H hempularen skrev:
Det förekommer ju tyvärr att folk köper nya jordade uttag och bara byter.

Det är också tänkbart att man kanske dragit fram jord i hela huset, men att det av ngn. anledning misslyckades i det rummet som nu saknar jordade uttag. Kan vara stopp i ett rör, och då kanske man väljer att låta det förbli ojordat jämfört med att börja bryta upp vägg och tak för att åtgärda problemet med ett rör.
Ok. Borde jag kolla så alla jordade uttag har jordkabel framdragen?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns vägguttagsprovare som är enkel att använda, tex
[länk]
Jag har en multimeter. Ska jag testa fas mot jordstiftet?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Det första är att öppna några uttag och titta, det är ett enkelt sätt som är svårt att misstolka.
Sedan kan du mäta mellan elcentalen och jordstiftet i uttaget, sätt i en skarvsladd i uttaget och dra den bort till elcentralen och mät mot jordskenan. Där ska det vara max ca 2 ohms motstånd. Kolla, både visuellt och genom mätning, på flera ställen och minst ett uttag per rum gärna alla.
Ps
Det är en bra metod att visuellt konstatera hur det är gjort för det behöver inte tolkas, en mätning har alltid lite möjliga "felkällor" som det behövs en viss erfarenhet för att slutsatserna ska bli rätt.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 2 till
  • Laddar…
Och för att fylla i efter elmont. Ett problem med mätning är att man inte upptäcker ”fuljordning” förr kallat ”nollning” dvs där någon direkt i uttaget anslutit nollan till både nollstiftet och jordstiftet. Detta är ett stort fel, och oftast lätt utrett om man tittar i uttaget, men betydligt svårare att upptäcka med mätning.

Så titta först, mät sedan.
 
  • Gilla
Lekmanna
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det första är att öppna några uttag och titta, det är ett enkelt sätt som är svårt att misstolka.
Sedan kan du mäta mellan elcentalen och jordstiftet i uttaget, sätt i en skarvsladd i uttaget och dra den bort till elcentralen och mät mot jordskenan. Där ska det vara max ca 2 ohms motstånd. Kolla, både visuellt och genom mätning, på flera ställen och minst ett uttag per rum gärna alla.
Ps
Det är en bra metod att visuellt konstatera hur det är gjort för det behöver inte tolkas, en mätning har alltid lite möjliga "felkällor" som det behövs en viss erfarenhet för att slutsatserna ska bli rätt.
Jag har ingen lust att öppna upp elcentralen. Öppnar upp eluttagen istället. Har även köpt en sån där spänningsprovare från Stanley
 
Slå av huvudbrytaren som sitter vid din elmätare så är centralen och matande kabel spänningslös. Du måste ju se att du även har jordtrådarna ansluta till jordskenan i centralen. Vet man inte det så kan man feltolka ett mätresultat. Uttag som är "fuljordat" kan verka som att det har riktig jord, men i verkligheten har man en anläggning som han bli livsfarlig.
 
E
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Och för att fylla i efter elmont. Ett problem med mätning är att man inte upptäcker ”fuljordning” förr kallat ”nollning” dvs där någon direkt i uttaget anslutit nollan till både nollstiftet och jordstiftet. Detta är ett stort fel, och oftast lätt utrett om man tittar i uttaget, men betydligt svårare att upptäcka med mätning.

Så titta först, mät sedan.
Njäae, nu är det såhär förstår ni att nollning är då det tages ut en nolla från en jord vilket gör jord till PEN - livsfarligt! Vanligt förekommande i ett perilex.

Medan fuljordning är då jord tas ut från noll/neutralledare - livsfarligt!
Vanligt förekommande i vägguttag i isolerad miljö där man inte orkar dra fram jord.
 
Nu har jag testat spänningsprovaren i alla mina jordade uttag och den visar "correct" och sumrar konstant. Ibland måste man vända den i uttaget.

Kan jag lita på att jordkabel finns framdragen och inkopplad?
 
  • En elektrisk tester i ett vägguttag med grönt ljus, indikerar korrekt kablage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testprylen är sannolikt konstruerad för UK-uttag, dessa är polariserade med L och N på bestämda platser, vilket gör att du kan behöva vrida testaren i dina uttag beroende på var L och N sitter (höger eller vänster).

Du ska kunna lita på att jord finns framdraget.

Annars är det enkelt att mäta att jord finns i uttaget med en billig multimeter (bör finnas hemma). Spänning ska finnas mellan jordbleck och ett av hålen i uttaget.
 
L micke880 skrev:
Kan jag lita på att jordkabel finns framdragen och inkopplad?
Lita till 100%? Nej, tyvärr...
Läs varningen längst ned.
Det går aldrig att mäta ifall man har en korrekt skyddsledare framdragen.
Men finns det ingen anledning att misstänka oegentligheter så är ditt test tillräckligt.

Det hade varit enkelt att prova med säkerhet ifall du hade en uttagsprovare som kan provutlösa JFBn som du har. Då vet du att skyddsledare och neutralledare är separerade och rätt kopplade. Bättre än en uttagsprovare är en riktig spänningsprovare med JFB-test, t.ex
https://elma-instruments.se/produkter/elma-2200x-spanningsprovare
https://www.conrad.se/p/benning-dus...0-v-cat-iv-600-v-lcd-vibration-akustik-103702
 
E etompau skrev:
Testprylen är sannolikt konstruerad för UK-uttag, dessa är polariserade med L och N på bestämda platser, vilket gör att du kan behöva vrida testaren i dina uttag beroende på var L och N sitter (höger eller vänster).

Du ska kunna lita på att jord finns framdraget.

Annars är det enkelt att mäta att jord finns i uttaget med en billig multimeter (bör finnas hemma). Spänning ska finnas mellan jordbleck och ett av hålen i uttaget.
Jag har en multimeter. Kunde jag mätt samma sak med den som den här stanley prylen jag köpte?
 
L micke880 skrev:
Jag har en multimeter. Kunde jag mätt samma sak med den som den här stanley prylen jag köpte?
I princip. Men det krävs lite mer kunskap och fundering över hur man mäter och hur man skall tolka resultaten.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
H hempularen skrev:
I princip. Men det krävs lite mer kunskap och fundering över hur man mäter och hur man skall tolka resultaten.
Mer!
Då du identifierat fasen kan du bryta jordfelsbrytare och sumra N-PE liggått och till kära noll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.