S
Nissens Nissens skrev:
Du verkar inte veta hur en JFB fungerar. Har du en JFB installerad så kan du ta med handen direkt på en strömförande ledare utan att du får minsta skada. Så ja, en JFB skyddar det ett jordat uttag eventuellt gör, plus mycket mer.

Det är snarare du som lurar folk att tro att det gör någon nämnvärd skillnad att jorda uttagen. Med tanke på att det mesta man ansluter är dubbelisolerat numera så har jordningen i stort sett spelat ut sin roll.
Nä det är klart jag inte har någon koll på hur jordfelsbrytare fungerar :crysmile:

Du borde läsa på om tvåfelsprincipen istället :)
Jordfelsbrytare är inte en ersättare för jordade uttag, vad du än vill försöka lura i folk.

MultiMan
En jordfelsbrytare är knappast så ofelbar som @Nissens vill mena. Den mäter ju bara att det inte skiljer mer än 30mA mellan utgående fas och inkommande nolla. Försvinner det ström på annat håll (jord) så löser den ut. Men om du på något sätt själv blir en förbrukare som greppar mellan fas och nolla och är tillräckligt isolerad från marken, så kommer den inte lösa, då den inte ser skillnad på din kropp eller en kaffekokare.

Vet inte hur ofta detta inträffar, men det lär ha hänt.

En jordad apparat som av någon anledning får höljet strömförande löser säkringen direkt, men det händer inte med ojordat och JFB förrän någon rör den strömförande delen.

Jag gillar jordat först och främst, JFB därefter, men båda är såklart att föredra.

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gammal skomakarlampa helt i koppar med motvikt...
Men byta kabel och jorda lampskärmen borde vara möjligt?
Ska en armatur/apparat skyddsjordas så ska alla beröringsbara ledande material som kan komma i kontakt med strömförande enkelisolerad ledare skyddsjordas.
https://www.byggahus.se/el/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt

Om min laddare med europakontakt (ojordad) från wish/alibaba/bangood får ett genomslag så usb-kontakten blir strömförande och jag har jordat uttag men ingen jordfelsbrytare, hur skyddas jag från att få ström genom kroppen?
Samma scenario men ojordat uttag med jordfelsbrytare, är jag oskyddad då?

Jordfelsbrytare skyddar mig i alla felscenarior förutom om jag tar i både fas och nolla samtidigt, då skyddar varken skyddsjord eller jordfelsbrytare utan det är säkringen (som inte kommer att lösa ut för strömmen är för låg).

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
MultiMan MultiMan skrev:
En jordfelsbrytare är knappast så ofelbar som @Nissens vill mena. Den mäter ju bara att det inte skiljer mer än 30mA mellan utgående fas och inkommande nolla. Försvinner det ström på annat håll (jord) så löser den ut. Men om du på något sätt själv blir en förbrukare som greppar mellan fas och nolla och är tillräckligt isolerad från marken, så kommer den inte lösa, då den inte ser skillnad på din kropp eller en kaffekokare.

Vet inte hur ofta detta inträffar, men det lär ha hänt.

En jordad apparat som av någon anledning får höljet strömförande löser säkringen direkt, men det händer inte med ojordat och JFB förrän någon rör den strömförande delen.

Jag gillar jordat först och främst, JFB därefter, men båda är såklart att föredra.
Att man kommer åt TVÅ oskyddade ledare är betydligt mer osannolikt än att man kommer åt en. Och då inte vilka två som helst, utan två specifika, och en då MÅSTE vara nolledaren… Med enbart jordning som skydd räcker det att komma åt EN fasledare för att det skall bli livsfarligt. Tex en skadad kabel eller något annat.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Nu är jag trött på allt jävla tjafs i den här tråden. Jag har ett tämligen nytt elsystem som både är jordat och har jordfelsbrytare. Men nu jag ägnat morgonen åt att dra bort jordkabeln i alla rör. Hoppas alla är nöjda nu.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Dra bort fasen också om du vill känna dig riktigt säker.

