399 656 läst · 4 835 svar
400k läst
4,8k svar
Home Assistant
Är det någon som känner till en enhet med display som kan visa information från en sensor i Home Assistant? Tex temperatur eller något helt annat...
Hade velat ha en enkel digital lcd display som visar temperaturen på varmvattnet på bergvärmepumpen. Sedan ha en trådlös knapp bredvid för att aktivera lyxläget på pumpen. Hade varit otroligt smidigt att ha detta i badrummet!
Idéer någon?
Hade velat ha en enkel digital lcd display som visar temperaturen på varmvattnet på bergvärmepumpen. Sedan ha en trådlös knapp bredvid för att aktivera lyxläget på pumpen. Hade varit otroligt smidigt att ha detta i badrummet!
Idéer någon?
Renoverare
· Bohuslän
· 194 inlägg
Vad har du för omodern bergvärme som inte har en display som redan visar varmvattentemp?C crazytok skrev:Är det någon som känner till en enhet med display som kan visa information från en sensor i Home Assistant? Tex temperatur eller något helt annat...
Idéer någon?
Ja tydligen, trodde i min enfald att en så enkel produkt redan fanns. Men verkar inte så... är ju som en xiaomi mi temperatur och humidity mätare fast omvänd.
Men verkar som man får bygga allt själv här i livet!
Hittade detta: https://www.hackster.io/fablabeu/the-mrd-mqtt-remote-display-based-on-epaper-c5d0ae
Bygger på en Adafruit Feather med esp8266 och en e-ink display. Fördelen med e-ink är ju att dom är extremt strömsnåla då man bara behöver ström för att ändra vad som ska stå på displayen under ett par sekunder, sedan kan allt gå i standby igen men skärmen visar det den senast registrerade.
Frågan är om jag har kunskaper nog för att lösa det.... förmodligen inte!
Men verkar som man får bygga allt själv här i livet!
Hittade detta: https://www.hackster.io/fablabeu/the-mrd-mqtt-remote-display-based-on-epaper-c5d0ae
Bygger på en Adafruit Feather med esp8266 och en e-ink display. Fördelen med e-ink är ju att dom är extremt strömsnåla då man bara behöver ström för att ändra vad som ska stå på displayen under ett par sekunder, sedan kan allt gå i standby igen men skärmen visar det den senast registrerade.
Frågan är om jag har kunskaper nog för att lösa det.... förmodligen inte!
Hur ska den befintliga displayen på bergvärmepumpen förmedlas vidare till badrummet är frågan, där informationen återges samt styrning av pumpen.Rickard_nr1 skrev:
Har med tänkt på problemet men allt hade varit så mycket enklare om pumpen vore nätverksansluten, med något API tillgängligt. Visst skulle det väl gå att bygga någon extern avläsningsfunktion med kamera men känns lite mycket besvär med.
Måste ta tag i min Nibepi igen. Tilläggskortet med spänningsomvandlaren blev glödhet och misstänker att den brände 485-porten på pumpen, den ger inte 12v som jag antar borde ligga på stiften där?
Sorry för OT.
Sorry för OT.
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Mellan utgång 9 och 12 skall det nog göra det då det är GND och 12V för drivningen. Däremot från modbus A och B gör det inte det, då det är signalutgångarna.L Lenza skrev:
Jag får ut alla värden från värmepumpen in till Home Assistant och kan både se tempen för varmvatten samt aktivera lyxläge. Så görbart är det nog...n_sandstrom skrev:
Medlem
· Stockholms Län
· 694 inlägg
Då tycker jag controllern + skärmen du länkade ovan ser ut som en helt ok väg framåt.C crazytok skrev:
Personligen hade jag nog inte bemödat mig med MQTT utan kört rena REST-anrop, men det är för att jag har stenkoll på det ena men inte det andra, inte för att det är en objektivt bättre väg att gå.
Har nyligen installerat en Shelly dimmer och den ploppade upp så fint i HA, men är det någon som har ett enkelt trix hur man får lägger ett dimmerreglage direkt i lovelace utan att behöva klicka på enheten först?