T tompaah7503 skrev:
Vad är det du upplever som slött?
Uppstartstid och kameror främst, men även saker relaterat till home assistant. Jag skriver tex sensorvärden till influxdb och ritar grafer med grafana, och om man vill visa ett längre tidspann så tar det en evighet.

Har kört på en rpi3 tidigare och det var ungefär samma hastighet. En annan nackdel med nasen är att den vill uppdatera stup i kvarten och då blir det ofrivillig downtime. Kan dock rekommendera docker, oavsett hårdvara.

Velade mellan att köpa en rejälare intel-baserad nas eller en nuc, men det senare kändes mer pang för pengarna.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vilken version av Home Assistant kör du? Tycker att den blev betydligt snabbare på uppstart de senaste versionerna, vet inte riktigt när det hände men runt 0.100-releasen så tycker jag att det slutade göra så ont att starta om den. Och den hade konsekvent blivit slöare med tiden innan dess.

Ett annat tips är att skippa den inbyggda sqlite-databasen och köra en riktig mariadb-instans, det snabbar på något enormt framför allt i history, logbook och Home Assistants egna grafer.

Angående influxdb och Grafana så testade jag precis, det tog ca 4 sekunder att dra ut hela årets el-effekt och då är det 4 värden (totalt + varje fas), visst kändes det lite segt men om man tänker hur mycket data det är så känns det väl ändå ganska ok tycker jag. 2 sekunder att ta ut ett års temperaturdata, 5 mätvärden + 3 luftfuktighets.

Kör allt på en Synology DS716+II NAS i Docker.

• Gilla
scim
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vilken version av Home Assistant kör du? Tycker att den blev betydligt snabbare på uppstart de senaste versionerna, vet inte riktigt när det hände men runt 0.100-releasen så tycker jag att det slutade göra så ont att starta om den. Och den hade konsekvent blivit slöare med tiden innan dess.
Uppdaterade häromdan, 0.105 tror jag. På min är den så slö så en halvering av uppstartstiden ändå skulle kännas olidlig...

T tompaah7503 skrev:
Ett annat tips är att skippa den inbyggda sqlite-databasen och köra en riktig mariadb-instans, det snabbar på något enormt framför allt i history, logbook och Home Assistants egna grafer.
Jo, jag har gjort det också, främst pga jag hade problem med att HA aldrig rensade db-filen som växte till ofantliga storlekar. Det blev visserligen snabbare men det är fortfarande på gränsen till oanvändbart (det är också en anledning till att jag vill byta upp mig).

T tompaah7503 skrev:
Angående influxdb och Grafana så testade jag precis, det tog ca 4 sekunder att dra ut hela årets el-effekt och då är det 4 värden (totalt + varje fas), visst kändes det lite segt men om man tänker hur mycket data det är så känns det väl ändå ganska ok tycker jag. 2 sekunder att ta ut ett års temperaturdata, 5 mätvärden + 3 luftfuktighets.
Jag tänker inte ens försöka göra samma sak för att jämföra, för då för väl nasen cpusnörpen och tippar omkull. Jag fick dock upp hastigheten rejält genom att räkna ut momentan elförbrukning i Nodered och skicka till influxdb istället för att räkna ut det i influxdb utifrån total förbrukning.

T tompaah7503 skrev:
Kör allt på en Synology DS716+II NAS i Docker.
Den sparkar nog skiten ur min med sin Quad-Core Celeron. Min Qnap TS-231P tuffar ju på med en stackars Dual-Core ARM

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har precis fått in mina elmätare med modbus gränssnitt mot HA.
Tyvärr finns det inget register för senaste 24h etc. Det jag får ut är momentant samt ackumulerade värden.
Satt och läste lite och det verkar gå att beräkna i HA.
Är det någon här som gjort nåt liknande? Och kan sparka mig i rätt riktning.
Det jag vill visa (kWh):
Tot innevarande år
Tot månad
Tot vecka
Tot igår
Tot idag.

Det är bara att skapa en templatesensor för startvärdet och nuvärdet (t.ex början av dagen och dagens ackumulerade förbrukning). Sedan lägger du in en automation som nollställer startvärdet vid midnatt och en annan som uppdaterar ackumulerad förbrukning när värdet från mätaren uppdateras (eller vid ett visst intervall).

Jag skulle nog rekommendera göra beräkningen i nodered och uppdatera en sensor i ha med mqtt.

Om du använder influxdb borde du även kunna göra en query mot den databasen precis som grafana gör, det har jag dock aldrig testat.

• Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Uppdaterade häromdan, 0.105 tror jag. På min är den så slö så en halvering av uppstartstiden ändå skulle kännas olidlig...

Jo, jag har gjort det också, främst pga jag hade problem med att HA aldrig rensade db-filen som växte till ofantliga storlekar. Det blev visserligen snabbare men det är fortfarande på gränsen till oanvändbart (det är också en anledning till att jag vill byta upp mig).

Jag tänker inte ens försöka göra samma sak för att jämföra, för då för väl nasen cpusnörpen och tippar omkull. Jag fick dock upp hastigheten rejält genom att räkna ut momentan elförbrukning i Nodered och skicka till influxdb istället för att räkna ut det i influxdb utifrån total förbrukning.

