D Dilato skrev:
Bättre grejer fungerar sämre eller inte alls, medan sämre grejer fungerar utmärkt ?

Tur för mig då att jag har en sämre anläggning för alla dess komponenter är dubbelisolerade förutom min 55" 3D-TV men ljudet från den (och Blu-ray-spelaren) är optiskt kopplat.

LG 3D Blu-ray-spelare (med 2TB extern USB hårddisk för alla mina filmer), Harman Kardon AV5000 surround, JBL HT PS300 Subwoofer, Lenco L75 skivspelare.

Allt matas från ojordat uttag.
Ja det är väl inget konstigt alls med det?
Om du har en integrerad A/V receiver eller tex en Blåtandshögtalare så har du begränsat med jordloopar och då får du mindre problem med sånt.
Men om har du separat slutsteg, försteg, vinylspelare m.m.
Så får du många fler kopplingspunkter och fler ställen där det kan bli problem.
Har du dessutom mycket finare äldre elektronik som var tillverkad innan vi hade microvågsugnar, mobiltelefoner, Blåtand, Wi-fi m.m. så har inte de inbyggda RFI och EMI filter på samma sätt och blir då också känsligare för störningar.
Du kan ju koppla loss jordningstråden från din vinylspelare (om den inte har inbyggt RIAA) och se hur bra den låter utan jord...

Jag säger inte att det behöver vara ett problem, men personligen så har jag lagt åtskilliga dagar på att jaga jordloppar och få ordning på sådana problem så jag värderar jordade uttag och en väl genomgången elanläggning högt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så är det, men oavsett det så höjs säkerheten väsentligt om man installerar en JFB i en anläggning som saknat det tidigare och kanske dessutom saknar skyddsjord. JFB förbättrar personskyddet och minskar brandrisken.
Så långt är jag med. Där är vi eniga.

Nissens Nissens skrev:
Skyddsjord spelar en mindre roll numera, eftersom nästan all utrustning vi har idag inte ens har ledare för skyddsjord i stickproppen eftersom apparaterna är dubbelisolerade.
Men nu börjar du slira på flera plan.
Vad menar du med skyddsjord?

Du kommer aldrig undan skyddsjord. Den kommer hela vägen från transformatorn och vi kommer aldrig att införa ett helt isolerat elnät.
Utan skyddsjord fungerar inte JFBn.
Och ett isolerat system fungerar inte i den omfattning som ett lokalnät har.
Det finns inget val mellan skyddsjord och JFB, det är inte tillämpbart.
Dagens regler stipulerar skyddsjordade uttag i alla utrymmen, det är modern standard.

Menar du egentligen skyddsjordade uttag, dvs modernisering av isolerade rum?
Du kanske menar något annat, men då skulle du från början ha använt korrekta och begripliga termer.

Om vi säger att du från början har pratat om ett val mellan JFB och en uppgradering till skyddsjordade uttag, så är det som sagt inte ett val man kan göra. En JFB på isolerade rum kräver att rummet är underhållet och har bibehållen isolation mot jord. Som jag sagt tidigare, ett trasigt isolerat rum kan inte "repareras" med en JFB. Rummet måste vara intakt och korrekt. Det är inte bara själva uttaget det handlar om utan även ledningar och kopplingsdosor. Det kan innebära en underhållskostnad som motiverar att man tar steget fullt ut till dagens standard.

Nödvändigt underhåll kommer alltså före JFB (och före nödvändigt underhåll så ska strömmen vara bruten!)

Att de flesta av dagens elapparater är dubbelisolerade räcker inte. Så länge det finns skyddsjordade apparater så måste skyddsjord finnas framdragen till skyddsjordade uttag. Det är dagens standard, vad man än tycker om den. Den kommer nog aldrig att ändras på denna punkt. Det man ev kan göra är att montera eurouttag på de platser där man av någon anledning inte kan dra fram en skyddsledare.

Men frågan om ojordad sladd i jordat uttag är egentligen en sidofråga. Den är kanske delvis relevant men inte styrande på något sätt då dagens standard är skyddsjordade uttag. Dessutom innebär skyddsjordning ett allmänt underhåll. Man kan visserligen byta ledningar och uttag till nya ojordade uttag om man finner det prisvärt.

