Jonas Persson
J jonathanGubbe skrev:
Jag skulle inte använda kraftigare maskiner så som borr och sågar utan jordat uttag. Det spelar ingen roll om de är dubbelisolerade, det är ändå skönt att säkringen löser ut och att man slipper brand eller andra fel.
Nu blir jag nyfiken, vad har du för maskiner som har skyddsjord? Gick ut i garaget för att se vad jag har med skyddsjord.

Bordssåg, gersåg, sänksåg, tigersåg, borrhammare, borrmaskin, 3x vinkelslip, multiverktyg, varmluftspistol, två högtryckstvättar, elektrisk motorsåg och häcksax saknade alla jord då de är dubbelisolerade. Ett jordat uttag för dem innebär ingen skillnad då de inte ansluter till jordblecket.

Kupéfläkt, byggfläkt, Tormek slip och bänkslipmaskinen var de enda som hade skyddsjord. Samtliga utom Tormeken har metallhölje så skyddsjord behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Nu äger jag ingen, men jag kan tänka mig att en 40 år gammal borrmaskin med metallhölje har skyddsjord. Idag har plaster ersatt plåten och dubbelisolering blivit norm. Vet någon när den standarden tillkom, samtidigt som europakontakten, även om det finns dubbelisolerade med kraftigare kontakter? Är det någon gång på 80-talet?
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har överseende med dina personangrepp, de säger mer om dig själv än vad du sannolikt inser.

Nej, temat var om jordade uttag höjer värdet, inte om JFB gör det.

Jag har tidigare skrivit i tråden att JFB inte lär höja värdet på huset nämnvärt eftersom det är så billigt att låta installera en. Gissar att värdet höjs mer än vad installationen kostar dock.

Du får ju hänga med i utvecklingen, apparater som ansluts idag har i stort sett aldrig någon ledare för skyddsjord. Det betyder att de fina skyddsjordsdragningarna inte når längre än till vägguttaget. Vad menar du att det gör för skillnad?

En JFB skyddar mot massor som en ensam skyddsjord aldrig kan göra. Jag vet inte hur det kommer sig att du är så fixerad vid skyddsjorden, den var betydligt viktigare för några decennier sedan.

Vad gäller elföreskrifterna så är ju de väldigt konservativa, vilket de skall vara - men de hänger inte alltid heller med i utvecklingen. Kravet på skyddsjord borde tex kommit några decennier tidigare, då hade det gjort skillnad. Det gör skillnad nu också, men betydligt mindre än vad det kunde gjort om de som skrivit föreskrifterna vore lite mindre konservativa när det begav sig.

När jag byggde hus 2004, så bad jag elektrikern att jag ville ha en separat JFB till kyl/frys. Detta för att om JFB:n löser ut så riskerar matvaror att bli förstörda i framförallt frysen. Detta mest pga att jag är jägare, så det jag har i frysen är inte så lätt att köpa nytt på stan… och jag reser en del, så risken är att det står strömlöst en stund innan det upptäcks om JFB löser ut.

Elektrikern skakade på huvudet och kunde för sitt liv inte begripa varför jag ville ha en extra JFB. Han installerade den under protest…
Idag tycker de flesta att det är helt förståeligt att man vill ha två eller fler JFB.
Under åren räddade det troligen all mat i frysen en gång. Den gången räckte för att installationen lönade sig.

Så elektriker generellt verkar vara väldigt konservativa.

Men det stoppar inte utvecklingen.

Ser du vad mycket man kan skriva iutan att använda personangrepp?
Vad hjälper det att du skriver mycket och utan vad du kallar personangrepp (om det nu är så) när det bara är tomt och med lite retoriska grepp som tex delen om härskarteknik tidigare. Du gör dig hal som en ål men kommer aldrig till reda och svar på tex de enkla punkter jag lagt in förut.

Förespråkar du att de som yrkesmässigt utför installationer ska göra det mot gällande regelverk? Jag är själv inte så stelbent i den frågan men generellt får man väl anta att de ska/bör göra det.

