435 736 läst · 5 118 svar
436k läst
5,1k svar
Home Assistant
Jo jag tycker standardinställningarna i guiden ser helt ok ut.P PsychoCheF skrev:Dags för nattrapporten!
Fick igång OpenVpn servern på min router igen och efter lite fipplande med certifikat och andra svartkonster så verkar allt fungera som det ska.
Testade både "Openvpn Connect" samt "Openvpn for android" och den senare verkar ha betydligt fler inställningsmöjligheter, t.ex. kan man välja vilka appar som ska nyttja vpn eller inte.
Testade Samsungs enkla automationer för att ansluta till vpn utanför hemmawifi, men det fungerade inte med vpn via klientapp tyvärr, bara om vpnprofilen läggs till direkt i operativets vpn klient och den stödjer inte openvpn 🤔
Men det verkar fungera fint ändå med vpn alltid ansluten, så det spelar kanske inte så stor roll. (Med Asus Instant Guard fungerade det dåligt att glömma koppla ner den när man kom hem.)
Ska testa detta några dagar för att se hur allt beter sig.
Fungerar det bra kommer jag nog nöja mig med att det fungerar, annars blir nästa test Tailscale.
Någon säkerhetsgrej jag inte borde missa att ställa in (så många 😬) när man har sin egen vpn server, förutom ett vettigt lösenord?
❤️Återigen ett riktigt stort TACK till er alla som överöst mig med tips och möjligheter ❤️
Otroligt vilken kunskap som finns här, även om hälften av föreslagna lösningar går mig heelt över huvudet 🙈
https://www.asus.com/se/support/faq/1008713/
Min egen Asusrouter står i en stuga och övervintrar.
Klient/certifikat är lite pyssel och det är ju det som ger en säker anslutning.
Tailscale har jag inte testat eftersom jag blev nöjd med min routerlösning med både OpenVPN samt Wireguard inbyggt (Unifi Gateway Lite) men kan vara värt att testa så har du flera alternativ.
Enda nackdelen jag har stött på än så länge är att Adguard stängs av eller åtminstone inte funkar fullt ut på telefonen med vpn kopplingen aktiv.
Herrej**lar🤯 vad mycket annonser som var i vägen när jag läste lite nyheter imorse.
Internet går ju knappt att använda utan Adguard 😱
Jag antar att det problemet kommer kvarstå även med Tailscale?
Någon som kör Adguard i HA?
Känns spontant olämpligt att skicka all trafik från telefonen via vpn hem och sedan via HA, men det kanske inte spelar någon praktisk roll?
Lite off topic, men någon som provat Diversion adblocker i sin router?
https://www.snbforums.com/threads/diversion-5-1-3-the-router-ad-blocker-may-09-2024.88244/
Herrej**lar🤯 vad mycket annonser som var i vägen när jag läste lite nyheter imorse.
Internet går ju knappt att använda utan Adguard 😱
Jag antar att det problemet kommer kvarstå även med Tailscale?
Någon som kör Adguard i HA?
Känns spontant olämpligt att skicka all trafik från telefonen via vpn hem och sedan via HA, men det kanske inte spelar någon praktisk roll?
Lite off topic, men någon som provat Diversion adblocker i sin router?
https://www.snbforums.com/threads/diversion-5-1-3-the-router-ad-blocker-may-09-2024.88244/
Dags för Februaris utgåvor, 2025.2.0
Backupen fick stora förändringar.
Kryptering valbart och om man vill använda Google Drive eller MS OneDrive
Mycket om backupen i release notes.
https://www.home-assistant.io/blog/2025/02/05/release-20252/
Testing!
Backupen fick stora förändringar.
Kryptering valbart och om man vill använda Google Drive eller MS OneDrive
Mycket om backupen i release notes.
https://www.home-assistant.io/blog/2025/02/05/release-20252/
Testing!
Någon som kört HA Supervised eller HAOS i en VM i KVM på ARM?
Räcker det med 4GB minne att dela på om man också kör lite docker direkt på Ubuntu också?
Jag installerade ju om min SBC med Ubuntu 22.04 LTS + docket + KVM men då byggdes inte HAOS VM images för ARM, så det projektet lades på is.
Men det ska finnas ARM VM nu.
Kör HA container i docker fortfarande
Räcker det med 4GB minne att dela på om man också kör lite docker direkt på Ubuntu också?
Jag installerade ju om min SBC med Ubuntu 22.04 LTS + docket + KVM men då byggdes inte HAOS VM images för ARM, så det projektet lades på is.
Men det ska finnas ARM VM nu.
Kör HA container i docker fortfarande
Nja, tänkte väl dela 2GB till Ubuntu och 2GB till HAOS, men det borde väl funka då.
Någon som vet om man kan lyckas trigga på att en Roborocks last clean end har passerat X sekunder? Det står så här i gränssnittet men det är datum och tid när man kollar historiken.
Hade velat göra en automation som triggar när roboten är på väg tillbaka till dockan efter en körning och den där entityn verkar vara den som faktiskt uppdateras ganska omgående. Men andra förslag är välkomna.

Hade velat göra en automation som triggar när roboten är på väg tillbaka till dockan efter en körning och den där entityn verkar vara den som faktiskt uppdateras ganska omgående. Men andra förslag är välkomna.
Finns olika lösningar, men en är att trigga var femte sekund/minut (eller vilket intervall man vill ha) och sedan ett condition att kolla att skillnaden mellan nu och last clean är mer än X sekunder.Storsockret skrev:
Någon som vet om man kan lyckas trigga på att en Roborocks last clean end har passerat X sekunder? Det står så här i gränssnittet men det är datum och tid när man kollar historiken.
[bild]
https://community.home-assistant.io...r-state-is-greater-than-certain-value/75870/8

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Jag kanske har missuppfattat vad du är ute efter men fungerar det inte att bara trigga på 'Last clean end' ?Storsockret skrev:
Inga problem att låta något ligga och köra typ var femte sekund konstant? Känns "slösaktigt" när man inte dammsuger så oftatveksamt skrev:
Jo det var väl det jag hade hoppats på, men hur ska man sätta triggern? När last clean passerar 5 sekunder. Kanske går att köra när last clean end är mer än X sekunder men mindre än Y. Kanske bara har hjärnsläpp. Eller bara när den ändrar värde öht kanske funkar? Det borde den ju inte göra förrän den är klar.Boilerplate4U skrev:
edit* Ja det verkar ha funkat att bara köra denna
platform: state
entity_id:
- sensor.s5_max_last_clean_end
Då har jag lite annat att klura på istället
Redigerat:

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Om du vill ha en viss fördröjning innan något utförs kan du lägga till fördröjning i triggern:
Från GUI:
Från GUI:
- Settings > Automations > Create New Automation > Add Trigger > Device > Roborock > "Last clean end"
- Lägg till fördröjnig under "for __:__:__" (timmar:minuter:sekunder)
- Sedan vad du vill ska hända under "Then do" med "+ADD ACTION"
trigger:
. . .
. . .
action:
- delay:
seconds: 30 (eller 00:00:00, hours, minutes osv)
Redigerat:
De flesta automationer kör jag via Reactor, men där hade lösningen varit att trigga på Last Clean End ändras. Om det nu är ett datum & klockslag som är värdet.Storsockret skrev:
[bild]
Om du inte kan utgå från ovan kanske du kan trigga när den återvänt till dockan eller att laddning startat?