387 245 läst · 4 671 svar
387k läst
4,7k svar
Home Assistant
Det tror jag iofs inte är något problem, Greenely blir en sensor som jag inte ser något hinder mot att lägga in i energimodulen men menar du att det redan finns ett sånt diagram tillgängligt?R rasse123 skrev:
Jag har en mätare idag men den missar lite förbrukning pga placering så jag kan testa redan nu isf?
En nybörjarfråga här… Jag har Aeotec z stick 5+ och jag tror jag lyckas para ihop lite enheter. Jag tar stickan till en enhet och på blinket tolkar jag det som de känner av varandra. Blåa blinket stannar upp lite. Men inget dyker upp sen i Home assistant. Finns en ikon man kan klicka på som jag tror ska rita upp allt med antal hopp etc (Network graph) men den visar bara controllern.
Missar jag nåt grundläggande?
Kan man para ihop dem trots att de ej stöds? Jag har gjort på fyra olika märken, men vet förstås inte om de är kompatibla. Den ena är en Aeotec energimätare som indikerar att den parats ihop men just den vet jag inte än om de når varandra.
Jag har startat om hela datorn med.
Missar jag nåt grundläggande?
Kan man para ihop dem trots att de ej stöds? Jag har gjort på fyra olika märken, men vet förstås inte om de är kompatibla. Den ena är en Aeotec energimätare som indikerar att den parats ihop men just den vet jag inte än om de når varandra.
Jag har startat om hela datorn med.
Ang mina problem med Tailscale så har det löst sig. En äldre version av addon "Terminal & SSH" lämnade en del skräp i min configuration.yaml som låg kvar trots avinstallerat. Nu funkar allt som det ska.
Måste tipsa om det ypperliga addonet Adguard. Kört det i två dagar nu. Går lätt att installera i den enhet Home assistant ligger på. Sedan lägger man in en ny DNS i sin router, och vips slipper alla klienter på nätverket all reklam, plus flera andra fördelar, tex mindre spårning och malware.
https://community.home-assistant.io/t/home-assistant-community-add-on-adguard-home/90684
https://community.home-assistant.io/t/home-assistant-community-add-on-adguard-home/90684
Hur skiljer sig detta mot pihole?J Jocke Best skrev:
Det lät ju jädrigt spännande, det får jag prova!J Jocke Best skrev:
Jag hade behövt lite hjälp. Är det någon här som är grym på HA och automatisering?
Jag har en vattensensor som visar aktuell vattenförbrukning ”L/h” samt en sensor som visar Total vattenförbrukning ”L”. Denna datan uppdateras 1gg/min. (tror jag )
Jag hade velat skapa en sensor (eller två) som visar senaste förbrukning samt näst senaste förbrukning.
Några idéer?
Jag har en vattensensor som visar aktuell vattenförbrukning ”L/h” samt en sensor som visar Total vattenförbrukning ”L”. Denna datan uppdateras 1gg/min. (tror jag )
Jag hade velat skapa en sensor (eller två) som visar senaste förbrukning samt näst senaste förbrukning.
Några idéer?
När state förändras finns alltid föregående värde kvar i automationen. Frågan är hur värdefullt det blir om den uppdateras 1g per minut eftersom det kommer innebära att du aldrig får ett värde som innehåller mer än en minuts användning.
Förstår jag dig rätt att du vill ha en sensor som visar hur mycket kvällsduschen använde och vad tvättmaskinen använde innan det?
Tidsrymder är väldigt mycket enklare, då använder man bara utility meter.
Edit: det går givetvis att lösa men det blir rätt komplex. För första gången skulle jag rekommendera NodeRED om du inte är duktig på programmering.
Förstår jag dig rätt att du vill ha en sensor som visar hur mycket kvällsduschen använde och vad tvättmaskinen använde innan det?
Tidsrymder är väldigt mycket enklare, då använder man bara utility meter.
Edit: det går givetvis att lösa men det blir rätt komplex. För första gången skulle jag rekommendera NodeRED om du inte är duktig på programmering.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Du skulle kanske kunna få till det med ”powercal” ganska flexibel med skalning och storhet. Finns i HACSC crazytok skrev:Jag hade behövt lite hjälp. Är det någon här som är grym på HA och automatisering?
Några idéer?