Går det inte att mäta differenstryck på några smarta ställen för att kunna räkna ut att påsen är full när flödet minskar?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Går det inte att mäta differenstryck på några smarta ställen för att kunna räkna ut att påsen är full när flödet minskar?
Det vete tusan, jag har en Beam centraldammsugare och den är mycket kraftfull.
Svårt att hitta vart man skulle mäta?
Men man borde se det med en ström/effektmätning om det är fullt för då borde strömmen öka?

Ingen påse i min. Dammet hamnar ner i "burken" som syns på bilden. Ett problem som jag ser med att placera någon typ av sensor i behållaren är om det blir svårt att kommunicera med den i en plåtburk, förutsatt att man hittar en lösning som också hanterar orkanen.

J
Därför ska du köra med lastcell :cool:

K
Räkna drifttimmar med elmätare? Eller om man stoppar in en givare så kan elmätaren koppla från givarens larm när dammsugaren är igång.

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
Har nyligen dragit igång en HA och börjat peta in lite olika prylar i den. Tänkte övervaka panna och ack.tankar och behöver då i första hand ett gäng termometrar. Hur hade ni gjort på enklast sätt? Vill ju helst kunna få in 5-8 mätvärden/temperaturer in till HA men vill helst inte ha batteridrivna sensorer. Alla sensorer kommer att vara i pannrummet så de skulle kunna vara kabelanslutna till nån pryl som skickar värdena med på lämpligt sätt till HA.
Har nån gjort nåt sånt? Tips på sensorer?

Shelly med nya addon där får man väl in 5

D Dublin skrev:
Har nyligen dragit igång en HA och börjat peta in lite olika prylar i den. Tänkte övervaka panna och ack.tankar och behöver då i första hand ett gäng termometrar. Hur hade ni gjort på enklast sätt? Vill ju helst kunna få in 5-8 mätvärden/temperaturer in till HA men vill helst inte ha batteridrivna sensorer. Alla sensorer kommer att vara i pannrummet så de skulle kunna vara kabelanslutna till nån pryl som skickar värdena med på lämpligt sätt till HA.
Skulle kunna funka bra med en ESP32 som du kopplar sensorer till.

D Dublin skrev:
Jo jag har fyra DS18B20 givare i källaren men då mot en Z-wavemodul och Telldus och sen HA.
Precis som Nino skriver så finns Shelley och här är ett paket.
https://www.styrahem.se/p/682/paket-for-temperaturmatning-med-shelly-uni
Men den är bara för tre givare vad jag kan se.
Kommer nog fler tips.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
J
D Dublin skrev:
Vill du inte löda blir det svårt. Kanske en sån här? Den drivs även med USB och kopplas till en tuyahub eller ZigBee direkt i HA. Men dyrt och frågan är hur pass det går att få ett vettigt värde på tex rör med den klumpen. Blir kanske bara rummets temperatur om det inte följer med givare.
Check this out! https://amzn.eu/d/9DVwORE
Annars är detta en klassiker:

Redigerat:
David Wallin David Wallin skrev:
Skulle kunna funka bra med en ESP32 som du kopplar sensorer till.
Jo det funkar och man köper lösa DS18B20 sensorer.
https://www.styrahem.se/p/743

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Den här tänkte jag på
[länk]
Och en shelly plus
Jo det borde funka.
https://www.styrahem.se/p/816/expanderingsmodul-shelly-plus-addon
"Expanderingsmodulen gör att du kan koppla in olika givare till en Shelly Plus puck."
Sen då DS18B20 givarna
Det är sedan ett riktigt noggrannhetsarbete att sitta och pillra med kablarna till givarna....;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det borde funka.
[länk]
"Expanderingsmodulen gör att du kan koppla in olika givare till en Shelly Plus puck."
Sen då DS18B20 givarna
Det är sedan ett riktigt noggrannhetsarbete att sitta och pillra med kablarna till givarna....;)
Kopplat mina med wago

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.