• Haha
  • Gilla
-MH- och 8 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Dra bort fasen också om du vill känna dig riktigt säker.
Nej, jag har ju "allhelige" JFB, varpå inget någonsin kan hända. Samt att då är värdet på huset maximalt.

Det råder uppenbart delade meningar huruvida jordning höjer värdet eller ej. Om vi antar att det är så, hur mycket skulle ni vara beredda att lägga på att jorda hela huset? Elektrikern påstod att det tog ca 80 arbetstimmar för mitt hus och de skulle vara två gubbar. En överslagsräkning på detta gör ju att man säkert kommer upp i 100 000 kr. Är det verkligen värt insatsen?

Ang frågan i tråden anser jag att en underhållen elanläggning med skyddsjordade uttag tveklöst höjer värdet. Skyddsjordning är helt enkelt en så mycket bättre skyddsmetod än den gamla metoden "isolerade rum" som förbjöds på goda grunder 1994.

Att sätta en siffra på antal kronor är en annan sak. Jag hittar inga som helst uppgifter eller bilder på ditt hus så det går ju inte att bedöma, men 80 arbetstimmar låter vansinnigt högt. Det måste innefatta mer än bara skyddsjordning? Varför rekommenderade elektrikern i första inlägget att skyddsjorda uttagena? Fanns det mer att anmärka på?

• Gilla
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ang frågan i tråden anser jag att en underhållen elanläggning med skyddsjordade uttag tveklöst höjer värdet. Skyddsjordning är helt enkelt en så mycket bättre skyddsmetod än den gamla metoden "isolerade rum" som förbjöds på goda grunder 1994.

Att sätta en siffra på antal kronor är en annan sak. Jag hittar inga som helst uppgifter eller bilder på ditt hus så det går ju inte att bedöma, men 80 arbetstimmar låter vansinnigt högt. Det måste innefatta mer än bara skyddsjordning? Varför rekommenderade elektrikern i första inlägget att skyddsjorda uttagena? Fanns det mer att anmärka på?
Kan ju vara så att om man får mäklaren att specifikt ta upp att all el är bytt, tja då kanske det är värdehöjande.
Men annars har jag svårt att se det.
En vanlig nisse har ju ingen koll alls på el.
De tycker att det är magi ur två hål i väggen och är så vana att allt är som de ska om det är jordat eller inte gör inte en krona.
Däremot så om det är eldragning som är uppenbart felaktig även för vanliga nissen ... då är det däremot värdesänkande.

• Gilla
1234bjorn och 3 till
  • Laddar…
Nissens
S SueCia skrev:
Nä det är klart jag inte har någon koll på hur jordfelsbrytare fungerar :crysmile:

Du borde läsa på om tvåfelsprincipen istället :)
Jordfelsbrytare är inte en ersättare för jordade uttag, vad du än vill försöka lura i folk.
Ur säkerhetssynpunt är JFB överlägsen om du jämför med att jorda uttagen.

just pga det mesta vi ansluter idag är dubbelisolerat så gör inte jordning någon större skillnad.

Om du har JFB, hur motiverar du att dessutom jorda uttagen, både säkerhetsmässigt och ekonomiskt?

Redigerat:
Nissens
L Lilla Yk skrev:
En överslagsräkning på detta gör ju att man säkert kommer upp i 100 000 kr. Är det verkligen värt insatsen?
Möjligen om du själv känner stor tillfredsställelse över att ha jordade uttag, men du lär aldrig få tillbaka insatsen.

• Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Nu var ju inte jämförelsen så mycket med ”isolerade rum”, snarare om det är motiverat att jorda uttagen om man redan har JFB.

Nissens Nissens skrev:
Nu var ju inte jämförelsen så mycket med ”isolerade rum”, snarare om det är motiverat att jorda uttagen om man redan har JFB.
Det är alltid motiverat om man gör en upprustning av elsystemet dessutom ekonomiskt gynnsamt i direkta ledet utan att göra dina högtstående bedömningar av "värde"-ökning/sänkning. Grubbla du vidare på din miljardaffär och fastna inte så mycket i dessa simpla ämnen där du trots allt är i stort utan insikter, kunskaper, färdigheter osv.

• Gilla
  • Wow
Logad och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.