407 188 läst · 4 920 svar
407k läst
4,9k svar
Home Assistant
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Jag började tröttna på prestandan på min Pi3, men flyttade in databasen på en MariaDB på "riktiga" servern.
Känns lite bättre.
Då kan jag skjuta på flytten ett tag till!
Känns lite bättre.
Då kan jag skjuta på flytten ett tag till!
Jag hoppas ni stänger av så inte HA loggar ALL historik? För då äter det snabbt upp SD kortet och databas filen blir gigantisk och då blir HA segare.
Logga bara det ni verkligen behöver historik på!
Logga bara det ni verkligen behöver historik på!
Hej,
Jag tänkte sätta upp MQTT med addon Mosquitto samt databasen InfluxDB.
Men kan man lägga databasen på en annan HD än vad HA ligger på?
Tänkte mig en extern USB SSD.
Detta bara för att inte blanda ihop HA och databasen.
Jag tänkte sätta upp MQTT med addon Mosquitto samt databasen InfluxDB.
Men kan man lägga databasen på en annan HD än vad HA ligger på?
Tänkte mig en extern USB SSD.
Detta bara för att inte blanda ihop HA och databasen.
Håller på att lära mig och flytta över automation till Home Assistant men fick ett problem när jag skulle börja köra Unifi controller som add_on, Fick inte antennerna att ansluta som de skulle och när jag började undersöka saken visade det sig att något i home assistant ligger och kör en delvis fungerande hemsida på port 8080 och i koden står det Domitizs. Även när jag gör en helt ny installation direkt från hassio image så finns denna sidan där. Vad är det och hur blir man av med den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har ett projekt jag vill göra, men har noll kunskap, så kan tagit vatten över Huvudet. har hittat en grund kod som jag vill använda.fgo skrev:
Sätter 8266 i RPI, men när jag väl ska skicka över datat så hittar den inte IP adress på esp
Får du in rätt data i 8266?
Hur är home assistant konfigurerad? Ser du ifall loggen visar nåt?
Jag har nån 8266 som ligger och snurrar. Den har jag på eget IP som HA hämtar och skickar data till.
Kan du ge lite mer info om vad du vill få till och länk till någon kod du använder?
Hur är home assistant konfigurerad? Ser du ifall loggen visar nåt?
Jag har nån 8266 som ligger och snurrar. Den har jag på eget IP som HA hämtar och skickar data till.
Kan du ge lite mer info om vad du vill få till och länk till någon kod du använder?
Är det någon här som har fått ingångarna på en Fibaro dimmer (FGD-212) att fungera?
Så långt ja kommit ska man slå på parameter 28 för att det ska skickas event, Men verkar inte få in något när jag tittar i openswave loggen och vet inte var de skulle hamna i home assistant.
Så långt ja kommit ska man slå på parameter 28 för att det ska skickas event, Men verkar inte få in något när jag tittar i openswave loggen och vet inte var de skulle hamna i home assistant.
https://github.com/Snipercaine/HA_Garage_Doors/blob/master/HA_Garage_Public_1.inofgo skrev:
Ska försöka bygga en auto garageport till min robotgräsklippare å hjärtat ska var en esp är tanken, så googlar lite för att hitta en form av kod jag kan försöka att bygga vidare på. Då jag inte har mkt kunskap om esp ännu.
Har esp inkopplad via usb på rpi. Följer guiden som man får inna på HA via ESPHOME.
efter jag gjort det testa jag validate får tummen upp... nu verkar det funka tror jag i allafall
Kör Home Assistant på en NUC med SSD så loggen är inget jätteproblem. Men eftersom jag väldigt sällan kollar där skulle jag vilja dra ner loggningen till ett minimum eller standardläge där viktiga eller kritiska händelser loggas.fgo skrev:
Har du eller någon annan ett tips på vad jag ska ändra för att få till det?