D
R rasse123 skrev:
Varför gå via Greenely? Du har väl en huvudmätare som du kan mäta förbrukningen på? HA har allt enkelt inbyggt i Energy modulen som du vill uppnå förutom att hämta totalen från någon websida
Det tror jag iofs inte är något problem, Greenely blir en sensor som jag inte ser något hinder mot att lägga in i energimodulen men menar du att det redan finns ett sånt diagram tillgängligt?

Jag har en mätare idag men den missar lite förbrukning pga placering så jag kan testa redan nu isf?

Energydash visar totalen och separata konsumenter. För att lösa det du önskar så lär du behöva titta på någon av community pluginen som finns, ajax graph eller mini graf, alternativt köra grafana.

• Gilla
djac
  • Laddar…
j.f.s
S SBTJohansson skrev:
bilder[bild] [bild]
Fick detta på min installation. Tömde cookies och historik i browsern så funkade det igen. (y)
Edit: såg nu att den delen var löst. Appen fick jag ta bort configen från och skapa en ny anslutning

• Gilla
SBTJohansson
  • Laddar…
É
En nybörjarfråga här… Jag har Aeotec z stick 5+ och jag tror jag lyckas para ihop lite enheter. Jag tar stickan till en enhet och på blinket tolkar jag det som de känner av varandra. Blåa blinket stannar upp lite. Men inget dyker upp sen i Home assistant. Finns en ikon man kan klicka på som jag tror ska rita upp allt med antal hopp etc (Network graph) men den visar bara controllern.
Missar jag nåt grundläggande?
Kan man para ihop dem trots att de ej stöds? Jag har gjort på fyra olika märken, men vet förstås inte om de är kompatibla. Den ena är en Aeotec energimätare som indikerar att den parats ihop men just den vet jag inte än om de når varandra.
Jag har startat om hela datorn med.

É
Nu börjar det hända saker så kanske kommer vidare ändå. Jag tog bort ”Disable MQTT Gateway” och nu börjar den upptäcka enheter. Det kanske inte är meningen man ska använda ”Z-wave JS to MQTT”?

Ang mina problem med Tailscale så har det löst sig. En äldre version av addon "Terminal & SSH" lämnade en del skräp i min configuration.yaml som låg kvar trots avinstallerat. Nu funkar allt som det ska.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
J
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
H
J Jocke Best skrev:
Måste tipsa om det ypperliga addonet Adguard. Kört det i två dagar nu. Går lätt att installera i den enhet Home assistant ligger på. Sedan lägger man in en ny DNS i sin router, och vips slipper alla klienter på nätverket all reklam, plus flera andra fördelar, tex mindre spårning och malware.
[länk]
Hur skiljer sig detta mot pihole?

É
H halj skrev:
Jag kan inget om detta men blev nyfiken på att använda så sökte lite. Står att pihole utgått och adguard var en bra ersättare? Om man pratar tillägg för Home assistant.

J Jocke Best skrev:
Måste tipsa om det ypperliga addonet Adguard. Kört det i två dagar nu. Går lätt att installera i den enhet Home assistant ligger på. Sedan lägger man in en ny DNS i sin router, och vips slipper alla klienter på nätverket all reklam, plus flera andra fördelar, tex mindre spårning och malware.
[länk]
Det lät ju jädrigt spännande, det får jag prova!

J
H halj skrev:
Pihole har inte finesser som att blocka malware etc och Adguard har ett bättre gränssnitt. Dock märkte jag nyss att Netflix inte tyckte om"proxy". Måste hitta ett sätt att öppna upp för det.

Jag hade behövt lite hjälp. Är det någon här som är grym på HA och automatisering?

Jag har en vattensensor som visar aktuell vattenförbrukning ”L/h” samt en sensor som visar Total vattenförbrukning ”L”. Denna datan uppdateras 1gg/min. (tror jag :thinking:)

Jag hade velat skapa en sensor (eller två) som visar senaste förbrukning samt näst senaste förbrukning.

Några idéer?

När state förändras finns alltid föregående värde kvar i automationen. Frågan är hur värdefullt det blir om den uppdateras 1g per minut eftersom det kommer innebära att du aldrig får ett värde som innehåller mer än en minuts användning.

Förstår jag dig rätt att du vill ha en sensor som visar hur mycket kvällsduschen använde och vad tvättmaskinen använde innan det?

Tidsrymder är väldigt mycket enklare, då använder man bara utility meter.

Edit: det går givetvis att lösa men det blir rätt komplex. För första gången skulle jag rekommendera NodeRED om du inte är duktig på programmering.

J
J Jocke Best skrev:
Pihole har inte finesser som att blocka malware etc och Adguard har ett bättre gränssnitt. Dock märkte jag nyss att Netflix inte tyckte om"proxy". Måste hitta ett sätt att öppna upp för det.
Verkar som det var vpn på. Hade inte med Adguard att göra

C crazytok skrev:
Jag hade behövt lite hjälp. Är det någon här som är grym på HA och automatisering?

Jag har en vattensensor som visar aktuell vattenförbrukning ”L/h” samt en sensor som visar Total vattenförbrukning ”L”. Denna datan uppdateras 1gg/min. (tror jag :thinking:)

Jag hade velat skapa en sensor (eller två) som visar senaste förbrukning samt näst senaste förbrukning.

Några idéer?
Du skulle kanske kunna få till det med ”powercal” ganska flexibel med skalning och storhet. Finns i HACS

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.