B Bzr skrev:
Tack för en utförlig förklaring. (y)

Jag avser att byta ut elcentralen i ett hus från -84 med dvärgbrytare och jordfelsbrytare.
Det saknas skyddsjord i våra tre sovrum och jag trodde det var en självklarhet att skyddsjord måste dras för att få jfb att fungera för sovrummen också.

Har två barn som är 4 och 2 år och jag vet själv vad jag höll på med som barn och el och vill ej att de skadas.
Vet att jag som barn skruvade upp en hårtork medans den var inkopplad i uttaget och att jag fick en rejäl stöt samt att säkringen gick i rummet :sweat:.

En elektriker ska komma och se över anläggningen på torsdag och ge offert.
En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring. Förhoppningsvis har du plats i centralen men annars så sätter de den i en minikapsling vid sidan av.

B Bzr skrev:
Tack för en utförlig förklaring. (y)

Jag avser att byta ut elcentralen i ett hus från -84 med dvärgbrytare och jordfelsbrytare.
Det saknas skyddsjord i våra tre sovrum och jag trodde det var en självklarhet att skyddsjord måste dras för att få jfb att fungera för sovrummen också.

Har två barn som är 4 och 2 år och jag vet själv vad jag höll på med som barn och el och vill ej att de skadas.
Vet att jag som barn skruvade upp en hårtork medans den var inkopplad i uttaget och att jag fick en rejäl stöt samt att säkringen gick i rummet :sweat:.

En elektriker ska komma och se över anläggningen på torsdag och ge offert.
har du lust att delge delar av offerten så kan vi jämföra? Om du inte vill att det ska vara publikt, så skicka pm

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, 300 m² är ganska stort, men utbyggda delar måste väl ändå följa modern standard?
Men vi har inte sett huset, det har elektrikern.
Vill du ha en second opinion härifrån får du fota valda delar och lägga upp.
Hur gammalt är huset från början?
utbyggnaden är endast en takkåpa på övervåningen. När elen drogs fixade elektrikern några av eldragningarna i ”hallen” på övervåningen som gränsar till takkåpan. Han sa att det var en enorm röra och mycket hemmagjort. Inkommer med foto till veckan då det är lite lugnare i huset

huset är byggt 1978.

Jo, angående argumentet att skyddsjorden inte behövs om man har jordfelsbrytare så finns det exempel på scenarion där jordfelsbrytaren faktiskt inte fungerar även om den är mycket bra i installationen.

Låt säga att apparaten inte har sina utsatta delar anslutna till jord och fasen har kontakt mot den pga ett fel med isoleringen. Någon tar i apparaten och trycker den utsatta delen mot nollan så det blir kortslutning. Då fungerar faktiskt inte jordfelsbrytaren därför att personen och den utsatta delen blir så att säga en del av kretsen. När strömmen bryts nu beror på när säkringen löser ut vilket är betydligt långsammare än jordfelsbrytaren och det beror på avsäkringen.

Hade apparaten varit utrustad med skyddsjord så skulle strömmen tagit sin väg tillbaka genom jordledaren och redan då varit en sluten krets och säkringen snabbt löst ut. Då räcker det att fasen och den utsatta delen har kontakt med varandra oavsett om nollan är med i bilden eller ej.

Det är bra att lyssna på folk som har utbildning i ämnet.

Jag har varit med på platser med jordfel och även om uttaget hade avsäkring så hade det hunnit bli helt becksvart av kortslutningen. Hade en person fått en "kyss" där hade det naturligtvis kännts väldigt obehagligt.

Det är med dubbel kapsling är ingen garant för att apparaten inte kan bli spänningsförande om den går sönder pga olycka. Jag är lite oroad över att man inte drar fram jord i apparaterna även om de inte är tillverkade i ledande material men sen är jag ju yrkesskadad. Gemene man tänker inte så långt.

Drar vi fram kabel till en ny fast installerad apparat oavsett om den behöver jord eller ej så får den jord och jorden finns där på en plint. Jord är bra oavsett situation för att den tillför en extra ledare som kan få kontakt och bryta strömmen. Det finns en anledning till att det kallas skyddsledare.

L Lilla Yk skrev:
utbyggnaden är endast en takkåpa på övervåningen. När elen drogs fixade elektrikern några av eldragningarna i ”hallen” på övervåningen som gränsar till takkåpan. Han sa att det var en enorm röra och mycket hemmagjort. Inkommer med foto till veckan då det är lite lugnare i huset

huset är byggt 1978.
Tyvärr är det alltför vanligt att installationerna ser ut som hej kom och hjälp mig. Även elektriker slarvar tyvärr och det kan vara som natt och dag mellan olika elektriker även om de egentligen skall följa de regler som finns.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men i det fallet så ska väl säkringen gå, har det nått med en ev. jordfelsbrytare att göra?
Säkringen kanske går, det gör den om strömmen är större än säkringen t.ex. 10 ampere och det vill man inte ha genom kroppen. Jordfelsbrytare är väl på typiskt 20-40 milli ampere. Man kan väl dö av 50 mA eller lägre om jag minns rätt…

L Lilla Yk skrev:
har du lust att delge delar av offerten så kan vi jämföra? Om du inte vill att det ska vara publikt, så skicka pm
Jag kan återkomma när jag vet mer. Har sett att byta ut elcentral går på mellan 3000-15000.