Du får gärna förklara eller ge exempel på där jordade uttag tidigare skulle ha varit en fördel dvs det du säger vara en del av utvecklingen mot förstärkt isolering plastmaterial osv. Vilka anslutna apparater historiskt har varit jordade och skulle dragit nytta av det förutom tex i fallet kök? Du sveper förbi grundläggande delar via en liten textmassa där det passar utan att svara på det konkreta.

I delen om JFB för tex kyl/frys är du tyvärr också snett ute det är givetvis en variant men inte särskilt bra eller så enastående du tror. Att ha flera är självklart bra men uppdelningen på det enstaka sättet är det knappast.

Hur ser du på exemplet Claes la in om hur det kan tänkas köpare ser på vissa med tiden inlärda delar i vad som ses som gängse/normalt för en elanläggning även för en i stort oinsatt, ointresserad person? Det är nog redan lite så med tex JFB det är något som är ganska väl intrummat i medvetandet och som jag också håller med om är steg ett att göra om den saknas. Att också "jordat" ligger lite åt samma håll och i par med "elrenoverat" osv är säkert ingen djärv gissning. Krönt med en normcentral kan det ju allt sammantaget och var för sig vara värdehöjande i något fall.
 
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Nu förstår jag inte hur du menar riktigt. Är alla uttag i huset jordade eller inte?
Om du har jordade uttag så kan du sätta i en lampa med eurokontakt där utan att det gör någon skillnad mot om du sätter den i ett ojordat uttag.

Om du har ojordade uttag och ansluter grenuttag med jord så sätter du väl de i jordade uttag?
?

Alla uttag är givetvis jordade eftersom, precis som jag noggrant gick igenom, allting jag kopplar in direkt till uttagen, kräver skyddsjord.

Det finns inte en enda ojordad pryl som ansluts direkt till ett vägguttag, utan att gå via en UPS eller skyddande grenuttag, som alla kräver skyddsjord för sin fulla funktion. Har svårt att förstå hur du kan missförstå vad jag skrev.
 
Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
?

Alla uttag är givetvis jordade eftersom, precis som jag noggrant gick igenom, allting jag kopplar in direkt till uttagen, kräver skyddsjord.

Det finns inte en enda ojordad pryl som ansluts direkt till ett vägguttag, utan att gå via en UPS eller grenuttag, som kräver skyddsjord. Har svårt att förstå hur du kan missförstå vad jag skrev.
Ok, alla uttag är jordade, men om du ska ansluta något ojordat, säg något med skyddsjord, så ansluter du inte de direkt till uttagen utan går via en grendosa. Om det på något sätt blir bättre så beror det inre på jordningen som inte används såklart.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu äger jag ingen, men jag kan tänka mig att en 40 år gammal borrmaskin med metallhölje har skyddsjord. Idag har plaster ersatt plåten och dubbelisolering blivit norm. Vet någon när den standarden tillkom, samtidigt som europakontakten, även om det finns dubbelisolerade med kraftigare kontakter? Är det någon gång på 80-talet?
Använd, smutsig Black & Decker borr med slitna etiketter och trasig sladd säkrad med tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
-MH-
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu äger jag ingen, men jag kan tänka mig att en 40 år gammal borrmaskin med metallhölje har skyddsjord. Idag har plaster ersatt plåten och dubbelisolering blivit norm. Vet någon när den standarden tillkom, samtidigt som europakontakten, även om det finns dubbelisolerade med kraftigare kontakter? Är det någon gång på 80-talet?
Man hamnar i 60-talet där i princip sett till att många apparater började utföras med förstärkt isolering. Tar vi oss in i 70-talet blir även såna handverktyg du nämnde mer och mer utförda utan skyddsjordning även om de kunde ha metallhölje ändå. Så det ligger långt bak i tiden där den utvecklingen startade tog fart och blev i stort allenarådande.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, alla uttag är jordade, men om du ska ansluta något ojordat, säg något med skyddsjord, så ansluter du inte de direkt till uttagen utan går via en grendosa. Om det på något sätt blir bättre så beror det inre på jordningen som inte används såklart.
Saknar du grundläggande kunskap om hur UPS och åskskydd fungerar, annars förstår jag inte varför du fortsätter att ställa frågor om sådant jag redan förklarat. Jag har redan berättat varför jag behöver skyddsjordade uttag överallt, oavsett om det jag ansluter är jordat eller ej. Och ja, det har betydelse för fungerande skydd även på fas och nolla, oavsett om ansluten apparat är skyddsjordad eller ej.
 
