls. Varför denna skillnad?
 
B
S SBTJohansson skrev:
OK, men detta: jag kan ansluta till både Proxmox och HA via Tailscale på desktopen. Via iphonens webläsare bara till Proxmox, När jag gör det varnar ios för för osäker anslutning men jag kan välja att ansluta ändå, mot HA går det inte alls. Varför denna skillnad?
Lurigt... Prova om det funkar att köra i en InPrivate-flik på iOS
 
  • Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
B breakman skrev:
Lurigt... Prova om det funkar att köra i en InPrivate-flik på iOS
Det funkar!
 
B
S SBTJohansson skrev:
Det funkar!
Då låter det som det är dags att rensa webbhistoriken.
 
B breakman skrev:
Då låter det som det är dags att rensa webbhistoriken.
B breakman skrev:
Då låter det som det är dags att rensa webbhistoriken.
Yes!, nu funkar det från webläsaren. Då är bara frågan varför appen inte fungerar
 
Skärmdump av en varningsmeddelande om ogiltigt servercertifikat på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det nån här som lyckas med Tailscale via HA-appen på ios?
 
S SBTJohansson skrev:
nu funkar det från webläsaren. Då är bara frågan varför appen inte fungerar
Är det inte bara så att appen helt enkelt inte accepterar ett "self-signed snakeoilcert" medan man i webläsaren kan gör undantag och godkänna det?
 
Troligen.
 
Testade med en fräsch installation i qemu/kvm, i den går det att ansluta via Tailscale i appen, ska testa att lägga upp en extra duckdns-domän på den också, tveksam till om det gör nån skillnad...
 
D
Någon som kan tipsa?
Jag skulle vilja få till en energimätare i stapelform där totala elförbrukningen hämtas från tex Greenely och där de energimätare jag har bli del av stapeln, dvs man kan se varje brukares del av totalen, någon som sett något sådant man kan kopiera?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Någon som kan tipsa?
Jag skulle vilja få till en energimätare i stapelform där totala elförbrukningen hämtas från tex Greenely och där de energimätare jag har bli del av stapeln, dvs man kan se varje brukares del av totalen, någon som sett något sådant man kan kopiera?
Varför gå via Greenely? Du har väl en huvudmätare som du kan mäta förbrukningen på? HA har allt enkelt inbyggt i Energy modulen som du vill uppnå förutom att hämta totalen från någon websida
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.