[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Den verkar hamna i samma prisklass som de övriga förslagen. Jag antar att det går att skippa rörelsedelen och bara trigga på ljus?
Självklart. Det är olika entiteter i HA, så du kan trigga på en eller flera i kombination.

Jag har min i entrén, och triggar enkelt igång en lampa efter vi släckt för natten om någon kommer hem sent/rör sig i entrén och det är mörkt.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag antar att det går att skippa rörelsedelen och bara trigga på ljus?
Självklart. Man ställer ju in i HA vad som ska inträffa när/om varje enskild sensor har en viss status. Sen kan det ju, som sagt var, vara bra med en kombo - Tända när det blir mörkt, men släcka när svärmor närmar sig.

• Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det funkar säkert bra, men jag har svårt att se att något skulle kunna funka bättre än att tända och släcka baserat på exakt hur ljust det är?
För mig är det helt och hållet en ekonomisk fråga. Funktionerna för elevation i HA kostar ju oändligt mycket mindre än en ljussensor. :)

Så är det. Sensor = kostar i inköp, plus ett visst underhåll i att springa runt och byta batterier.

En enskild sensor är en baggis, men de har en tendens att bli många... :seenoevil:

/Fumble

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Fast man måste ju se till hur väl det funkar också.
Absolut kan något som funkar halvdant men är gratis föredras före något som kostar och fungerar bra, men att det skulle handla enbart om ekonomin köper jag inte. Då skulle man ju knappast ha installerat HA alls..

tveksamt tveksamt skrev:
Fast man måste ju se till hur väl det funkar också.
Absolut kan något som funkar halvdant men är gratis föredras före något som kostar och fungerar bra, men att det skulle handla enbart om ekonomin köper jag inte. Då skulle man ju knappast ha installerat HA alls..
Det är såklart en kombination av ekonomi och funktion och för mig är det inte värt de extra pengarna för den, enligt mig, lilla förbättring det skulle ge. Mitt smarta hem har naturligtvis kostat en massa pengar, men det betyder inte att alla behov är värda att lägga pengar på.

David Wallin David Wallin skrev:
Det är såklart en kombination av ekonomi och funktion och för mig är det inte värt de extra pengarna för den, enligt mig, lilla förbättring det skulle ge. Mitt smarta hem har naturligtvis kostat en massa pengar, men det betyder inte att alla behov är värda att lägga pengar på.
Absolut!
Så länge det fungerar tillfredsställande är ju en billigare lösning att föredra, och absolut att man satsar på att testa den först för att utvärdera!

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ett problem som jag tidigare har funderat över blev i dag på nytt aktuellt då jag insåg att vår centraldammsugare använts alldeles för länge utan tömning. Är det någon här som har en fungerande lösning (gärna enkel) på hur dammnivån kan övervakas och presenteras i HA? Jag har funderat på lite olika varianter: fotocell i behållaren, fjäderupphängd platta i botten med dörr-/fönstersensor, någon typ av lastcell.

• Vit hink överfull med grå dammtussar och skräp, golvmatta i bakgrunden, utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
N nwin skrev:
Ett problem som jag tidigare har funderat över blev i dag på nytt aktuellt då jag insåg att vår centraldammsugare använts alldeles för länge utan tömning. Är det någon här som har en fungerande lösning (gärna enkel) på hur dammnivån kan övervakas och presenteras i HA? Jag har funderat på lite olika varianter: fotocell i behållaren, fjäderupphängd platta i botten med dörr-/fönstersensor, någon typ av lastcell.
Jo det är nog svårlöst, tömde våran igår.
Om du kollar själva dammsugaren så är det sannolikt en "påse" i maskinen som ändrar läge när man kör, sen åker "påsen" ner när det inte är något sug.
Ett återkommande larm i kalendern, kanske var 3e månad är nog klart enklare.

J
Kanske en sån här ihop med en dörrsensor där man löder på kablarna där magneten annars kopplas mot? Sedan är det bara att anpassa med tyngder så den skickar signal när det börjar bli tungt nog för att vara fullt.
Annars kan man göra som killen i videon och köra med en annan load cell, och lösa det som han gör med sängen.
SEK 110.07 | Wide Measurement Platform Load Cell Scale Pressure Sensor Electronic Weight Weighing Sensor 1kg 2kg 10kg 20kg 40kg 80kg
https://a.aliexpress.com/_mL44d7k

Redigerat:
Kalendern är ju helt klart enklast och fyller sin funktion, om än något trubbigt beroende på hur ofta man dammsugar och andra variabler. Sedan måste man ju bara gilla tanken på att försöka hitta en mer sofistikerad teknisk lösning :D. Tack för uppslagen så här långt!

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Lastcell skulle jag köra på.
HX711 med en ESP32 och ESPHome är nästan löjligt enkelt att hantera i HA.

Kit med HX711 och cell/celler får man hem på någon dag via Amazon för 1-300kr beroende på vilken vikt/modell man vill ha.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
N nwin skrev:
Kalendern är ju helt klart enklast och fyller sin funktion, om än något trubbigt beroende på hur ofta man dammsugar och andra variabler. Sedan måste man ju bara gilla tanken på att försöka hitta en mer sofistikerad teknisk lösning :D. Tack för uppslagen så här långt!
Jo jag klurade själv på det hela och det är sannolikt även "orkan" i burken när den körs.
Tog ett snabbfoto på min och en sak jag funderade på är en mekanisk nivåvippa som inte stör påsen?
Dammsugare tömmer innehåll i hink genom filterpåse i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har centraldammsugare ingen indikering alls för när det är dags att tömma? Det låter rätt dumt, men det är klart, det är ju väldigt få vanliga dammsugare som har det också...

David Wallin David Wallin skrev:
Har centraldammsugare ingen indikering alls för när det är dags att tömma? Det låter rätt dumt, men det är klart, det är ju väldigt få vanliga dammsugare som har det också...
Det är nog konstruktionen i sig själv som gjort att ingen kommit på ett bra sätt...
Sen "påsen" du ser på min bild åker då upp mot maskinen när det blir sug.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.