Nissens Nissens skrev:
Det känns som att föreskrifterna är lite föråldrade, skyddsjorden spelade en mycket större roll för några decennier sedan…
Jag ser ingen större skillnad på utbudet av elapparater under denna tid som det funnits krav på skyddsjordade uttag även i torra rum. De har i stort fortsatt vara av klass I eller II. Gamla befintliga elapparater har visserligen gradvis bytts ut mot dubbelisolerade. En positiv sak som detta krav medförde var att nya apparater av klass 0 försvann. Jackade klass 0-stickproppar ser vi inte idag.

Du kan lita på att det aldrig kommer att införas en ny typ av ojordade uttag för 16 A där endast "dubbelisolerade" stickproppar passar. Du behöver lite insikt i hur de internationella reglerna tas fram, organisation och procedurer. Du kan ju ansöka om att få bli medlem i någon arbetsgrupp där. Det går inte att ändra på grundprinciper som funnits sedan elektricitetens ungdom.

Nissens Nissens skrev:
Eftersom ingenting i det fallet ansluts till skyddsjord även om det finns tillgängligt i eluttaget så gör det ingen skillnad att dra skyddsjord. JFB gör däremot en enorm skillnad.
Nej, du kan inte jämföra så. Gör inte misstaget igen med att försöka reparera någonting med en JFB eller jämföra JFB med skyddsjordning av uttag.
JFBn är ett bra och rekommenderat tilläggsskydd för både ojordade och skyddsjordade uttag.
Det finns inget val mellan att skyddsjorda alla uttag och att installera en JFB.
Man har antingen ojordade eller jordade uttag (i gott skick), plus en JFB som tilläggsskydd.
Skyddsjordning av ojordade uttag, dvs underhåll, görs på andra grunder, t.ex reparation, standardhöjning. En JFB är där ingen styrande faktor.

En JFB ger allmänt ett oförändrat skydd mot risken för olyckor.
Där allt är i sin ordning är denna risk oförändrad.
JFB mildrar bara effekten av en olycka.
Ojordade eller jordade uttag har här ingen betydelse, förutsatt att installationen är korrekt och underhållen.

Jag börjar upprepa mig nu...

Nissens Nissens skrev:
Du får ju hänga med i utvecklingen, apparater som ansluts idag har i stort sett aldrig någon ledare för skyddsjord. Det betyder att de fina skyddsjordsdragningarna inte når längre än till vägguttaget. Vad menar du att det gör för skillnad?
Så vill du fortsätta diskussionen så får du sluta med detta raljerande och istället lyfta blicken lite.

Nissens Nissens skrev:
När jag byggde hus 2004, så bad jag elektrikern att jag ville ha en separat JFB till kyl/frys. Elektrikern skakade på huvudet och kunde för sitt liv inte begripa varför jag ville ha en extra JFB. Han installerade den under protest…
Jag förstår elektrikern, för detta anses idag vara en dålig ide. En JFB okynneslöser inte, även om dagens elektronik med EMC-filter och åsköverspänningar ökar risken. Bättre med en normal uppdelning i känsliga och okänsliga grupper.

Nissens Nissens skrev:
Detta mest pga att jag är jägare
Då förstår jag :)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
MultiMan MultiMan skrev:
Bara om man ansluter direkt till uttaget, inte om man har någon form av skyddsjordskrävande apparat/skydd emellan, men i sådana fall är vi helt överens. Något jag alltså aldrig gör, så att ansluta som du beskriver är en rent hypotetisk fråga hos mig. Annars har det betydelse enligt mina beskrivningar, att skyddet ska fungera fullt ut, även för en apparat med eurokontakt.
Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar. Vad du säger här t ex tyder jag som att det är en viktig skillnad om du ansluter en apparat direkt till ett ojordat uttag eller om du har en skarvdosa/förlängningssladd med jordledning och dito kontakt inbyggd emellan. (Och förutsättningen här att apparaten kräver relativt låg effekt, dvs inte ett värmeelement t ex). Det låter för mig väldigt konstigt.
Kan du klargöra?
 