Jonas_M Jonas_M skrev:
Säkringen kanske går, det gör den om strömmen är större än säkringen t.ex. 10 ampere och det vill man inte ha genom kroppen. Jordfelsbrytare är väl på typiskt 20-40 milli ampere. Man kan väl dö av 50 mA eller lägre om jag minns rätt…
Det största problemet är ström som går via hjärtat vilket kan få det att stanna då det kommer ur balans. Det kan uppstå skador vilket får kroppen också att sluta fungera. Genom hjärtat behövs inte speciellt mycket ström.

S SifVerT skrev:
En jordfelsbrytare är en billig livförsäkring. Förhoppningsvis har du plats i centralen men annars så sätter de den i en minikapsling vid sidan av.
Jag avser att byta ut hela centralen . Alla grupper är upptagna och den saknar DIN-skena.

• Full elcentral utan lediga grupper eller DIN-skena, med säkringar och skyltar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bzr skrev:
Jag kan återkomma när jag vet mer. Har sett att byta ut elcentral går på mellan 3000-15000.
Beror ju lite på storleken på installationen och skåpet och om det krävs ombyggnad av själva ledningarna.

• Gilla
Bzr
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Idag kom en elektriker hit och tittade på huset. Han rekommenderade att jorda hela huset, har mycket ojordade uttag. Vidare menade han att om jag gör så blir synergin, förutom att allt blir säkrare, att värdet på huset höjs.

Stämmer detta verkligen? Är eldragningen något man tittat på när man köper hus?
Det är ytterst få apparater som behöver jordade uttag nuförtiden, dock så skall kök,badrum,tvättstuga vara jordade men det är dom oftast även i gamla hus. En jordfelsbrytare är en bättre investering om det inte redan finns?

B Bzr skrev:
Jag avser att byta ut hela centralen . Alla grupper är upptagna och den saknar DIN-skena.
B Bzr skrev:
Fördelen är ju att nya centraler tar betydligt mycket mindre plats med sina dvärgbrytare. DIN saknar alla dessa gamla centraler med porslinssäkringar.

Det är svårt att uppskatta jobbets exakta kostnad utan inspektion men skulle tippa på 8000-10000 inklusive material om det inte blir större omständigheter.

• Gilla
Bzr
  • Laddar…
Jonas_M Jonas_M skrev:
Om den slår ifrån på över 30 mA så fungerar den inte enligt regelverket. I snitt brukar de klippa vid 23 mA har jag observerat. De får inte heller bryta vid för låg ström för det finns alltid små krypströmmar i anläggningar.

• Gilla
Jonas_M och 2 till
  • Laddar…
Men om vi håller oss till ämnet. Folk kollar alldeles för lite på saker som elsäkerhet så marknadsvärdet på huset påverkas troligtvis väldigt lite av avsaknad jordning. Det beror nog på okunskap.

Att apparater (dvs strömställare, vägguttag) ser nya och fräscha ut istället för gulnade påverkar intrycket betydligt mycket mer än om huset har helhetsjordning.

Skulle jag äga och bo i ett hus så skulle jag dock för min egen del jorda huset omgående. Finns inget skäl att inte helskydda bostaden med skyddsledare. Det är också normen idag. Idag potentialutjämnar man till och med bostäderna, dvs ser till att inget kan leda krypströmmar till att ta andra vägar via rör av metall, diskbänken eller VVB. Skärmade kablar med extra jordtråd ansluten till jord tar bort oönskad strålning. Ett hus är fullt av magnetfält som kan reduceras genom ordentlig jordning.

L LarsSt skrev:
Tack för en mycket bra genomgång!

En fråga dyker upp gällande metoden isolerad miljö. Mitt hus är byggt i början på 80-talet och har därmed ojordade uttag i de flesta rum. Men då jag har vattenburen värme är det ju knappast "isolerad miljö"? Elementen känns ju lika jordade som diskbänken. Fanns det något "undantag" för dem?
Något officiellt undantag fanns inte vad jag vet, utan man blundande, och hänvisade inofficiellt till att målarfärgen isolerade (om det inte är en skröna). Det är svårt att hålla ett isolerat rum isolerat. Det är väldigt lätt att av misstag förstöra en isolerade miljön. Förr fanns dessutom inte många elapparater, riskerna där var då mindre. Det är några anledningar till att denna skyddsmetod nu är förbjuden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.