435 736 läst · 5 118 svar
436k läst
5,1k svar
Home Assistant

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
@Storsockret, glömde fråga vad du försöker göra som typ skicka ett meddelande när den kört färdigt eller liknande?
P PsychoCheF skrev:
Det jag ville göra var att när den dammsugit klart så ska den åka direkt till sopkorgen (S5 max har ingen självtömningsstation) och vänta där. Då kan man tömma behållaren och sen trycka på den fysiska hem-knappen på dammsugaren.Boilerplate4U skrev:
Det jag hade på plats var just att den gör det när den kommer tillbaka till dockan, men då blir det att den först åker tillbaka, stannar, sen varvar upp igen och åker iväg. Kändes trevligare att få den att åka direkt istället.
Men det funkade som sagt att köra en trigger på just last clean end, jag överkomplicerade det bara i onödan när jag tänkte att jag behövde ytterligare parametrar på triggern. Men nu är det iaf klar. Var tvungen att slänga in både ett paus-kommando för dammsugaren då den inte ville avbryta åkturen tillbaka till dockan för ny destination annars, och vänta några sekunder mellan paus och goto target för att den inte verkade snappa upp kommandon för tätt inpå varandra
action:
- service: vacuum.pause
target:
entity_id: vacuum.s5_max
data: {}
- delay:
hours: 0
minutes: 0
seconds: 5
milliseconds: 0
- service: vacuum.send_command
target:
entity_id: vacuum.s5_max
data:
command: app_goto_target
params:
- 20000
- 23000
Nja, jag behöver veta datum och klockslag som uppgraderingen gjordes. Vill få koll på om en sensor slutade fungera i samband med uppgraderingen eller inte.S sjoelund skrev:
Nix, inte i direkt samband med uppgraderingen. Har kollat lite snabbt på nätet men hittar bara andra som efterlyser en funktion där man kan se när man uppgraderat. Jag får väl plöja igenom loggfilerna och se om det kan gå att se där någonstans.nino skrev:
Det här kan ni säkert hjälpa mig med 🙂
Jag har en shelly1 som får spänning på sw när vp startar så jag kan se i HA om den går eller inte.
Jag skulle vilja samla in 2 temperaturer när pumpen stannar och lika när den startar.
Har 2 tempgivare på en shelly1 med addon.
Antingen att jag får ett meddelande via appen, ett mail eller att det sparas i nån databas eller liknande.
Start utomhustemp framledning
Stopp utomhustemp framledning
Märkvärdigare än så behöver det inte vara 🙂
Jag har en shelly1 som får spänning på sw när vp startar så jag kan se i HA om den går eller inte.
Jag skulle vilja samla in 2 temperaturer när pumpen stannar och lika när den startar.
Har 2 tempgivare på en shelly1 med addon.
Antingen att jag får ett meddelande via appen, ett mail eller att det sparas i nån databas eller liknande.
Start utomhustemp framledning
Stopp utomhustemp framledning
Märkvärdigare än så behöver det inte vara 🙂
Spontant känns det där komplicerat.
I grund och botten, för att få ett meddelande så räcker det med att ha en automation som vid ändring av state på SW skickar ett meddelande (till appen exempelvis) baserat på en mall: " Tidsstämpel SW Utetemp Framledningstemp”.
Samma automation skulle kunna spara framledning och ute temp i två input_number helpers. Dessa skulle då sparas varje gång SW ändras och genom att kombinera SW med input_number Ute och input_number framledning i valfri graf så kan du se temperaturen vid av/på.
ChatGPT har lyssnat lite för mycket på vissa nyckelord och gjort det svårt för sig själv.....
I grund och botten, för att få ett meddelande så räcker det med att ha en automation som vid ändring av state på SW skickar ett meddelande (till appen exempelvis) baserat på en mall: " Tidsstämpel SW Utetemp Framledningstemp”.
Samma automation skulle kunna spara framledning och ute temp i två input_number helpers. Dessa skulle då sparas varje gång SW ändras och genom att kombinera SW med input_number Ute och input_number framledning i valfri graf så kan du se temperaturen vid av/på.
ChatGPT har lyssnat lite för mycket på vissa nyckelord och gjort det svårt för sig själv.....
Jo det vete tusan om chatgpt är bästa stället för en lösning 🤔nino skrev:
Frågade HA's forum mha av Google och kanske den här tråden och den generiska termostaten.
https://community.home-assistant.io/t/thermostat-card-and-shelly-devices/521143/2
https://www.home-assistant.io/integrations/generic_thermostat/
Har aldrig labbat med en Shelly.