Den sparkar nog skiten ur min med sin Quad-Core Celeron. Min Qnap TS-231P tuffar ju på med en stackars Dual-Core ARM
Hur lång tid tar det att boota upp om du raderar din databas och helt stänger av all loggning då?

C crazytok skrev:
Hur lång tid tar det att boota upp om du raderar din databas och helt stänger av all loggning då?
Ingen aning, det känns inte så intressant eftersom loggningen är en stor anledning till att jag använder HA. Har dock raderat databasen tidigare och har aldrig märkt av att det påverkat uppstartstiden.

Var mest det jag var ute efter, hur det påverkar uppstartstiden för dig. Bara för att lokalisera problemet! Tar du bort databasen så kan dom två första uppstarterna vara sega eftersom HA skall skapa den på nytt. Men sedan skall det flyta på.... jag hade provat för att se om det är där problemet ligger.

C crazytok skrev:
Var mest det jag var ute efter, hur det påverkar uppstartstiden för dig. Bara för att lokalisera problemet! Tar du bort databasen så kan dom två första uppstarterna vara sega eftersom HA skall skapa den på nytt. Men sedan skall det flyta på.... jag hade provat för att se om det är där problemet ligger.
Jag vet redan vad problemet är, långsam hårdvara. Tittar man i uppstartsloggen så är det dessutom inget speciellt som sticker ut, det är bara många olika plattformar och integrationer som ska sättas upp och det tar tid.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Aha, där ser man, jag visste inte att det fanns en ARM-version av Home Assistant till Docker.
Det är sannolikt som du säger att din NAS är för seg då. Jag förutsatte automatiskt att det var en Intel-NAS.
Då blir det nog kalasbra för dig med en ny maskin med en bättre propp i. :)

Home Assistant byter för övrigt namn på sina olika produkter.

Hass.IO -> Home Assistant
Home Assistant -> Home Assistant Core

Personligen tycker jag det är riktigt bra.

Tidigare har det varit rent förvirrande att prata om att man kör "Home Assistant". De flesta menar med det Hass.IO eftersom det verkar vara den flest använder. Men även den går att köra i Docker så det var inte direkt klarare att förtydliga "jag kör Home Assistant i Docker" vilken produkt man egentligen kör.

Jag kör, enligt den nya namnstandarden, Home Assistant Core i Docker. ;)

https://www.home-assistant.io/blog/2020/01/29/changing-the-home-assistant-brand/

T tompaah7503 skrev:
Aha, där ser man, jag visste inte att det fanns en ARM-version av Home Assistant till Docker.
Det är sannolikt som du säger att din NAS är för seg då. Jag förutsatte automatiskt att det var en Intel-NAS.
Då blir det nog kalasbra för dig med en ny maskin med en bättre propp i. :)
Det finns ARM-versioner av det mesta HA-relaterat lyckligtvis, kör deconz, telldusd, influxdb, grafana, ha och nodered i docker. Fick notis om att nucen fanns på mitt utlämningsställe nu, så då har man att göra i helgen :seenoevil:

T tompaah7503 skrev:
Home Assistant byter för övrigt namn på sina olika produkter.

Hass.IO -> Home Assistant
Home Assistant -> Home Assistant Core

Personligen tycker jag det är riktigt bra.

Tidigare har det varit rent förvirrande att prata om att man kör "Home Assistant". De flesta menar med det Hass.IO eftersom det verkar vara den flest använder. Men även den går att köra i Docker så det var inte direkt klarare att förtydliga "jag kör Home Assistant i Docker" vilken produkt man egentligen kör.

Jag kör, enligt den nya namnstandarden, Home Assistant Core i Docker. ;)

[länk]
Jag kör också Core, har aldrig förstått grejen med Hass.IO

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
För mig som alldeles nyss har hoppat på spåret, och valde just hass.io, så hängde valet en del på just otydliga namngivningar.

Home Assistant = pythonscript
Hass.io = ???
HassOs = allt packeterat i docker för en arm-plattform.

Nu blir det förhoppningsvis mer klarhet i vad som är vad :p

Nu har jag flyttat över allt till nucen, s*tan vilken skillnad! Kamerornas strömmar hoppar upp direkt, uppstartstiden är kanske 20 sek och grafana listar alla grafer (ca 50 sensorvärden) senaste året på några sekunder (tidigare tog det flera minuter och ofta kraschade grafana).

Det enda jag inte flyttat över är home assistants interna databas, så historiken där går fortfarande lite slött.

• Gilla
crazytok och 2 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Det är bara att skapa en templatesensor för startvärdet och nuvärdet (t.ex början av dagen och dagens ackumulerade förbrukning). Sedan lägger du in en automation som nollställer startvärdet vid midnatt och en annan som uppdaterar ackumulerad förbrukning när värdet från mätaren uppdateras (eller vid ett visst intervall).

Jag skulle nog rekommendera göra beräkningen i nodered och uppdatera en sensor i ha med mqtt.

Om du använder influxdb borde du även kunna göra en query mot den databasen precis som grafana gör, det har jag dock aldrig testat.
Visa bilaga 381903
Det löste sig... tror jag iaf.
Sensorerna räknar upp och det verkar stämma.
Så nu ska jag ge mig på senaste veckan och senaste månaden också :)

Tack för hjälpen @scim

• Skärmdump av energiförbrukningsgränssnitt med sensorvärden för kilowattimmar totalt och idag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.