L Lilla Yk skrev:
Tack för svar. Kan ni enkelt förklara skillnaden mellan jordat och ojordat, vad menas egentligen med att det är jordat? Jag fattar att det inte är jord som man odlar med som vi talar om, men vad menas med ”jord” i det här sammanhanget?
Till en ojordad apparat har sladden två ledare, som båda kan ha en elekrisk spänning om man t.ex. skulle mäta mot vattenledningarna i huset. Om det är ett fel på apparaten, så att ena ledaren är i elektrisk kontakt med någon metallisk del av höljet, kan man få en elektrisk chock om man samtidigt skulle hålla i apparaten och t.ex. ta i diskbänken. För att undvika sådana olyckar är många apparater jordade, vilket betydet att sladden har tre ledare, där en av ledarna (som skall ha gulgrön isolering) är utan spänning, och den är dessutom kopplad till höljet. I andra ändan av sladden är den kopplad vidare till "jord", t.ex. till en metallisk vattenledning eller till en metallplatta, som är nergrävd i fuktig jord (därav namnet "jordad"). Blir det fel på apparaten, så att en spänningsatt ledare kommer i kontakt med höljet, så leds spänningen undan, eller ännu bättre, så bryter jordfelsbrytaren.
Du kan se på stickkontakten om apparaten är jordad eller inte. En jordad stickkontakt har två metallband, som skall passa mot två metallfjädrar i uttaget.
 
J jonathanGubbe skrev:
Nej det är väl inte vanligt, men det förekommer att maskiner med plasthölje har jordad kontakt och i de fallen så skall de ha jordat uttag.
Det var slarvigt skrivet, men i de fallen så de inte dubbelisloreade i CE certifieringens mening utan de består mestadels av plast men har metalldetaljer som potentiellt kan bli strömförande.
Men självklart menar jag apparater med jordad kontakt det är ju det tråden handlar om.
Du kanske menar att "kraftigare" maskiner mår bättre i skyddsjordade uttag pga att dessa troligen är bättre underhållna? Gamla ojordade uttag kan orsaka varmgång.

Kraftig eller inte, plast eller metall, har annars ingen betydelse för om apparaten är dubbelisolerad eller skyddsjordad. Det syns ofta inte utanpå ifall en maskin har enkel isolering inombords som kan spänningssätta berörbara delar i metall. Utan man får titta på märkning, och givetvis stickproppen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
Demmpa Demmpa skrev:
Om det blir totalskada så är det svårt att i efterhand ta reda på vad som hände. Utredarna kan ofta bara göra olika kvalificerade gissningar.

[länk]
”Statistik om olyckor, skador och räddningsinsatser - IDA
I MSB:s statistik- och analysverktyg IDA kan du hämta statistik och analyser kring olyckor och skador och individers uppfattning om trygghet och säkerhet.”
[länk]

Vid delskada så beror statistiken en del på hur väl insatsledaren avrapporterar ärendet.
På jobbet får jag rapport/ärendekopia från SOS Alarm efter varje insats räddningstjänsten gör, jag har även en Rakel-radio så jag hör en del av radiotrafiken till/från räddningstjänsten vid insats på jobbet. Det insatsledaren avrapporterar stämmer inte alltid helt med verkligheten. Anledningen till att jag får ärendekopior samt har Rakel-radio är att jag är anläggningsskötare för brandlarmsanläggningar.
Tack. Jag har varit inne på dina länkar. Tyvärr innehåller de inte de uppgifter jag har varit ute efter. I mitt sökande har jag hittat uppgifter som motsvarar vad jac vill ha, tyvärr är de för gamla (de senaste var från 2004) och/eller hade inte källreferenser.
 
L Lilla Yk skrev:
Tack för svar. Kan ni enkelt förklara skillnaden mellan jordat och ojordat, vad menas egentligen med att det är jordat? Jag fattar att det inte är jord som man odlar med som vi talar om, men vad menas med ”jord” i det här sammanhanget?
Jo, det är moder jord vi talar om, då skyddsjorden kommer därifrån. Du kan ha direkt kontakt med moder jord via t.ex vattenledningar och lite mer indirekt via en skyddsledare.

Det vi träter om här är skyddet mot elchock mellan trasiga elapparater och jord i någon form, och hur dessa skydd fungerar med skyddsjordning vs isolerade rum. Det finns även felfall som ger en farlig potential mellan mellan en skyddsledare och moder jord.