D Dilato skrev:
[bild]
Är det din maskin, har du US-uttag hemma?
 
GK100 GK100 skrev:
Är det din maskin, har du US-uttag hemma?
Nej, bilden kommer från "nätet" men illustrerar att dubbelisolering inte är någon ny företeelse.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
Saknar du grundläggande kunskap om hur UPS och åskskydd fungerar, annars förstår jag inte varför du fortsätter att ställa frågor om sådant jag redan förklarat. Jag har redan berättat varför jag behöver skyddsjordade uttag överallt, oavsett om det jag ansluter är jordat eller ej. Och ja, det har betydelse för fungerande skydd även på fas och nolla.
Suck.

Jag påstår bara att det inte är skyddsjorden som är skillnaden, utan andra delar i UPS anläggningen eller eller dina skyddade grendosor. Om det inte vore det så finns väl ingen anledning att köpa skyddande grenuttag utan köpa vanliga jordade grenuttag? Eller plugga in saker i dina uttag direkt.

Frågan rör alltså om jordade uttag vs icke jordade uttag för någon skillnad för dubbelisolerade produkter, inte om jordade uttag vs jordade uttag+annan skyddsutrustning.

Edit: såg nu att jag skrev fel i ett tidigare inlägg. Jag skrev "säg något med skyddsjord" men menade "säg något med eurokontakt".
Kanske är det det som förklarar skillnaden
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
@Fairlane Jag fick för mig att tråden handlade om ett hus med skyddsjordad anläggning höjer värdet eller inte, och tillkommande diskussioner. Då är det högst relevant för alla som använder en stor mängd utrustning som kräver jord för sin fulla skyddsfunktion. JFB ersätter alltså inte skyddsjorden, utan i mitt fall så krävs jord för mina prylar och påverkar min bedömning av ett hus.

Skyddsjorden är skillnaden då den används för att avleda överspänningar (som en del av skyddet).
 
  • Gilla
SifVerT
  • Laddar…
Fairlane
MultiMan MultiMan skrev:
@Fairlane Jag fick för mig att tråden handlade om ett hus med skyddsjordad anläggning höjer värdet eller inte, och tillkommande diskussioner. Då är det högst relevant för alla som använder en stor mängd utrustning som kräver jord för sin fulla skyddsfunktion. JFB ersätter alltså inte skyddsjorden, utan i mitt fall så krävs jord för mina prylar och påverkar min bedömning av ett hus.
Korrekt, så långt är vi överrens. Är vi också överens om att det kvittar om uttaget är skyddsjordat eller inte om man ansluter något med eurokontakt?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MultiMan
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt, så långt är vi överrens. Är vi också överens om att det kvittar om uttaget är skyddsjordat eller inte om man ansluter något med eurokontakt?
Bara om man ansluter direkt till uttaget, inte om man har någon form av skyddsjordskrävande apparat/skydd emellan, men i sådana fall är vi helt överens. Något jag alltså aldrig gör, så att ansluta som du beskriver är en rent hypotetisk fråga hos mig. Annars har det betydelse enligt mina beskrivningar, att skyddet ska fungera fullt ut, även för en apparat med eurokontakt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt, så långt är vi överrens. Är vi också överens om att det kvittar om uttaget är skyddsjordat eller inte om man ansluter något med eurokontakt?
Nu slår du väl in öppna dörrar. Vi kan ju vända på det så det skulle kunna ha betydelse dvs hur blir det med anslutning av något med jordad kontakt i anläggningar utförda utan enligt tidigare regelverk. I vilka fall kan det även bli så att inte JFB hjälper då men korrekta jordade uttag skulle gjort det?

Nu har detta inte med TS och värdehöjningar etc att göra men en ren praktisk enkel elteknisk fråga. Det är trots allt där man ska lägga tankemödan om inte annat för att vidga synen lite.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.