399 969 läst · 4 835 svar
400k läst
4,8k svar
Home Assistant
Jo, lägger jag till den i ui-lovelace med light.shellydimmer.xxx så får jag bara en on/off. För att dimma den behöver man klicka på den och få upp alla egenskaper där man kan dimma.
Om du vill kontrollera flera lampor med samma reglage så är det enklast att göra en light group:mexitegel skrev:
https://www.home-assistant.io/integrations/light.group/
Det går alldeles utmärkt, man får mappa den mot en light-switch: https://www.home-assistant.io/integrations/light.switch/mexitegel skrev:
Renoverare
· Bohuslän
· 194 inlägg
Ska snart slutföra bygget av växthusautomationen och börja trimma in de. Hass kommer styra en nodemcu som i sin tur tar in två flottörer som binary sensor ena i Vattentanken(ibc) för att inte köra pumpen torr och notifiera mig att vattnet håller på att ta slut. Den andra sitter i en av odlingsbackarna för att stanna när botten av backen är fylld med vatten. Nodemcu styr två pumpar. En huvudpump och en näringsdoseringspump som pumpar in näring på huvudvattensystemet efter intervall som ska ställa i hass. Sedan tar såklart temp och luftfuktigheten in med dht22 in i hass. Alla delar och kopplingslådan är utskrivet med min nya kärlek en 3d skrivare
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Antingen köper man arduino-grejer för 500 och fixar det, eller så köper man en begagnad Androidplatta för 500:- och gör en fräsch lovelace i HA som kan göra det + massa andra sakerC crazytok skrev:Är det någon som känner till en enhet med display som kan visa information från en sensor i Home Assistant? Tex temperatur eller något helt annat...
Hade velat ha en enkel digital lcd display som visar temperaturen på varmvattnet på bergvärmepumpen. Sedan ha en trådlös knapp bredvid för att aktivera lyxläget på pumpen. Hade varit otroligt smidigt att ha detta i badrummet!
Idéer någon?
Händer det något roligt hos er andra då??
Har satt upp ett 1wire-nät mot acktank och laddning för att mäta lite temperaturer. Hittade onödig cirkulation direkt
Så nu är skiktningen i tanken betydligt bättre.
I helgen installerade jag lite reläer för att styra det "dumma" FTX-aggregatet.
Nu går det ner i hastighet vid aktivt larm.
Ska lägga lite ytterligare automationer.
Tanken är att om utetemp är under medeltemp inomhus samt övertemperatur inomhus så forcerar aggregatet för att ventilera ut värmen på sommarnätterna. (nattkyla).
Försöker hitta en modul som kan ge 0-10V ut till aggregatet. Då kan jag även förskjuta börvärdet på tilluften. Tips uppskattas.
Har satt upp ett 1wire-nät mot acktank och laddning för att mäta lite temperaturer. Hittade onödig cirkulation direkt
Så nu är skiktningen i tanken betydligt bättre.
I helgen installerade jag lite reläer för att styra det "dumma" FTX-aggregatet.
Nu går det ner i hastighet vid aktivt larm.
Ska lägga lite ytterligare automationer.
Tanken är att om utetemp är under medeltemp inomhus samt övertemperatur inomhus så forcerar aggregatet för att ventilera ut värmen på sommarnätterna. (nattkyla).
Försöker hitta en modul som kan ge 0-10V ut till aggregatet. Då kan jag även förskjuta börvärdet på tilluften. Tips uppskattas.
Nja, lite stiltje just nu. Säsongen för utomhusprojekten är ju igång . Har dock upptäckt att jag inte kommer åt konfigurationsfilerna i HA längre. Misstänker att Rpin har käkat upp ännu ett minneskort. Har lessnat på det nu så allihop åker ut till hösten och så blir det en virtualiseringsserver istället.
Det var inte kul att höra.
Har lite samma erfarenhet sen Domoticz. Kasserade några minneskort då.
Övervakade inte du nibe pumpen med HA? Kan det vara loggen som skrev sönder kortet? Låter vettigt att köra det i virtuell arbetsmiljö.
Har lite samma erfarenhet sen Domoticz. Kasserade några minneskort då.
Övervakade inte du nibe pumpen med HA? Kan det vara loggen som skrev sönder kortet? Låter vettigt att köra det i virtuell arbetsmiljö.
Nja, det verkar vara något något knas med huvudkortet på niben så jag får inte kommunikationen med nibepi att fungera. Annars kunde man ju lätt misstänkt att det vore just loggarna som skrev sönder minneskortet.