Om du vill ha en längre förklaring till hur säkerheten hos jordade och ojordade uttag "fungerar" så postade jag denna länk tidigare i tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/bortkopplad-jord-i-element-lite-blandat.284709/#post-2577267
 
TRJBerg
För att återgå till topic, under alla mina eller mina föräldrars år har jordat versus ojordat aldrig varit en faktor vid väljandet av bostad vare sig det handlat om hyreslägenhet, bostadsrätt eller hus.
Vad valet handlat om har varit baserat på vad vi haft råd med och vad som varit acceptabelt baserat på kriterier som legat långt före jordningsfrågan.
Även idag är situationen för mig liknande. Nu skulle jag iofs troligen avstå ett hus som har tydligt dåligt elsystem, dvs varit i allmänt dåligt skick eller varit amatörmässigt installerat. Men om inga sådana signaler kan uppfattas så avgör pris, läge och huset som helhet mitt köp. (Och om t ex något kök eller badrum haft kontakter utan jord hade jag låtit byta ut dem efter köpet. Men den kostnaden hade i praktiken inte påverkat mitt bud då valet mycket troligt inte varit mellan likvärdiga hus där det ena varit generellt jordat och det andra inte.)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
D Dilato skrev:
Nej, bilden kommer från "nätet" men illustrerar att dubbelisolering inte är någon ny företeelse.
Dubbelisolering med gammal vävtejp:rofl:
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske menar att "kraftigare" maskiner mår bättre i skyddsjordade uttag pga att dessa troligen är bättre underhållna? Gamla ojordade uttag kan orsaka varmgång.

Kraftig eller inte, plast eller metall, har annars ingen betydelse för om apparaten är dubbelisolerad eller skyddsjordad. Det syns ofta inte utanpå ifall en maskin har enkel isolering inombords som kan spänningssätta berörbara delar i metall. Utan man får titta på märkning, och givetvis stickproppen.
Jo om maskinen har jordad kontakt så vill jag ju sätta den i ett jordat uttag för annars gäller inte CE märkningen.
Jag har även jordat gamla 50-tals lysarmaturer, då jag inte vill ha metalldelar som man kan komma i kontakt med en ledare, och elen i såna gamla lampor kan vara väldigt enkelt inkopplad många gånger där det räcker att något böjs lite för att det skall vara farligt.
Det är ju också så att en jordfelsbrytare löser inte ut om du inte har jord.
Har du ett metallhölje som kommer i kontakt med en ledare så kan det stå så tills någon tar i det.
När strömmen går genom din kropp så löser förhoppningsvis jordfelsbrytaren (om du har en) ut.
Men om höljet är jordat så löser JFB ut direkt när felet uppstår, för då går det en ström ner till jord och JFB ser att det blir skillnad på strömmen i FAS och NOLLA direkt så höljet hinner inte vara spänningssatt så att någon kan ta i det och få en stöt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Idag kom en elektriker hit och tittade på huset. Han rekommenderade att jorda hela huset, har mycket ojordade uttag. Vidare menade han att om jag gör så blir synergin, förutom att allt blir säkrare, att värdet på huset höjs.

Stämmer detta verkligen? Är eldragningen något man tittat på när man köper hus?
Ja det borde det göra- det blir ju en kostnad mindre för köparen.. att dra nya kablar och få uttagen jordade i ett hus på runt 100 kvm ca 40 - 50 000 SEK
 
B Boende45 skrev:
de fungerar men man mår illa om man går in där.
Man vänjer sig kvickt, särskilt om man sparar flera hundra tusen på att vänja sig.
 
L Lilla Yk skrev:
Idag kom en elektriker hit och tittade på huset. Han rekommenderade att jorda hela huset, har mycket ojordade uttag. Vidare menade han att om jag gör så blir synergin, förutom att allt blir säkrare, att värdet på huset höjs.

Stämmer detta verkligen? Är eldragningen något man tittat på när man köper hus?
Det lär inte höja värdet på huset. Det viktiga är att installation gjorts enligt Elinstallationsreglerna SS-436 40 00. I nya hus jordas alla uttag, men detta är inte alltid något positivt utan kan ibland vara opraktiskt. Installationen i äldre hus är godkänd om den gjorts enligt dåvarande standard.
 
S skogstokig O_o skrev:
…I nya hus jordas alla uttag, men detta är inte alltid något positivt utan kan ibland vara opraktiskt.
På vilket sätt är det ibland opraktiskt med jordade uttag?
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Idag kom en elektriker hit och tittade på huset. Han rekommenderade att jorda hela huset, har mycket ojordade uttag. Vidare menade han att om jag gör så blir synergin, förutom att allt blir säkrare, att värdet på huset höjs.

Stämmer detta verkligen? Är eldragningen något man tittat på när man köper hus?
Han behöver mer jobb låter det som
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.